Gjuta själv - materialtips?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Gjuta själv - materialtips?

Inlägg av Nurgle »

Hej

Har insett greenstuffgjutandets begränsning vid en viss storlek samt även tröttnat på att köpa nya lådor för att råna på bits. Så tänkte ge mig på att gjuta på riktigt.

Hittat bra video med instruktioner. T.ex. denna; https://youtu.be/SoMLvLuUlHc

Dock är det jädrigt svårt att veta vilka produkter de använder. Så tänkte kolla med de som har koll?

I videon använder de följande saker som jag inte riktigt vet vad det motsvarar:

- Stor jävla klump lera för första gjutningen?
- Nån slags limstavar som utgör själva gjutformen?
- Nåt slags exopylim i storpack/tryckpistol som är det material man gjuter själva delen med?
- Nåt slags petroleumvaselin? Som används för att smörja formarna med så de inte fastnar i varandra?

Help & tips mottas tacksamt :)

thismeanswarmate
Inlägg: 218
Blev medlem: 31 jul 2013, 05:13

Re: Gjuta själv - materialtips?

Inlägg av thismeanswarmate »

Jag har inte testat lera, men gjutit en del med silikon och polyuretanharts / resin.

Formarna har jag gjort ungefär som i videon, men med flytande silikon. Jag har testat lite olika men gillar RTV-Silikon 181 bäst än så länge. Det är rätt fint och stryktåligt (bra om man böjer och har sig). Däremot är det rätt meckigt att jobba med innan det torkat, då det är sjukt klibbigt och fastnar typ överallt. Innan du blandat det med härdaren så fortsätter det vara klibbigt för evigt, så räkna med att typ alla verktyg du använder till dina gjutformar kommer vara engångsprodukter.

Som gjutmaterial använder jag Polyuretanharts. Får rätt fin detaljrikedom, och torkar väldigt snabbt.

Som släppmedel använder jag Trennfix, men har använt vanligt glidmedel tidigare med typ samma resultat. Har nån idé om att talk ska funka bäst, men har inte hunnit testa det än.

Bra att tänka på är att det inte går att gjuta saker som har en U-form, eftersom resinet, eller vad man nu använder, måste rinna neråt och luften som det ska ersätta måste kunna gå uppåt ut ur samma hål man häller ner resinet. Väldigt smala passager är rätt svårt också, eftersom resinet är hyfsat tjockt. Jag har fått bäst resultat när jag trycker ut all luft från formen samtidigt som jag häller ner resinet.
By my calculations Spiders Georg would have to eat 58,405,479 and a half spider a day. About 41,000 spiders a second. Obviously Spiders Georg is fucking insane.

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: Gjuta själv - materialtips?

Inlägg av Nora »

Jag har gjutit en del med silikonformar. Använd silikon som behöver härdare och skaffa en extra burk härdare då det är svårt att måtta korrekt. För lite härdare sabbar allt och det är synd för all tid och material. För mycket härdare gör dock att det det stelnar supersnabbt (<10 minuter innan det blir så hårt att det inte fyller ut detaljer).
Jag skulle rekommendera att du börjar med enkelsidiga formar tex. en väggsektion ur Imperial Sector där du trycker fast sektionen med lera på en plastskiva, skär bort överflödig lera och bygger upp en gjutram runt. Här behöver du inte tänka på luftevakuering och väldigt enkelt att ljuta i också. Nackdelen är ju naturligtvis att gjutningen blir slät på ena sidan men passar bra att om man vill bygga exempelvis ett hus. För en sådan här gjutning så är vanligt gips bäst (och billigast). Lägg i plastbitar eller ståltråd för att få bättre hållfasthet.
För att gjuta fulla kopior så kan man man tillverka negativet i två steg där man klär halva modellen i lera, tillverkar formen, tar bort leran, oljar in den formen som precis gjordes (fast inte modellen för då sabbar man detaljerna) annars fastnar de två formhalvorna i varandra och till sist gjuter andra halvan. Här måste man även tänka på lägga in luftevakuering vid gjutningen.
För att gjuta små saker så kan jag tipsa om att gjuta med vanlig limpistol.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Gjuta själv - materialtips?

Inlägg av Nurgle »

Grymma tips - tack alla :)

zeno
Inlägg: 14
Blev medlem: 09 feb 2015, 19:16

Re: Gjuta själv - materialtips?

Inlägg av zeno »

Jag testade att gjuta i resin för några år sen och fick till bra resultat med ett sånt här kit:
https://www.kaupo.de/produkte/starter-s ... starter-1/

Det är viss inlärningskurva dock, så räkna med att misslyckas några gånger innan du får till det bra :)
Men dom grejerna som fäljer med blandas 1:1 så det är lätt att mäta upp och hållas med.

Skriv svar