Köpes och säljes trådar...

För allmänt skitsnack
Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Köpes och säljes trådar...

Inlägg av Röde »

Nu läste jag än en gång en Säljestråd där säljaren vill ha bud och en ev. köpare skriver "vad ska du ha för...".

Jag ville inte starta en diskussion i den aktuella tråden och skriver därför här. Jag har själv startat en och annan säljtråd där jag bett om bud och upplever frågan "Vad ska du ha för..." som tröttsam. Kanske en skitsak men värt att tänka på. Lägg ett bud istället så säljaren får något att ta ställning till...

2 spänn.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Köpes och säljes trådar...

Inlägg av Nurgle »

+1. Så jag bjuder tre :)

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Köpes och säljes trådar...

Inlägg av fauh »

Själv undviker jag annonser när det står "kom med bud".

Ofta kan man inte ser figurerna på plats och då kan det vara svårt att bedöma skick. Lägg sedan på att man vill vara lite ekonomisk (förmodligen därför man inte köper nytt) så kanske man tänker sig ett pris som är ganska lågt. Då vill man kanske inte komma med något som kan uppfattas som ett skambud och då gör man kanske säljaren sur = ingen affär.

Själv föredrar jag att ha ett pris jag kan förhålla mig till även om mina bästa deals har varit via "bud" ( drog hem 4 lådor immortals för 400 spänn på fyllan en gång)

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Köpes och säljes trådar...

Inlägg av Halvar »

fauh skrev:Själv undviker jag annonser när det står "kom med bud".

Ofta kan man inte ser figurerna på plats och då kan det vara svårt att bedöma skick. Lägg sedan på att man vill vara lite ekonomisk (förmodligen därför man inte köper nytt) så kanske man tänker sig ett pris som är ganska lågt. Då vill man kanske inte komma med något som kan uppfattas som ett skambud och då gör man kanske säljaren sur = ingen affär.

Själv föredrar jag att ha ett pris jag kan förhålla mig till även om mina bästa deals har varit via "bud" ( drog hem 4 lådor immortals för 400 spänn på fyllan en gång)
+1 på den. Lägger ALDRIG bud, det är ungefär lika avtändande som någon som skriker i rubriken.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: Köpes och säljes trådar...

Inlägg av stormshaft »

Halvar skrev:
fauh skrev:Själv undviker jag annonser när det står "kom med bud".

Ofta kan man inte ser figurerna på plats och då kan det vara svårt att bedöma skick. Lägg sedan på att man vill vara lite ekonomisk (förmodligen därför man inte köper nytt) så kanske man tänker sig ett pris som är ganska lågt. Då vill man kanske inte komma med något som kan uppfattas som ett skambud och då gör man kanske säljaren sur = ingen affär.

Själv föredrar jag att ha ett pris jag kan förhålla mig till även om mina bästa deals har varit via "bud" ( drog hem 4 lådor immortals för 400 spänn på fyllan en gång)
+1 på den. Lägger ALDRIG bud, det är ungefär lika avtändande som någon som skriker i rubriken.
+1 här också, undviker också budgivningstrådar så långt det bara går.

Men något som retar mig ännu mer är när folk bumpar sina annonstrådar bara för att de inte ligger absolut högst upp, även utan att ha ändrat något i annonsen.
Om den fallit utanför "förstasidan" kan jag förstå att man vill ha fram den, men emellanåt bumpas det trådar så fort de hamnat 5-6 trådar ner, tänk om alla skulle hålla på på det viset... Sitta och gallra bland 25 säljtrådar där alla inlägg är fulbumpar.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Köpes och säljes trådar...

Inlägg av Kaptenen »

Bra tråd, en plats att diskutera köp o sälj utan att kapa någons annonstråd!

Vad jag mest förundras över i köp/sälj-trådar är att det är så mycket olagligt som sker helt öppet och att det är allmänt accepterat.

GW äger sina designs, det är förbjudet att kopiera dem. Ändå säljs det kopior hejvilt. Några trådar är tom bulk-köp av illegala kopior som sedan säljs med vinst.
De flesta skulle förstås sparka bakut om någon la upp en tråd med: Stulen armé säljes billigt!
Därför tycker jag det är märkligt att det är helt ok att lägga upp: Olagliga importkopior säljes billigt! (fast med andra ord)
Folk har olika moral och FW är dyrt, men rent krasst är det väl tom en brottslig verksamhet att köpa olagliga kopior och sedan sälja dem vidare?
Det känns därför märkligt att denna seriösa sida är ett forum för sådan handel.

Jag är väl en dinosaurie, jag har av princip inga nerladdade filmer ens, jag tycker bara att den som tillverkar något ska få betalt för sina produkter och att det är fel att köpa och sälja illegala kopior av andras verk.

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: Köpes och säljes trådar...

Inlägg av stormshaft »

Kaptenen skrev:Bra tråd, en plats att diskutera köp o sälj utan att kapa någons annonstråd!

