Stora genusdiskussionstråden

För allmänt skitsnack
Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Ismeno »

Eftersom jag oavsiktligt råkade dra igång en genus-diskussion i en för ändamålet helt opassande tråd startar jag denna tråd istället. Do your worst or best, men försök hålla en trevlig ton tack!


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Ismeno »

Startar upp med en dubbelpost-sorry. Tar ett exempel på det här med genus i rollspelsvärlden. Jag är Montessoripedagog och arbetar i förskoleklass och på fritids, där vi sedan en tid tillbaka spelar rollspel. Barnen älskar det, vi har haft ett antal helt underbara äventyr tillsammans. Vi började med att spela ett svenskt spel som heter Fantasy. Omslaget ser ut såhär;
http://www.sagagames.com/Bilder/Show/2
Tankar kring det? Det första barnen sa var; "men varför har tjejen bara trosor på sig?" Ja, det kan man fan ta mig undra! Så vi la bort Fantasy och började med DCC istället. Nu finns det en par tveksamma illustrationer även i det spelet men kolla in omslaget;
http://www.goodman-games.com/images/GMG ... rLarge.jpg
Personen på bilden är en äventyrare, punkt. Det kan vara en man, det kan vara en kvinna. Inga trosor på det här omslaget. Så lätt kan det vara.

Diskussionen handlar inte om huruvida kvinnor och män IBLAND framställs som sexuella varelser i första hand utan om att kvinnor nästan ALLTID är snygga/sexiga och därefter möjligtvis något annat. I diskussionen om demoner i 40K är det intressant att de enda demoner som överhuvudtaget har ett kön är kvinnliga och sexuellt utmanande, var är alla manliga Slaanesh-demoner med multipla fallosar?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Användarvisningsbild
bolterochkniv
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 sep 2011, 16:17

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av bolterochkniv »

tycker det är bra att någon lyfter diskussionen!

personligen tycker jag att vi som vill att hobbyn (och alla andra mansdominerade sammanhang för den delen) ska bli mer tillgänglig för tjejer borde visa detta tydligt så fort vi får chansen.
att visa var vi står i den här frågan är det bästa sättet att diskvalificera argument som "de flesta i hobbyn är unga killar så det är klart att gw kommer göra porriga modeller". för det första kan vi visa att denna typ av kvinnorepresentationer inte är vad vi är ute efter, för det andra gör detta att fler tjejer känner att de kan identifiera sig med hobbyn, och därmed kommer könsfördelningen bli mer jämlik.

utöver det att vi vill skapa en mer blandad community kring 40k, så är det också viktigt att fundera över vilka signaler som skickas till oss killar, ang vad tjejer förväntas att vara. det är många killar i yngre tonåren som söker sig till hobbyn, och det är problematiskt när kvinnor sällan skildras som annat än sexuella objekt.

för det tredje så är det en relativt enkel sak för gw att åtgärda. bara att släppa en IG-box med blandade kön (som de gjort för dark eldar) hade varit ett enormt steg på vägen. fler kvinnliga SCs hade också varit nice.
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av L3go »

Jag inser att jag sticker ut hakan, men när blev det fel att vara snygg?
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Excessus »

I och med att de flesta arméer är Space Marines som inte kan ha kvinnor i sig, så blir det lite svårt med kvinnliga karaktärer i dem. Eldar och Dark Eldar har redan kvinnliga modeller och där är det enda som skiljer en bröstplatta. IG, visst, lite kvinnliga former hade ju varit kul. Kvinnor finns det ju gott om i Sisters of Battle, av förklarliga skäl, och förutom en enda enhet så känns det inte som att de är sjukligt sexualiserade...de har ju rustning på hela kroppen! Tau vet man ju inte om de är varken det ena eller det andra. Orks, Necrons och Nids har ju riktigt inga kvinnor bland sig, och Daemons har bara Slaanesh-följare bland sig som kvinnor, och de ser inte så sexualiserade ut nuförtiden. Daemonettsen som påbörjade denna diskussionen är ju oop och är för övrigt "passande sexualiserade" då de är just för Slaanesh...


