ETC-uttagning

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

ETC-uttagning

Inlägg av Jocke Rapp »

Varje år spelas det en stor lagturnering i ett europeiskt land, European Team Championship (ETC). Varje deltagande land får ställa upp med ett lag vardera, vanligtvis bestående av 8 spelare och länder från hela världen är välkomna. Laget som väljs ut representerar Sverige i detta mästerskap och kallas oftast helt enkelt för landslaget, även om spelarna bara utgör ett landslag under en enskild turnering.

Tidigare år har uttagningen till laget skett genom att en lagkapten valts ut på ett godtyckligt vis och sedan har denna lagkapten valt ut de övriga sju spelarna i laget. Första året valdes Håkan Karlsson till kapten genom att en majoritet av tyckare på Ylvas forum ansåg att han skulle vara det, tillsammans med en liten stab av assistenter från de stora föreningarna. Från den här lilla staben var endast jag, Jocke Rapp, kvar som spelare och nästa år när Håkan lämnade laget tyckte han att jag skulle ta över som kapten, vilket jag gjorde. I år satt jag helt enkelt kvar som kapten, viss diskussion försökte utlysas om det på forum men inga stora kritiska röster höjdes.
Nu anser jag och resten av de i landslaget att det behövs ett riktigt system för att utse laget och framförallt dess kapten.

Eftersom vi fortfarande är landslaget 2009 och eftersom jag fortfarande är dess kapten anser vi att vi har mandat nog att definiera systemet som utser vår eventuella efterträdare, men om det framkommer stora protester kan det såklart ses över. Tanken är att systemet utgår till viss del från den svenska 40k-rankingen. Så här har vi tänkt:

  • Den siste februari fastslås rankingen som ska ligga till grund för laguttagningen. Då tillfrågas de tre överst placerade på rankingen om de vill ingå i laget. Om någon av dem tackar nej så tillfrågas fyran på rankingen och så vidare.
  • När dessa tre personer sedan valts ut, ska de gemensamt välja ut en kapten. Kaptenen kan antingen vara en av de tre, eller någon annan spelare de anser lämplig och i sådant fall blir han den fjärde spelaren i laget.
  • Kaptenen är sedan personen som plockar ut övriga laget. Utöver de tre automatiska spelarna ska fem spelare ingå i laget. Minst två av dessa spelare måste väljas ut från de 10 bäst placerade spelarna på rankingen och de övriga tre kan väljas fritt. Om kaptenen inte valdes från de i topp 3 men är i topp 10, kan han såklart utgöra en av de två obligatoriska spelarna från toppen. Annars blir han av de tre spelarna som väljs fritt.
  • Hela uttagningsprocessen ska vara avslutad och laget presenterat på svenska40k senast 30 april.



EDIT: Datumen är modifierade till att vara 31 januari för fastslagandet av rankingen samt 31 mars för presentation av det färdiga laget.

EDIT2: Nya uttagningsregler:
  • Den första september fastslås rankingen som ska ligga till grund för laguttagningen inför nästkommande år. Då tillfrågas de tre överst placerade på rankingen om de vill ingå i laget. Om någon av dem tackar nej så tillfrågas fyran på rankingen och så vidare.
  • När dessa tre personer sedan valts ut, ska de gemensamt välja ut en kapten. Kaptenen kan antingen vara en av de tre, eller någon annan spelare de anser lämplig. Kaptenen kan då antingen bli den fjärde spelaren i laget eller tas ut som en icke spelande kapten.
  • Kaptenen är sedan personen som plockar ut övriga laget. Utöver de tre automatiska spelarna ska fem spelare ingå i laget. Minst två av dessa spelare måste väljas ut från de 10 högst rankade spelarna och de övriga tre kan väljas fritt. Om en (spelande) kapten inte valdes från de i topp 3 men är i topp 10, kan han såklart utgöra en av de två obligatoriska spelarna från top 10. Annars blir han av de tre spelarna som väljs fritt.
  • Hela uttagningsprocessen ska vara avslutad och laget presenterat på svenska40k senast 30 april.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: ETC-uttagning

Inlägg av imp »

Jocke Rapp skrev:
  • Kaptenen är sedan personen som plockar ut övriga laget. Utöver de tre automatiska spelarna ska fem spelare ingå i laget. Minst två av dessa spelare måste väljas ut från de 10 bäst placerade spelarna på rankingen och de övriga tre kan väljas fritt. Om kaptenen inte valdes från de i topp 3 men är i topp 10, kan han såklart utgöra en av de två obligatoriska spelarna från toppen. Annars blir han av de tre spelarna som väljs fritt.
  • Hela uttagningsprocessen ska vara avslutad och laget presenterat på svenska40k senast 30 april.
Min markering.