Vad jag mest förundras över i köp/sälj-trådar är att det är så mycket olagligt som sker helt öppet och att det är allmänt accepterat.

GW äger sina designs, det är förbjudet att kopiera dem. Ändå säljs det kopior hejvilt. Några trådar är tom bulk-köp av illegala kopior som sedan säljs med vinst.
De flesta skulle förstås sparka bakut om någon la upp en tråd med: Stulen armé säljes billigt!
Därför tycker jag det är märkligt att det är helt ok att lägga upp: Olagliga importkopior säljes billigt! (fast med andra ord)
Folk har olika moral och FW är dyrt, men rent krasst är det väl tom en brottslig verksamhet att köpa olagliga kopior och sedan sälja dem vidare?
Det känns därför märkligt att denna seriösa sida är ett forum för sådan handel.

Jag är väl en dinosaurie, jag har av princip inga nerladdade filmer ens, jag tycker bara att den som tillverkar något ska få betalt för sina produkter och att det är fel att köpa och sälja illegala kopior av andras verk.
Jag är totalt ryggradslös och har köpt från icke nämnda bulkförsäljningstråd så min åsikt är i princip helt ovidkommande, men jag håller egentligen med dig. Det är lite konstigt att öppet sälja kinakopior som man inte köpt för eget bruk. Vad folk själva gör bakom stängda dörrar eller i pm är en annan femma.

Men det är inte helt enkelt, låt säga att man skrapat ihop en armé där en del av figurerna är icke-FW, som man sen bestämmer sig för att sälja, hur ser du på det? Jag menar absolut inte att vara raljant utan funderar lite högt.

En del av problemet är som sagt att det kan skilja så mycket som 50% på priset ibland, och även om en del av mig tycker att "ja men då får man väl fan se till att spara" så har jag lik förbannat inte köpt allting från FW.
Sen håller mycket av fulplasten väldigt god kvalitet, vilket gör det svårbegripligt att FW säljer sämre gjutna figurer för mer pengar plus deras förbannade oljeklet.
För att inte nämna årliga prishöjningar som de gärna sysslar med.

Personligen försöker jag helt vänja mig av med fulplast av just den anledningen du nämner, att det är bättre att pengarna hamnar hos GW än hos någon random kinatomte som inte gjort sig förtjänt av det på något vis. Och inte heller i fickan hos någon som köpt 20 super-heavies att sälja med vinst. :)

Men som sagt, jag har själv köpt och sponsrat både kineser, ryssar och svenska återförsäljare så jag kan sitta här och vara Allan-ballan bäst jag vill, jag är fortfarande en del av problemet.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Köpes och säljes trådar...

Inlägg av Kaptenen »

Jag förstår motiven bakom, även om jag inte själv drivs av dem.
Vad jag inte förstår är hur handeln med illegala kopior är accepterad offentligt och dagligen sker på ett forum som detta.
Jag är helt säker på att många som hänger här tom är eller jobbar för godkända återförsäljare och kämpar för att butikens ekonomi ska gå ihop, så säljs piratkopior öppet mitt framför nosen på dem.

Worst case scenario är väl att någon GW-representant börjar inspektera sidan och hittar mängder av annonser för piratkopior. Jag kan inte mycket om juridik men jag tror inte det är tillåtet att vara en plattform för illegal handel, det är väl ungefär vad som nyss hände med bredbandsbolaget som dömts att blockera både Pirate Bay och Swefilmer.
Om de inte blockerar tillgången till dessa sidor som bryter mot upphovsrätten så kommer de till en början få böta 500.000kr.

Jag tror helt enkelt inte att det är bra för denna sidan att vara en plattform för illegal handel, sen kan var och en såklart tycka vad de vill om den sortens handel.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Köpes och säljes trådar...

Inlägg av Nurgle »

Jag tror bestämt det är dags igen...
Men med en så stark öppning och avslutning så det skallrar i rutorna är det nog tveksamt om det blir någon fortsättning.
Så jag låter bli att sätta på popcornen denna gång och nickar instämmande.

"Låter klokt, kör på det!"

Solaris
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 feb 2012, 06:28

Re: Köpes och säljes trådar...

Inlägg av Solaris »

Håller med om ovanstående. Även om jag kan tycka att det finns en gräns mellan ren kopiering och leverantörer som gör alternativa sculpts. Är helt emot hela tankegången i IP-hysterin, exempelvis.

Slänger även in frågan om det inte är så att admin på sidan riskerar straff vid förekomsten av olaglig försäljning/verksamhet på sidan/forumet. Är inte juristkunnig men kan tänka mig att det skulle kunna vara så. Med tanke på hur GW hanterat tredjepartstillverkning tidigare skulle jag i varje fall fundera både en och två gånger på vart mitt ansvar och skyldigheter var innan jag avc epterade en roll som ansvarig... (inslängt utan ambition att vara tändvätska till något)

Skriv svar