Jag tycker inte att GW sexualiserar kvinnor, det mesta folk kan klaga på är gamla metallfigurer och oop-saker...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Kaptenen »

Om jag håller mig till 40k, vilket är det enda jag kan något om, så är ju kvinnor grovt underpresenterade när det gäller modeller.
GW är seriösa på det sätt att modellerna stämmer överens med fluffet, det finns inte bara random actionfigurer.

Så: vad gör hälften av befolkningen, dvs kvinnorna, i en tid då det konstant är krig?
Eldar och Dark Eldar har kvinnor som slåss. Även om de manliga modellerna dominerar till antalet även där så finns kvinnorna. Starka, jämlika.
Men detta är en Xenos ras. Eldarkvinnor är jämlika, för de är inte som vi, typ.

De största och starkaste krigarna, vilket fysiskt är män, kan bli space marines, så där förstår jag avsaknaden av kvinnor.

Men Imperial Guard? Vad säger deras fluff? Vad gör kvinnorna?
Orker? Finns det ork-kvinnor? Hur förökar sig orker?
De nya kultisterna hade varit en bra ingång för kvinnomodeller, är kulterna endast män i fluffet?

Är det någon som läst mycket fluff som har ett bra svar på vad kvinnorna gör?
Alla kan ju inte stå i kö till SoB eller Callidus-skolan..
Har GW ens en bra förklaring?
Vad är rätt svar till min dotter om hon frågar vad alla kvinnorna i Warhammer gör eftersom de inte krigar?

PatrikW
Inlägg: 138
Blev medlem: 28 aug 2009, 12:35

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av PatrikW »

Ismeno skrev:var är alla manliga Slaanesh-demoner med multipla fallosar?
De försvann när Sacke slutade spela :P

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Excessus »

Captaingallas skrev:Eldarkvinnor är jämlika, för de är inte som vi, typ.
Nu hittar du på saker, det finns inget i fluffet som säger så, fluffet har massvis med kvinnliga krigare. Det är ju inte så att du får 50/50 kvinnliga/manliga torsos på eldar spruen heller...
De största och starkaste krigarna, vilket fysiskt är män, kan bli space marines, så där förstår jag avsaknaden av kvinnor.
Inte riktigt 100% sanningsenligt. Det är inte för att de var störst och starkast, det är för att det var svårt att genmodifiera kvinnor. Det har inget med styrkan eller skickligheten hos det ena eller andra könet, men med Kejsarens bristfälliga kunskaper...han skulle ha gjort några kvinnliga primarker också, som bemärks i en tråd på B&C... (och som Malchador säger att han nämnde för kejsaren i Scars)
Men Imperial Guard? Vad säger deras fluff? Vad gör kvinnorna?
De krigar! Det finns hela kvinnliga regement därute i universum! Kvinnliga IG finns med i fluff, dataspel, osv...
Orker? Finns det ork-kvinnor? Hur förökar sig orker?
Nej, de är svampar, asexuell förökning...
De nya kultisterna hade varit en bra ingång för kvinnomodeller, är kulterna endast män i fluffet?
Nej de är inte enbart män. Det finns kvinnliga kultister i fluffet...
Är det någon som läst mycket fluff som har ett bra svar på vad kvinnorna gör?
Alla kan ju inte stå i kö till SoB eller Callidus-skolan..
Har GW ens en bra förklaring?
Orkar inte ens svara på detta...
Vad är rätt svar till min dotter om hon frågar vad alla kvinnorna i Warhammer gör eftersom de inte krigar?
"Rätt svar" är ju något som du som förälder måste fatta ett beslut om, inte en slumpvis vald person ute på internet! Vad kvinnorna gör? Tja, läser man böckerna så finns de överallt!

De flesta spelar ändå Space Marines och där finns inga kvinnor. Men du kan ha kvinnliga Inkvisitorer till GK, det finns många företag som säljer kvinnliga huvuden och former till GW:s produkter. GW har inga kvinnliga modeller just nu, men inget är sagt om kommande lådor. Det kan mycket väl finnas kvinnliga delar i framtida sprues för IG och/eller kultister.


