Komp eller inte i 5th ed

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av Nefrums »

För att dra igång en tråd som det lätt kan bli mycket diskution i...

Jag tycker att komp behövs mindre i 5th ed än det har behövts innan. En av sakerna man fick bra komp för innan var att ha med mycket troops, vilket man måste ha i 5th ändå.

Jag tror att enklare restriktioner, typ inga dublätter utanför troops, skulle kunne ersätta komp.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Elrik
Inlägg: 228
Blev medlem: 06 okt 2008, 01:52
Ort: Banjoland

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av Elrik »

jocke och jag har ju sagt att vi ska skriva en kompmall nu när femte är ute..
"Dom kallar mig Gud."

Izin
Inlägg: 416
Blev medlem: 09 okt 2008, 10:31

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av Izin »

Det låter bra faktiskt.

Posta förslag!
17,83

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av Mortarion »

Med tanke på de senaste codexarna så skulle jag säga att det behövs minst lika mycket nu som tidigare. Om kompfritt blev standard skulle nog jag sluta åka på turneringar. Man blir så begränsad om man måste opta armén hela tiden istället för att kunna välja vad man tycker är coolt.

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av Argos »

Jag tycker subjektiv komp är överlägset så länge folk orkar hålla på med det.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av egge »

Jag tror att de okompade turneringarna får mer variation i sina listor, till skillnad från gamla 40k, i toppen med det nya 40k. Mer troops, outflank o s v. Dock kommer jag nog ändå att föredra kompade turneringar just för att man "har alltid en chans". Jag är annars för variation på turneringar. Ju mer variation inom uppdrag, turneringsupplägg, komp och poäng desto bättre. Jag tror det dock hade varit bra om en generell mall som nytt folk kan titta på som säger "Håll dig inom denna gräns så behöver du inte oroa dig att din armé är för hård".

Men mupp-nobbsen och mupp-falconen (eller skall använda ordet mongo här?) är fortfarande sjukt bra. Särskilt när nobbsen kan bli Troops.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av Jocke Rapp »

Här får man faktiskt säga mongo hur mycket man vill. :D Inom rimliga gränser.

Och nu har jag lärt mig att man inte ska ha auto-login på sin dator med gäster på besök...

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av Snot »

Den gula fonten är typ jobbigare än ditt spam ;)
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av Delirium »

Gött att se Snot in action igen!

Personligen har jag inga problem med att spela kompfria turneringar eftersom jag vill spela listor som kan hantera så många olika problem som möjligt, därigenom brukar jag klara mig rätt bra. Om man är en fluffkille på en kompfri turnering måste man också acceptera att inte kunna vinna tills swissen låter en möta en annan fluffkille.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av Jocke Rapp »

Problemet är enligt mig inte att man nödvändigtvis är en fluffkille bara för att man inte gör hårda listor. Alla vill inte behöva göra det hårdaste av det hårda och det är bra, för då behåller vi vårt varierade klimat. Jag säger inte att jag gillar systemet med att man kan göra jättesnälla listor och ändå ha en chans, det tycker jag inte har något egenvärde, men däremot gillar jag tanken på att man kan göra en lista som inte har med alla superkombos och få en liten bonus för det.

Problemet med subjektiv komp som jag ser det är att den är just subjektiv. Jag blir nästan alltid besviken på kompsättningen på en turnering jag åker till och jag vet att vissa blir besvikna när jag själv sätter komp. Det är ett problem att man inte vet vad kompsättaren tänker i sitt huvud. Det bästa är en välgjord kompmall, dock är subjektiv komp fortfarande bättre än en dålig kompmall.

Skriv svar