Tycker det borde vara ett "om möjligt" där. Det är ju faktiskt inte helt säkert att 5 av 10 pers kan vara med.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: ETC-uttagning

Inlägg av Jocke Rapp »

Jo, självklart kan någon annan väljas om man tillfrågat alla i top 10 och man ändå inte kan fylla ut de två platserna.

Magnus
Inlägg: 253
Blev medlem: 01 apr 2009, 22:08

Re: ETC-uttagning

Inlägg av Magnus »

Kan ju även bli så att merparten av "Top 10" spelar samma Codex (de flesta spelar väl iof fler än en Codex). Det kan ju kanske vara svårt att få rätt variation.

8-)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: ETC-uttagning

Inlägg av HeadWar »

Måste kaptenen spela?

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: ETC-uttagning

Inlägg av Delirium »

Eftersom ni faktiskt vann turneringen verkar det ju inte som att fel spelare deltog. Jag tror inte heller att någon känner att landslaget eller dess kaptener tagits ut på felaktiga grunder under de tre åren.

Men om du/ni själva känner att det ska finnas ett mer formellt mandat för landslaget så är det här säkert ett väldigt bra system.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: ETC-uttagning

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Om inte jeppa och anders helt tappar intresset så tror jag mig kunna sia en del om hur top tre kommer att se ut i februari och därigenom så borde vi vara ganska säkra på att landets stolthet inte förvandlas till 40k sveriges svar på FC Z med Lojd Lojdsson som enväldig kapten innan nästa ETC
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
pära
Inlägg: 411
Blev medlem: 11 okt 2008, 01:20
Ort: DMF

Re: ETC-uttagning

Inlägg av pära »

Bengtsson den yngre skrev:40k sveriges svar på FC Z
Det är ju en asgrym idé! Jocke får samla 10 st 11-åringar med bokstavsdiagnoser, flottigt hår och dräggel på kragen som highlightar med roller från olika gw-butiker. Sen kan vi låsa in dom i en källarlokal i en månad och streama när han lär upp sina lärjungar för att slutligen åka på ETC för elddopet! Sen kan man plocka in olika profiler, tex folk med magväskor eller eldsflammor, från landets turneringar som gästtränare.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: ETC-uttagning

Inlägg av imp »

pära skrev:
Bengtsson den yngre skrev:40k sveriges svar på FC Z
Det är ju en asgrym idé! Jocke får samla 10 st 11-åringar med bokstavsdiagnoser, flottigt hår och dräggel på kragen som highlightar med roller från olika gw-butiker. Sen kan vi låsa in dom i en källarlokal i en månad och streama när han lär upp sina lärjungar för att slutligen åka på ETC för elddopet! Sen kan man plocka in olika profiler, tex folk med magväskor eller eldsflammor, från landets turneringar som gästtränare.
Låter underbart, sen kan man se till att de andra lagen får se på en dokusåpa om träningslägret innan ETC.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: ETC-uttagning

Inlägg av Argos »

Bengtsson den yngre skrev:Om inte jeppa och anders helt tappar intresset så tror jag mig kunna sia en del om hur top tre kommer att se ut i februari och därigenom så borde vi vara ganska säkra på att landets stolthet inte förvandlas till 40k sveriges svar på FC Z med Lojd Lojdsson som enväldig kapten innan nästa ETC
Alla turneringar från 4th edition, där framförallt jag, men även Jeppa har väldigt mycket poäng, kommer försvinna innan sista februari. Så det är inte helt omöjligt att komma underifrån och sno våra rankingplaceringar.

Skriv svar