GW:s fluff angående fantasy och 40k sträcker sig ju tillbaka till 80-talet. Många saker folk har problem med är reliker från en svunnen tid. Visst hade det gått att ha kvinnliga space marines...om spelet hade skrivits idag! Så gnäll allt ni vill på GW, men det är inte så att de aktivt försöker förtrycka kvinnor i deras spel eller böcker. Jag kan inte på rak arm nämna ett enda ställe där en karaktär i en BL-publikation jag läst har pratat om eller behandlat kvinnor på ett kasst sätt (för att de är kvinnor!).
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Kaptenen »

Jag har ingen gnällig eller aggressiv ton i mina frågeställningar, de är just vad de är, frågor, för jag vet inte svaren.
Jag är fullt medveten om att en snubbe på internet inte ska uppfostra mina barn, det klarar jag bra själv, vad jag mer sökte var fluffkunskaper om vad kvinnorna faktiskt gör.
I en värld av krig borde det tex krävas mängder av administration, logistik och planering, något som kvinnorna kanske fluffmässigt sysslar med?

I vår egen värld finns flera exempel på saker kvinnor tagit över i krigstider, efter 1000-tals år av krig där i huvudsak männen dör i drivor så borde kvinnor ha tagit över många samhällsfunktioner.

Med så rikligt och djupt fluff som 40k världen består av så måste det helt enkelt finnas förklaringar till hur livet ser ut för såväl kvinnor som män, det var mer vad jag undrade över.

Användarvisningsbild
bolterochkniv
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 sep 2011, 16:17

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av bolterochkniv »

L3go skrev:Jag inser att jag sticker ut hakan, men när blev det fel att vara snygg?
jag tänker tolka ditt inlägg uppriktigt, poängen är inte om det är rätt eller fel att vara snygg, utan om det är rätt eller fel att i princip SAMTLIGA kvinnliga modeller är designade på ett objektifierande sätt, jämfört med att knappast några manliga modeller är det. vill man lyfta det hela till en nivå över 40k kan man fråga sig om det är rätt eller fel att en kvinnas värde till så stor del har att göra med hennes utseende. varför är det rimligt att det finns oräkneliga filmer där seth rogen- eller jonah hill-snubbar blir tillsammans med jävligt heta tjejer? för att de har personlighet? hur många gånger ser man att förhållandet är omvänt?
Excessus skrev:GW:s fluff angående fantasy och 40k sträcker sig ju tillbaka till 80-talet. Många saker folk har problem med är reliker från en svunnen tid. Visst hade det gått att ha kvinnliga space marines...om spelet hade skrivits idag! Så gnäll allt ni vill på GW, men det är inte så att de aktivt försöker förtrycka kvinnor i deras spel eller böcker. Jag kan inte på rak arm nämna ett enda ställe där en karaktär i en BL-publikation jag läst har pratat om eller behandlat kvinnor på ett kasst sätt (för att de är kvinnor!).
Samma sak där handlar det inte om uppenbart kvinnohat, utan snarare hur kvinnor porträtteras, hur stor del de tar i handlingen och om de verkar i förhållande till män eller "är sina egna". men ett uppenbart exempel på riktigt sunkig kvinnosyn från GWs sida finns i HH-boken "Legion" om Alpha Legion, där den kvinnliga underbefälhavarens uppasserskor, som är i åldrarna 13-16 typ, beskrivs sukta efter den typ 40+ åriga soldatveteranen. likaså finns det många passager i den boken om hur sexiga de kvinnliga befälhavarna är, och hur de ligger med mannarna. Att de har en typ av befäl räcker inte, då de svarar till högre, manliga, ledare. samt att deras ledarskap beror på en svag psykisk formåga eller intuition som bara kvinnor besitter (vilket är en ytterligare generalisering och reproduktion av könsstereotyper).
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Skriv svar