Ny i 40k världen, behöver hjälp!

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
peza
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 mar 2013, 15:51

Ny i 40k världen, behöver hjälp!

Inlägg av peza »

Tja!

Som rubriken lyder så tänkte jag ta och besöka den här världen och göra det genom Dark Angels.
Har köpt dark vengeance kittet men behöver nu hjälp att ta mig vidare!

Vad ska jag köpa? Hade varit skoj att köpa någon form av heavy support men vet ej vad? Vad borde jag mer komplettera med? Är tacksam för svar och tips!

Har ännu inte spelat någon match så är väldigt ny :P

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Ny i 40k världen, behöver hjälp!

Inlägg av daskad »

Hej, roligt med fler folk i vår lilla gemenskap! :)

Lite frågor ska du få av mig så ska jag se om jag kan hjälpa dig med något.
1. Vad är du för typ av spelare? Gillar du att följa "fluffet" och köra lite mjukare eller är du en s.k. ostspelare som gillar att ta bra enheter.
2. Vad gillar du för typ av arméer? Det finns flera olika inriktningar i DA codexet. Man kan köra Ravenwing(bikes), Deathwing(terminators), GreenWing(tacticals) och blandat, bland annat. Nästan alla inrikningar går att göra bra och spelbara!
3. Gillar du fordon, eller mer infanteri?
4. Kan du tänka dig att alliera in fler arméer eller vill du köra endast DA?

MvH Felix
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

peza
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 mar 2013, 15:51

Re: Ny i 40k världen, behöver hjälp!

Inlägg av peza »

daskad skrev:Hej, roligt med fler folk i vår lilla gemenskap! :)

Lite frågor ska du få av mig så ska jag se om jag kan hjälpa dig med något.
1. Vad är du för typ av spelare? Gillar du att följa "fluffet" och köra lite mjukare eller är du en s.k. ostspelare som gillar att ta bra enheter.
2. Vad gillar du för typ av arméer? Det finns flera olika inriktningar i DA codexet. Man kan köra Ravenwing(bikes), Deathwing(terminators), GreenWing(tacticals) och blandat, bland annat. Nästan alla inrikningar går att göra bra och spelbara!
3. Gillar du fordon, eller mer infanteri?
4. Kan du tänka dig att alliera in fler arméer eller vill du köra endast DA?

MvH Felix
1. Ostigt värre fast gärna med smak av fluff för att öka spelglädjen
2. Kan man inte blanda? Tycker bikes verkar tufft men vill gärna blanda med snabbt och hårt.
3. Vill gärna ha något stort fordon tror jag :)
4. Bara DA i början iaf

Tack för din tid!:)

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Ny i 40k världen, behöver hjälp!

Inlägg av Neth_Oni »

Codex: Dark Angels är väl det viktigaste att köpa (om du inte redan har). Jag har själv inte boken och har knappt spelat på sistone så kan inte ge några vettiga tips på enheter mer än att bikes är bra nu. ;)

Btw, vart är du ifrån? Kan ju vara en idé att ta kontakt med lokala spelföerningen om ngn sådan finns

peza
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 mar 2013, 15:51

Re: Ny i 40k världen, behöver hjälp!

Inlägg av peza »

Neth_Oni skrev:Codex: Dark Angels är väl det viktigaste att köpa (om du inte redan har). Jag har själv inte boken och har knappt spelat på sistone så kan inte ge några vettiga tips på enheter mer än att bikes är bra nu. ;)

Btw, vart är du ifrån? Kan ju vara en idé att ta kontakt med lokala spelföerningen om ngn sådan finns
Codex har jag och är ifrån Jönköping, Hyms. Hela gänget ska börja lita lite 40k vid sidan av fantasy

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Ny i 40k världen, behöver hjälp!

Inlägg av John_F »

Nya DA är bra, men de behöver lite support. Deras flyers suger och de har inga skitbilliga troops. Jag brukar alliera in lite IG med billiga troops och nån Vendetta, eller BA med deras Storm Raven. Men ska du köra purist, så är det väl bikes som känns mest spännande..

peza
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 mar 2013, 15:51

Re: Ny i 40k världen, behöver hjälp!

