Tips på bra schackklocka?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Nurgle »

Foxen skrev:Men om det är en turnering så har du ju en visst tid på dig innan matchen är slut oavsett om du har en separat klocka som påminner om tiden eller ej?
Touche!

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Kaptenen »

Foxen skrev:Men om det är en turnering så har du ju en visst tid på dig innan matchen är slut oavsett om du har en separat klocka som påminner om tiden eller ej?
Nja, du och den du spelar med har en viss tid på er tillsammans. Med vanlig klocka är tiden gemensam, men schackklocka är tiden delad lika mellan er.
Lite som att ha var sin 0,5l öl istället för att dela på ett 1-litersglas, även om det totalt sett är lika mycket öl på bordet.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Nurgle »

Kaptenen skrev: Nja, du och den du spelar med har en viss tid på er tillsammans. Med vanlig klocka är tiden gemensam, men schackklocka är tiden delad lika mellan er.
Lite som att ha var sin 0,5l öl istället för att dela på ett 1-litersglas, även om det totalt sett är lika mycket öl på bordet.
En poäng i schackklockan är just det perspektivet. Att inte gå in med inställningen att jag behöver inte köpa med mig öl till festen för jag ska dricka 4/5 av vår gemensamma öl.

Jag börjar bli allt mer pepp att testa detta. Speciellt eftersom jag verkligen arbetat med att få upp hastigheten. Ska bli kul att se hur det faller ut.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av NilssonHarHund »

Relaterad fråga: kommer det bli vanligare (eller till att börja med ens legalt) att använda GW:s officiella tärningsapp för att snabba upp tärningsrullandet?

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Konfa »

Vad heter appen? (Känner mig rätt bakom helt spontant)

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av NilssonHarHund »

Assault dice

Foxen
Inlägg: 143
Blev medlem: 04 jun 2015, 07:03

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Foxen »

NilssonHarHund skrev:Relaterad fråga: kommer det bli vanligare (eller till att börja med ens legalt) att använda GW:s officiella tärningsapp för att snabba upp tärningsrullandet?
Har stött på den i en match hittills och den verkade bra. Och en riktigt tidssparare om man ska rulla många tärningar.

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Lictor »

Mitt förslag - räkna antal totala modeller. Den som har X procent av alla modeller får X procent av total tid att disponera.

Klart! Nu uppmuntras inte elitarméer oproportionerligt ;)
Sebastian Magnusson

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av DHettNeck »

Lictor skrev:Mitt förslag - räkna antal totala modeller. Den som har X procent av alla modeller får X procent av total tid att disponera.

Klart! Nu uppmuntras inte elitarméer oproportionerligt ;)
Antal modeller spelar så klart lite roll, men det som tar tid är ju att göra beslut, inte att flytta modellerna i sig. Så nej, det låter inte som någon bra idé.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Gonka Koff »

Jag tycker Runes post på förra sidan var bra och eftertänksam. Det jag skulle vilja utveckla är att 40k fortfarande en gentlemannasport, dvs hela systemet står och faller på att bägge spelare har en grundläggande inställning att i alla moment före, under och efter en match ska vara rättvis. Vidare att en spelare som, av misstag eller utan avsikt råkat gagna sig en fördel måste direkt kunna erbjuda en kompensation som ger ungefär det dubbla värdet tillbaka till den drabbade spelaren. Om det inte går att avgöra det enkelt får den som råkat göra fel helt enkelt ge bort vinsten rakt av. Håller man inte hårt på denna överenskommelse kommer vårt turneringsklimat att bli eländigt.

Anledningen till att jag skriver detta är att jag tycker att inställningen till gentlemans agreement har tappats bort en del de senaste åren. Jag har både varit med om och hört berättas om många turneringsmatcher som avgjorts på grund av att vinnaren genom hela matchen använt en viktig regel fel, men vars felsteg bevisats först i slutskedet på matchen, och trots detta gått från matchen som segrare.

Vad jag verkar ha kommit fram till i denna långa utläggning är att jag tycker att grundfokus har blivit fel. Schackklocka är såklart helt ok i alla tänkbara lägen, för enligt en ”gentlemans agreement” har såklart bägge spelarna rätt till exakt lika mycket tid, no matter what. Den som inte klarar av att hålla sig inom tiden ska omedelbart ge bort sin vinst. Om det innebär att tvingas byta armé till något extremt snabbspelat så får det bli så. Alternativt är man såklart välkommen med sin orkhord till en turnering, så länge man accepterar att ta förlusten så snart tiden runnit ut.

Det här är liksom ingen ny regel, det är en del av den gamla gentlemans agreement; klantar man till det så ser man till att betala, -rejält!

Jag skulle gärna vilja se att detta synsätt ska anammas lite extra av turneringsarrangörer i Sverige. Ge maxstraff för samtliga felsteg generellt. Först efter att faktumet att ett fel har begåtts och den felande spelaren förklarats som skyldig ska eventuella förmildrande omständigheter iakttas, och i denna situation är det turneringsarrangören som måste ta på sig rollen som ”gentlemans agreement˚, dvs i vissa fall kunna förmildra straff ifall felsteget gav upphov till en petitess som inte påverkat resultatet nämnvärt.
Senast redigerad av 1 Gonka Koff, redigerad totalt 21 gånger.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar