Är Forgeworld tillåtet nu?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
nengstrm
Inlägg: 58
Blev medlem: 16 jun 2014, 15:22
Ort: Gotland

Är Forgeworld tillåtet nu?

Inlägg av nengstrm »

Heppåre,

Jag är ny och kan egentligen inte så mycket om 40k, har småläst dock om spelet i många år dock och förut verkade det som att forgeworld modeller oftast anses som lite för bra och att de oftast inte var tillåtna i den "normala" 40k sfären. Men nu är jag slagit spiken i kistan och köpt på mig lite modeller tycker jag att man ser mer och mera listor som inkluderar forgeworld modeller. De är t.om nämnda i vissa codexar (kanske alla?).

Hur ligger det till egentligen? Är det ett generellt ja eller nej från communityn? Eller är det mera spridda åsikter?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Är Forgeworld tillåtet nu?

Inlägg av DHettNeck »

Det är lite 40/60, vissa turneringar tillåter dom, men vissa andra inte. Generellt är det färre som tillåter det än de som gör det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

nengstrm
Inlägg: 58
Blev medlem: 16 jun 2014, 15:22
Ort: Gotland

Re: Är Forgeworld tillåtet nu?

Inlägg av nengstrm »

Ah ok,

Tack för svaret! Kanske köper modellerna bara för att de är häftiga då :)

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Är Forgeworld tillåtet nu?

Inlägg av Röde »

nengstrm skrev:Ah ok,

Tack för svaret! Kanske köper modellerna bara för att de är häftiga då :)
Du kan ju ha med dem ibland...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Vinberg
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 jan 2013, 20:31

Re: Är Forgeworld tillåtet nu?

Inlägg av Vinberg »

Finns det egentligen någon vettig förklaring till att FW oftast inte är tillåten i svenska turneringar?

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Är Forgeworld tillåtet nu?

Inlägg av Kaptenen »

Vinberg skrev:Finns det egentligen någon vettig förklaring till att FW oftast inte är tillåten i svenska turneringar?
FW-enheter har genom åren inte haft poängsättning som varit balanserad med vanlig 40k samt haft en lång rad unika specialregler som ofta varit helt bananas OP. De har helt enkelt oftast fått regler som passat till scenariot i den Imperial Armour bok de släppts till, vilka inte alls varit kompatibla med vanligt 40k.

Lite som Östtyska kulstötardamer på 80-talet:
Spektakulära att se på, sopar banan med alla, men det känns inte som om allt gått rätt till..

Svår stämpel att jobba bort, att samtliga FW-Index inför 8th i princip var på fortsatt samma ”hur-fan-går-det-här-ihop”-nivå gjorde inte saken bättre.

Användarvisningsbild
Betancore
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 jul 2016, 12:53
Ort: Stockholm

Re: Är Forgeworld tillåtet nu?

Inlägg av Betancore »

Kaptenen skrev:
Vinberg skrev:Finns det egentligen någon vettig förklaring till att FW oftast inte är tillåten i svenska turneringar?
FW-enheter har genom åren inte haft poängsättning som varit balanserad med vanlig 40k samt haft en lång rad unika specialregler som ofta varit helt bananas OP. De har helt enkelt oftast fått regler som passat till scenariot i den Imperial Armour bok de släppts till, vilka inte alls varit kompatibla med vanligt 40k.

Lite som Östtyska kulstötardamer på 80-talet:
Spektakulära att se på, sopar banan med alla, men det känns inte som om allt gått rätt till..

Svår stämpel att jobba bort, att samtliga FW-Index inför 8th i princip var på fortsatt samma ”hur-fan-går-det-här-ihop”-nivå gjorde inte saken bättre.
Med CA och FAQs är dock Indexböckernas regler och poängsättning ganska OK, det kanske är FW-knektarna som är lite billiga med tanke på alla traits de får i den nya boken men annars är väl FW ganska balanserat nu. Inget som står ut som helt bananas.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Är Forgeworld tillåtet nu?

Inlägg av refabricated »

Du kan spela med dem och dess regler på en del turneringar. På dem som inte tillåter FW så kan du troligen med arrangörens tillåtelse spela dem som "count-as" ngt som finns i codex.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

nengstrm
Inlägg: 58
Blev medlem: 16 jun 2014, 15:22
Ort: Gotland

Re: Är Forgeworld tillåtet nu?

Inlägg av nengstrm »

Tack för mera svar!

Jag är lite av en samlare när jag ger mig in i nya projekt så får väl helt enkelt köpa alla FW saker ur den aspekten. Sen om man får spela med modellen får bli en bonus!

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: Är Forgeworld tillåtet nu?

Inlägg av NIB »

Vinberg skrev:Finns det egentligen någon vettig förklaring till att FW oftast inte är tillåten i svenska turneringar?
En del turneringar arrangeras av butiksägare, men Forgeworld säljs endast via direktorder från England så man är väl då mindre sugen att behöva tillåta såna modeller som man inte kan tjäna pengar på, och även behöva sätta sig in i alla regler som följer med.

Skriv svar