Vilken armè?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Vilken armè?

Inlägg av Keibo »

Nurgle skrev:
Keibo skrev: I närstrid har de kanske inte spelets bästa enheter men absolut inte en av de sämre heller. De är väldigt roliga även i den fasen utan att för den delen vara brutna.
En blobb med genestealers med 4 attacker per gubbe & AP-1 samt rending på 6:or & 5+ invul är väl typ en av spelets bästa enheter. Går 8”, advancar & chargar i samma turn. Rätt kittade finns inget som står pall.
De kan ge typ 30 wounds på en titan med rätt förutsättningar.

Så nog kan Tyranider vara brutna i närstrid om man vill :)
Inte speciellt brutna skulle jag säga. Dör ju som flugor av såväl lasguns som bolters. Då är wulfen mer brutna med sina specialregler osv. Men jo genestealers är på inte dåliga för den delen heller och spelar man dem rätt är de väldigt bra :)

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: Vilken armè?

Inlägg av Flygmaskin »

Jag skulle säga Space Marines. Det går att tilta en SM-lista åt nästan vilket håll som helst.
Människomat, till exempel spannmål.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Vilken armè?

Inlägg av fauh »

Gillar du ig och vill ha spel i alla faser så kan genestealer cults vara en idé. Skillnaderna är att det inte är samma fokus på artilleri utan mer på att ha mycket infanteri. Där har du en del riktigt mustiga närstridsgubbar som de ovannämnda genestealers. Spelets hårdaste duellant i patriarken ( rends är -6 och 6 damage Eller något sånt?) Och många gubbar som är respektabla i närstrid. De har även ganska schyssta psykers och magier. Det hade kunnat vara en schysst middleground mellan snabb och närstridsfokus samtidigt som du har lite samma estetik som ig.

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Vilken armè?

Inlägg av Keibo »

Bara jag som tycker de blivit sämre nu då guard-detachments inte får ta del av regiment-fördelar i och med att man allierar in GSC?

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Vilken armè?

Inlägg av fauh »

Keibo skrev:Bara jag som tycker de blivit sämre nu då guard-detachments inte får ta del av regiment-fördelar i och med att man allierar in GSC?
Tillfälligt sämre kanske. Men så är det ju med alla som inte fått sin codex. Förvänta dig något mittemellan regementsreglerna och tyranid hivefleetsen när culten får sin codex och sina olika cult-regler. Hade varit ball om de fick catachan reglen med +1S på chargen ;) Med Might from Beyond för +1S och +1A så har du helt plötsligt en riktigt arg Neophyte blobb ( eller genestealers för den delen :D)

Björn Broberg
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 jul 2017, 19:44

Re: Vilken armè?

Inlägg av Björn Broberg »

Förlåt jag håller fortfarande på att försöka träna min igelkott att flyga.

Jag tycker mig se synergier mellan ogryn med sköld och celestine naturligtvis uppbackade av artilleriet, präster,vultures mm.

Skulle det kunna fungera hjälpligt på klubbnivå?

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Vilken armè?

Inlägg av Youndi »

Snubben frågar efter en armé som är snabb och bra i närstrid och ingen nämner Harlequins? Skäms på er. :)

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Vilken armè?

Inlägg av fauh »

Youndi skrev:Snubben frågar efter en armé som är snabb och bra i närstrid och ingen nämner Harlequins? Skäms på er. :)
Han sa dessutom att han gillade ig-modellerna... Inte alla som vill ha en armé med clowner ;-)

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Vilken armè?

Inlägg av Keibo »

Youndi skrev:Snubben frågar efter en armé som är snabb och bra i närstrid och ingen nämner Harlequins? Skäms på er. :)
Sant, men hur bra är de i psychic undrar en som aldrig orkat läsa sitt xenos 1-index...? :P

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Vilken armè?

Inlägg av Nurgle »

Tycker du om modellerna så kör på IG!
(du kommer tillbringa väääldigt mycket tid med dem så coolhetsfaktorn för att orka och vilja måla dem ska inte underskattas).

Det går alltid att hitta sätt att få sin favoritarme att lira. Jag vann trots allt en turnering en gång med två enheter assault centurions, trots att majoriteten sågade dem längs fotknölarna innan. Visserligen i kompat format men ändå.

Du kanske inte ska åka på ITC i Västerås och räkna med att hamna högt upp men det går säkert att bygga en både snabb och slagkraftig armé med IG som bas. Du kan ju inte ta den lätta vägen som en del kompetitiva spelare gör och copy-pastea vinnarlistor från internationella tävlingar. Så det kommer kräva mer av dig både som spelare och listbyggare. Men hey - ”Nothing worth having comes easy”!

Dessutom - om du får det att fungera - så har du troligen en lista med längre livslängd än brutna grejer som GW nu snabbt nerfar som exempelvis flygarspam med Guilliman eller Conscript-spam.

Och de du möter vet inte automatiskt vad din lista gör, så du har överraskningsmomentet på din sida. Vem räknar med en snabb & närstridig IG-lista :)

Oavsett vägval - lycka till!

Skriv svar