Tyranid-wysiwyg?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Tyranid-wysiwyg?

Inlägg av Lottomannen »

Som förhållandevis nybliven tyranid-spelare så undrar jag om det här med adrenal glands och toxin sacks. Är det kutym att de skall finnas på modellen, och måste de köpas om de finns modellerade?
Som SM/CSM-spelare så hade jag inte en aning om hur de såg ut och tänkte väl aldrig på det, men hur är det i turneringsvängen?
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Tyranid-wysiwyg?

Inlägg av Kaptenen »

Välkommen till den mest Wysiwyg-förlåtande rasen av alla i 40k! :mrgreen:

Glands och Sacs behöver du aldrig ha på modellerna, lika lite som att en Space Marine behöver ha granater eller special ammo modellerad.

I övrigt så vet knappt den genomsnittliga Tyranidspelaren själv vad alla grejer är, så förklara tydligt innan bara.
Det kräver en del studier innan man snabbt kan se vilken som är vilken av tex en Barbed Strangler, Stranglethorn Cannon och Heavy Venom Cannon.
Ovanpå det så finns det modeller från alla editions där ute, och Tyranider har bytt design rejält över åren, så det är extrem variation mellan olika Tyranidarméer.

Peka och förklara, och ha en tydlig armélista, är mitt tips. :D

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranid-wysiwyg?

Inlägg av Halvar »

Det som kan vara lite tråkigt är om du har modeller som ser likadana ut men där en enhet är vanilj och den andra har glands och/eller sacs. Sen har det ju funnits dexar där det inte finns någon förklaring på hur en toxin sac ser ut eller vad den där pungen man får på vissa sprues är för något vilket har gjort att många nidspelare som började då har blivit lite anti wysiwyg när det gäller just dessa upgrades. Lite som med vapen som inte finns som modeller eller flyrants fötter som bara finns i scything talon variant. Sen att grejerna, som är svåra att magneta, har bytt funktion helt genom editionerna gör inte saken bättre.
Ja' än't bittä'!

Niklas malmborg
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 sep 2017, 20:47

Re: Tyranid-wysiwyg?

Inlägg av Niklas malmborg »

många kits kommer inte ens med wysiwyg vapen options.. flying hive tyrant har t.ex. bara hälften av modellerna för ranged vapen de skulle behöva
jag brukar köra ungefär rätt storlek på vapnen som guideline så man inte kör en devourer som en heavy venom cannon och sen struntar jag i toxin sacks och adrenal glands

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Tyranid-wysiwyg?

Inlägg av RUNE »

Adrenalin sacks och diverse glands fanns ju både med bilder i codexet och levererades med modellerna förr men jag kan inte komma ihåg att någon turnering jag har varit på har varit särskilt kinkiga med WYSIWYG på just den biten. Jag hade inte protesterat mot icke modellerade glands/sacs. Är man paranoid kan man kanske färgkoda squad:arna men det är nog överkurs.

Vapen är egentligen kinkigare men som folk antytt; det är ju knappt att Nidz spelare kan hålla isär vapnen. Samtidigt kan jag förstå att om man ser en Venom cannon på en modell så kommer man utgå ifrån det. Det kan bli udda, framförallt med husregler. På en spelförening jag lirade på så betydde ett rödmålat chain sword att det var ett power sword. Det var ingen som berättade det på förhand. Då jag spelade Space Marine och detta var tredje editionen, så försvann ju en massa av mina Marines p.g.a. det missförståndet. Det är det jag vill undvika.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Tyranid-wysiwyg?

Inlägg av Lottomannen »

Vapen tycker jag är mycket känsligare, där hade jag inte spelat annat än wysiwyg. Men det var skönt att höra om resten. Så slipper man tänka på det så mycket när man bygger.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranid-wysiwyg?

Inlägg av Halvar »

Lottomannen skrev:Vapen tycker jag är mycket känsligare, där hade jag inte spelat annat än wysiwyg. Men det var skönt att höra om resten. Så slipper man tänka på det så mycket när man bygger.
Det är väldigt många som använt fleshborer hive (tyrannofex only) som twin linked devourers på sina flyrants. Lite i gränslandet kanske eftersom det inte finns tillräckligt med armar för devourers och man inte kan ha fleshborer hive (fbh) på dem samt att ingen icke-nid någonsin sett fbh in action ändå så de vet inte vad det är för något.
Ja' än't bittä'!

nengstrm
Inlägg: 58
Blev medlem: 16 jun 2014, 15:22
Ort: Gotland

Re: Tyranid-wysiwyg?

Inlägg av nengstrm »

Jag är ny inom både 40k och nids. Köpte precis på mig lite genestealers och funderar lite på hur man ska bygga dem. Läser att scything talons är the shit men i lådan kan jag bara bygga 2 av 4 med ST. Kommer jag få massa skit om jag t.ex gör alla mina med rending claws men säger att jag spelar de som ST? Eller ska man ha både ST och RC på samtliga? (de har ju 4 armar..)

/N

Aouto
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 dec 2013, 22:58

Re: Tyranid-wysiwyg?

Inlägg av Aouto »

jag skulle köra med 2 av varje i dags läget kostar det inget och skulle det ändras så brukar det inte vara allt för kinkigt med motspelare och arrangörer att spela dom på annat vis.

nengstrm
Inlägg: 58
Blev medlem: 16 jun 2014, 15:22
Ort: Gotland

Re: Tyranid-wysiwyg?

Inlägg av nengstrm »

Ah,

Så om jag gör de med 2 par av varje kan jag köra de som 2xST eller 2xRC ? Har planerat att köra med rätt många genestealers så magnetisera alla armar känns lite overkill. Visst för en hive tyrant eller större monster men core fölk känns jobbigt. Eller är jag bara ovan med 40k wysiwyg regler?

Skriv svar