tradera idioter!

För allmänt skitsnack
Kerrai
Inlägg: 502
Blev medlem: 04 jul 2009, 16:46
Ort: Mölnlycke

Re: tradera idioter!

Inlägg av Kerrai »

Far min blev blåst på 2000kr och la in en anmälan. Denne gick vidare och den som blåst blev tillslut dömd.
Nu fick denne dock in fler anmälningar en 1st, men detta kan definitivt leda till något även om valören är lite låg tyvärr.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

SWEPAINT
Inlägg: 80
Blev medlem: 16 dec 2012, 00:31
Ort: sundsvall
Kontakt:

Re: tradera idioter!

Inlägg av SWEPAINT »

tja, jag provar att anmäla.
men mina förhoppningar på svensk polis, är tyvärr under isen.
världens dyraste poliskår som löser minst i världen.(enligt gw persson)
snygg combo :D
jag postar ev resultat.

tack för ert stöd!

Xeed
Inlägg: 300
Blev medlem: 02 maj 2011, 16:12
Ort: Göteborg

tradera idioter!

Inlägg av Xeed »

Min tanke är så här.
Borde du inte kunna hävda att säljaren inte följt erat avtal då hon/han inte använt schenker eller dhl som du bad om. Frågan är då vilket fraktsätt angavs i annonsen? En annan sak är ju också har säljaren anmält förlusten på posten?
Jag tycker att du skall försöka trycka lite på det att säljaren inte följt eran överenskommelse och därmed borde säljaren ta ansvar för att säljaren valt "fel" fraktsätt.

SWEPAINT
Inlägg: 80
Blev medlem: 16 dec 2012, 00:31
Ort: sundsvall
Kontakt:

Re: tradera idioter!

Inlägg av SWEPAINT »

Xeed skrev:Min tanke är så här.
Borde du inte kunna hävda att säljaren inte följt erat avtal då hon/han inte använt schenker eller dhl som du bad om. Frågan är då vilket fraktsätt angavs i annonsen? En annan sak är ju också har säljaren anmält förlusten på posten?
Jag tycker att du skall försöka trycka lite på det att säljaren inte följt eran överenskommelse och därmed borde säljaren ta ansvar för att säljaren valt "fel" fraktsätt.

tja, du ha alldeles rätt i det du skriver, problemet är bara att hon svarar inte på mail, telefon osv.
dvs vi har ingen dialog.
ända sedan hon skrev: jag kan tyvärr inte ansvara för postens slarv.
så har jag inte hört ett ljud.
jag vet inte med vad eller hur hon ev har skickat min prylar.
jag kan ju iofs söka på alla svenska fraktlösningar, men då hon nu har fått fler dåliga omdömen på tradera så är det nog så att hon har blåst folk.
och polisen säger: nä det är för lite pengar, du kan ju alltid anmäla, MEN...
så mycket hjälp får jag av lagens korta arm.

mindtrix
Inlägg: 714
Blev medlem: 19 okt 2009, 10:32
Ort: Göteborg

Re: tradera idioter!

Inlägg av mindtrix »

Alltid säljarens ansvar, oavsett slarvombud. Det är min åsikt.

Detta diskuteras säkert 1000 ggr om dagen i detta landet och alla läser lagar och regler på sitt eget vis. Tyvärr blir det aldrig någon klarhet i frågan.

En gång handlade jag lite retro 40k-prylar på tradera. Blev lite triggerhappy och mitt bud på 30 spänn slutade på 600.. Vilket var ett galet överpris men skit samma, jag skulle få något ovanligt och mysigt.

Säljaren sket i att svara mig och hennes adress verkade inte stämma. Efter mycket efterforskningar fann jag henne på, tro det eller ej, ett kloster.

Efter mycket trugande och vänliga uppmuntrande mejl och sms så fick jag tillslut svaret "jag har redan skickat". Vilket givetvis var en lögn, hon kunde ju sagt det direkt i sådana fall.

Jag provade att hota med att polisanmäla men hon verkade inte bry sig ett dugg.

Nu hade det ju blivit en principsak så jag började fylle-ringa henne någon gång i veckan och mordhota henne. Det gjorde susen för efter 2 månader fick jag massor av gamla OOP 40k-saker. Problemet var att det var helt andra saker än jag köpt men jag kände att jag åtminstone fick upprättelse i någon mening..

Man får kanske inte uppmuntra till mordhot här på forumet men i mitt fall var det effektivt. Du kan ju åtminstone trakassera människan dagligen.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

tradera idioter!

Inlägg av Ismeno »

Tycker INTE du ska följa mindtrix förslag, förutom det moraliskt tvivelaktiga i ett sådant beteende är risken att DU blir polisanmäld istället högst troligt. Gör som man ska; anmäl till Tradera och gör en polisanmälan, hoppas på det bästa.

Xeed
Inlägg: 300
Blev medlem: 02 maj 2011, 16:12
Ort: Göteborg

tradera idioter!

Inlägg av Xeed »

Mindtrix förslag verkar ju mer eller mindre galet... Varför inte bara utnyttja våra lagar och polisanmäla. Ja jag vet att det förmodligen inte kommer leda någonstans men fylleringning och mordhot? Jag väljer att se detta som ett illa komponerat skämt.

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: tradera idioter!

Inlägg av L3go »

Xeed skrev:Mindtrix förslag verkar ju mer eller mindre galet... Varför inte bara utnyttja våra lagar och polisanmäla. Ja jag vet att det förmodligen inte kommer leda någonstans men fylleringning och mordhot? Jag väljer att se detta som ett illa komponerat skämt.
va han sa.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: tradera idioter!

Inlägg av Röde »

L3go skrev:
Xeed skrev:Mindtrix förslag verkar ju mer eller mindre galet... Varför inte bara utnyttja våra lagar och polisanmäla. Ja jag vet att det förmodligen inte kommer leda någonstans men fylleringning och mordhot? Jag väljer att se detta som ett illa komponerat skämt.
va han sa.
Vad han sa som han sa...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: tradera idioter!

Inlägg av Silversixx »

mindtrix skrev:Text från någon med sociopatiska tendenser
Nej, det där är bara fel. Gratulerar till hur du framställer dig själv!

Skriv svar