Tips på bra schackklocka?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Röde »

Gonka Koff är en riktig gentleman. Han är rätt begåvad också...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Flogger »

Håller helt med Gonka!
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Nurgle »

Håller helt med Gonka Koff om att gentlemannamässigare är att sträva efter. Utan att ha samma djupa referensbotten tycker jag ändå upplevt en liten förändring i tonläge under de knappa fyra år jag spelat.
Kan också tillägga att jag uppfattar Gonka Kpff som förkroppsligandet av det önskvärda, ultimata schyssta lirandet. Väldigt ödmjukt och avslappnat.

Är kanske inte säker på att jag gillar autoloose vid schackklocka. Känns mer rättvist med att man får slå saves enbart.

Samt även med felaktigheter vid spel. Känns väldigt hårt. Jag är kanske lite naiv men tänker ändå att det borde rimligen vara sällsynt förekommande med medvetet fusk. Jag vill inte tro att jag varit med om det nån gång i nåt spel. Däremot har det hänt att jag missat nån regel vid nåt tillfälle, då främst i början av min karriär. Och så givetvis även att medspelaren gjort det. Jag tänker att det borde jämna ut sig över tid.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av RUNE »

Ska erkänna att jag förberedde mig för att dra upp byxorna till armhålan, ta fram käppen och som en gammal gubbe börja ondgöra mig över nymodigheterna med en app för att rulla tärningar. Det är något visst med att rulla tärningarna i samband med spel. Jag har under åren säkert köpt 200 st om det räcker. För förr eller senare vänder de sig emot mig. Speciellt när det är ett avgörande ögonblick. Och sedan det förtroendet är bränt så pensionerar jag dem.

Men! Warhammer 40, 000 Assult Dice appen är ju banne mig det fiffigaste sedan skivat bröd. Det är fortfarande inget jag skulle använda vid ett friendly game men i en turnering med schackklocka, jadå! Man sparar kopiösa mängder tid genom att använda appen. Jag skulle rekommendera att åtminstone den officiella GW appen var godkänd på turneringar. Även om vän av ordning skulle påpeka att man kanske kan manipulera appen så kan man ju alltid fuska om du nu vill det. T.ex. ta 42 tärningar istället för 40. "Råka" lägga till någon tärning när det rullas för wound o.s.v. Nej, jag tycker appen skulle vara tillåten på turneringar.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av RUNE »

Ja, där var en rätt rejäl text som föll bort när jag skrev p.g.a. en datorkrasch. Jag kompletterar med den nu.

Då man faktiskt är beroende av sin motståndare för en trevlig spelupplevelse så tycker jag att vara gentleman är självklart. För mig inkluderar det att vara i tid, skaka hand, vara trevlig o.s.v. Gör man fel så får man säga till och ta konsekvenserna. Allt det är en självklarhet för mig.

På ett Sydcon, för många år sedan, på Värnhemsskolan spelade jag mot en otrevlig motståndare. Han kommer 15 minuter sent, ber inte om ursäkt för det då förstås. Sedan är han sur och tvär genom hela partiet från minut ett. Utöver det så har han glömt både måttband och tärningar, så han får låna mina. Inte ett tack för det heller. Men det slumpar sig så att jag wipe:ar honom till slut. Så även om det kan vara kul att vinna så var det ett riktigt tråkigt parti att lida igenom. Så för allas upplevelse så skadar det inte att vara och agera som en gentleman.

Schackklockan är jag personligen kluven till, då jag inte maskar. Jag gör vad jag kan för att snabba på spelet. T.ex. har jag laminerade kort med "fusklappar" på alla mina enheter så jag snabbt kan kolla BS, vapen o.s.v. Jag står inte och tänker särskilt länge, det skulle på något sätt implicera att jag visste vad jag sysslade med. Jag är inte så bekymrad över att gå över tiden och förlora ett parti. Det var länge sedan jag placerade mig på topp tre i vilket fall som helst. Men det är mer den stressiga stämningen som skulle störa mig. Men då jag inte spelar många turneringar och dessutom inte bryr mig så mycket om placeringar så bråkar jag inte så mycket om det. Så länge det framgår på inbjudan till turneringen att schackklocka ska användas så är det upp till var och en att avgöra om de vill delta.

När det gäller fusk, medvetet eller omedvetet, så är det en tuff nöt. För mig är det självklart att vara rakryggad om det du gör. Har jag gjort fel så berättar jag det. Och ber om ursäkt så klart. Men på tjugo år spelande så tror jag bara att jag upplevt uppsåtligt fusk en gång. Det var en kille på en turnering i Stångby som konstant flyttade för långt. Dels mätte han från framkanten av basen till bakkanten vid förflyttning. (+1 tum bara där). Sedan så mätte han från "7" på måttbandet och satte figuren 1" framför spetsen på måttbandet i en snabb och hafsig rörelse. Så totalt tjänade han nog +3" varje förflyttning. Minst. Jag fick tillkalla domare och genom att räkna baklänges kunde man konstatera att han inte kunde vara i närstrid när han var det. Men det var svårt att göra något åt i efterhand. Det här hade jag inte haft några problem med om han blev diskad från partiet. Jag sade till honom flera gånger innan jag valde att gå till domaren. Det var inte ett "misstag", det var ett konsekvent fuskande.

