the hobbit..

För allmänt skitsnack
Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: the hobbit..

Inlägg av Kaptenen »

Jag tycker den är tekniskt välgjord och många av deras fly-by filmningar när gänget är ute och kutar i naturen är helt magnifika, men på det stora hela blev jag besviken.

Att PJ skippar saker ur boken och hittar på helt nya var väntat, men jag tycker han siktar på en för ung målgrupp.
För mig var den vad Phantom Menace var för Star Wars. Snyggt gjord och en hel del läckra scener, men vad faaan...
Jag hade högre förväntningar.

Spoilervarning!

Hela scenen med sjungande dvärgar som kastar tallrikar? Vad var det där??
Radagast med igelkott och fågelskit i håret, som åker släde av trä på marken, som dras av kaniner??
Sedan tycker jag det är för mycket Hollywood över hela flykten från Goblin Town, där alla goblins även siktar och slåss sämre än Storm Troopers i Star Wars. De är 1000-tals, de andra är 14. Inte en sabla träff.

Något jag verkligen gillar med filmen är scenerna från dvärgriket Erebor och staden utanför, fantastiska miljöer de skapar.
Även glimtarna av Smaug är läckra.
Att White Council med Galadriel, Elrond, Gandalf och Saruman har möte och att deras karaktärer och förhållanden till varandra blir ännu tydligare tycker jag också om, liksom att vi får se ännu mer av Rivendell.
Hur stor respekt Gandalf har här för Saruman gör scenen i Konungens återkomst med "Your staff is broken" ännu större.
Gollum är alltid skön.

Jag tycker också om att konflikten och föraktet mellan dvärgar och alver återkommer vid flera tillfällen, tex när alverna bjuder på mat och musik på ett sätt som mer eller mindre är ett medvetet hån mot dvärgarna. Very Elvish!

Fail Male
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 okt 2012, 14:55
Ort: Götelaborg

Re: the hobbit..

Inlägg av Fail Male »

Silvertejp skrev:Fast Gimli spelas av John Rhys-Davies som är 1,85.
Tycker det snarare styrker mitt argument.
Kan man få en så lång snubbe att se ut som en perfekt dvärg, då fattar jag inte vad de håller på med....

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: the hobbit..

Inlägg av the godfather »

Varje dvärg har en "stuntman" som är äkta dvärgar. De används i vissa scener.
Man fick se dem i filmen om hur filmen är gjord.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

danesk
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 okt 2013, 20:03
Ort: Skåne/Linköping

Re: the hobbit..

Inlägg av danesk »

Dvärgar i Tolkiens universum är ju inte som "äkta" dvärgar om ni missförstår mig rätt. De är kortare, sattare och lite mer rätt proportionerade.

Sen att filmerna riktar sig mot en yngre publik... Ja... Boken skrevs som en barnbok (det VAR på 40-talet) så att filmen tar sig liknande toner finner jag rätt.

För mig som inte läst boken på ett antal år så kändes det bra att se filmen. Jag jämför gärna med Arn-filmerna när någon tar upp filmerna baserade på tolkiens verk, då Arm helt och hållet förstördes...
Överlag så gillade jag filmen och längtar till nästa!
Jag spelar inte mycket, men målar mer!

Kolla in mina äventyr på instagram:
https://www.instagram.com/rottennurgle/

Användarvisningsbild
Flychten
Inlägg: 133
Blev medlem: 18 maj 2010, 20:32

Re: the hobbit..

Inlägg av Flychten »

danesk skrev:Dvärgar i Tolkiens universum är ju inte som "äkta" dvärgar om ni missförstår mig rätt. De är kortare, sattare och lite mer rätt proportionerade.
Om jag inte kommer ihåg fel så växer dvärgar först på längden när de sedan år sin slutgiltiga längd så blir de bredare med åldern (obs inte tjockare utan bredare) enligt Tolkien då
Ägare av Weighted Dice din Spellbutik i Katrineholm och på Nätet

Användarvisningsbild
Pappersbåt
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 mar 2012, 19:20
Ort: Halmstad

Re: the hobbit..

Inlägg av Pappersbåt »

Köpte extended version förra veckan. Gillar den men de har skrivit om historien lite för mycket känner jag. Ganska groundbreaking saker i mitt tycke. Sen skrevs den faktiskt på 30-talet :)

Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk 4
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.

Skriv svar