Inlägg av peza »

John_F skrev:Nya DA är bra, men de behöver lite support. Deras flyers suger och de har inga skitbilliga troops. Jag brukar alliera in lite IG med billiga troops och nån Vendetta, eller BA med deras Storm Raven. Men ska du köra purist, så är det väl bikes som känns mest spännande..
Kan man alltid alliera in? På turneringar osv?

Om man ska köpa sig någon heavy support vilken ska man köpa då?

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Ny i 40k världen, behöver hjälp!

Inlägg av speedfreek »

Dread med dubbla dubbla autocannons. (Trots att den ev är elite)

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Ny i 40k världen, behöver hjälp!

Inlägg av daskad »

peza skrev:
daskad skrev:Hej, roligt med fler folk i vår lilla gemenskap! :)

Lite frågor ska du få av mig så ska jag se om jag kan hjälpa dig med något.
1. Vad är du för typ av spelare? Gillar du att följa "fluffet" och köra lite mjukare eller är du en s.k. ostspelare som gillar att ta bra enheter.
2. Vad gillar du för typ av arméer? Det finns flera olika inriktningar i DA codexet. Man kan köra Ravenwing(bikes), Deathwing(terminators), GreenWing(tacticals) och blandat, bland annat. Nästan alla inrikningar går att göra bra och spelbara!
3. Gillar du fordon, eller mer infanteri?
4. Kan du tänka dig att alliera in fler arméer eller vill du köra endast DA?

MvH Felix
1. Ostigt värre fast gärna med smak av fluff för att öka spelglädjen
2. Kan man inte blanda? Tycker bikes verkar tufft men vill gärna blanda med snabbt och hårt.
3. Vill gärna ha något stort fordon tror jag :)
4. Bara DA i början iaf

Tack för din tid!:)
Jag tror att en dualwing kommer passa dig utmärkt! Det bästa är då enligt mig att ha Azrael. Med honom kan du ju ta både de vanliga bikesen och terminatorsen som troops, vilket är grymt bra! Om du vill ha ett stort fordon så skulle jag rekommendera en Land Raider, vilken variant du ska ha är väldigt vad du tycker själv. Det finns ju Godhammer, Redeemer och Crusader. Jag personligen gillar att köra med Redeemer / Crusader med en enhet Deathwing Knights och en Librarian i.
Librarian är nästan ett måste nu för tiden då magin är grymt stark! (inte FB stark, men stark)

Det som är väldigt bra med en sådan här armé är att du lätt kan bygga på med en IG allies. Azrael älskar att vara allierad med IG, särskilt blobbar, då han ger 4++ till hela hans enhet och 50 IG gubbar med 4++ är inte att förakta ;). Normalt sett är det tillåtet att köra med Allies, men på turneringar med LBK mallen får du +1 för detta, oftast finns det en gräns mellan 0-3 med LBK mallen!

Jag skulle säga att denna lista skulle vara ganska bra!
Azrael
Librarian
5-7 Knights w/ Relic
5 Terminators
5 Terminators
7 Bikes
7 Bikes
7 Bikes
Land Speeder
Land Speeder
Dark Shroud Land Speeder
5-6 Black Knights
Land Raider Redeemer/Crusader

Nu vet jag inte hur mycket poäng detta blir, kan hända att det blir lite väl mycket, men den listan tror jag kan vara helt okej! :)
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ny i 40k världen, behöver hjälp!

Inlägg av guildmaster »

Jag tror det är bra att bara kasta sig in och rulla tärning. Du behöver inte en färdig 2000p armé när du börjar. 500-1000p blandade gubbs funkar fint.

Då ser du hur olika enheter fungerar, hur motståndarens enheter fungerar, vad som är kul och vad som är bra. Framför allt får du en känsla för spelet och vad du vill ha för armé.

Låna gubbar eller proxa funkar bra med kompisarna.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Skriv svar