Absoluta merparten av "fusk" jag har upplevt har varit genuina misstag. Man har missförstått reglerna eller inte läst på om det där viktiga undantaget. Det kan fortfarande göra att motståndaren vinner stort och det är ju inte bra. Senast jag fuskade, helt omedvetet, var på Slayor of Malmoe. Jag hade räknat fel på mina Inceptors och hade cirka 100 poäng för mycket i armén. Detta hade ingen betydelse för min mjuka armé. Jag förlorade samtliga fyra partier, det var inte ens nära att jag skulle vinna någon gång. Fast jag fick en oavgjord match förstås. Trots att jag fick så mycket stryk i partiet att det inte ens var roligt. Men skulle de vilja ta de Victory Points:en från mig så hade jag inte protesterat.

Men uppsåt eller inte. Ibland står och faller ett parti med ett tärningsslag. En lyckad charge kan vara det som vänder matchen. Och det kan vara ett wound som fäller den där sista Terminatorn som gör att du får objektivet o.s.v. Det kan vara väldigt svårt att avgöra hur stor inverkan ett regelbrott har. Och hur man ska kompensera det. Men om man ska vara konsekvent så skulle jag säga att om du kan förlora ett parti för att du går över tidsmässigt så borde du även kunna förlora ett parti för att du bryter mot reglerna. Det är din skyldighet att kunna reglerna du spelar efter. Likadant om du gått över dina poäng för turneringen med aldrig så lite. Det kan vara en krak-granat för 3 poäng som avgör hela slaget. Alltså borde poängöverskridandet också leda till diskvalificering. Man skulle ju kunna hävda att om du inte haft någon fördel av ditt övertramp så skulle man kunna ha poängavdrag istället eller något. Personligen tror jag det är väldigt svårbedömt. Men oavsett vilket så ska det inte löna sig att bryta mot reglerna. Även om det inte är något uppsåt bakom det. Men det kan vara svårt att veta när din motståndare fuskar. Jag kan inte alla codex innan och utantill.

När jag spelade schack (i schackklubb) i min ungdom så fanns där regler kring schackklockan. T.ex. så förlorar inte motståndaren förrän hans tid har gått ut OCH du påpekar det. Upptäcker inte du att motståndarens tid gått ut så fortsätter partiet. (Om bägges tid går ut och ingen upptäcker det så vet jag faktiskt inte vad som händer. Och om någon i publiken skulle påpeka det vet jag inte heller vad det skulle innebära. Men normalt sett får publiken inte blanda sig i spelet.)
Ett annat scenario var att motståndaren glömde att slå över klockan så hans tid fortsatte ticka. Men motståndaren satt nu bara och väntade på ditt drag. Det som då var taktiken var att sitta och se ut som om du funderade hårt på ditt nästa drag och låta hans tid ticka på. Var där inget avancerat drag på brädet så brukade motståndaren upptäcka det ganska fort men vissa satt väldigt länge innan polletten ramlade ner. Gentlemannamässigt? Kanske inte. Taktiskt var det sunt. Dock belyser det att i schack så vill man påpeka att det är bägges ansvar att se till att reglerna följs. Du kunde vinna ett parti schack på att din motståndare inte höll koll på klockan, d.v.s. att han märkte att du... "fuskade".

Schackklockan kan vara enkel nog att skriva regler kring. Fusk, den kan vara tuffare. Jag hade kunnat leva med att förlora en match om jag begått regelbrott. Men jag tror det viktigaste är att arrangören för turneringen skriver ut vilka regler som gäller. Då kan var och en avgöra om de vill spela under de förutsättningarna. Men oavsett vilket så fortsätter vi vara gentlemän. Det är för mig den viktigaste faktorn för att få en trevlig turnering.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Foxen
Inlägg: 143
Blev medlem: 04 jun 2015, 07:03

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Foxen »

Definitionen av fusk måste ju ha med uppsåt att göra.

Jag tror att man får lägga ner tanken på ett perfekt game utan regelövertramp.

Ingen av oss oavsett hur erfaren man är kommer kunna spela "perfekta" matcher ur regelsynpunkt med så många regler/faqs osv det finns att håla reda på.

Tiden däremot är betydligt lättare att hålla koll på och fördela jämt. Tycker ITCs regler för klocka är bra på det stora hela. Sen kommer man ju med tiden möta muppar som står å myser när man glömmer å slå över klockan men vissa saker kommer man nog inte ifrån..

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Nurgle »

@Rune
Tack för ett bra, långt och välskrivet inlägg!

Skriv svar