Andrahandsvärde?

Något du saknar eller vill bli av med?

Moderator: Katarsis

Zingaiya
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 feb 2013, 15:52

Andrahandsvärde?

Inlägg av Zingaiya »

Hej!
Jag går i tankarna om att sälja mina gamla armé.
Vad brukar vara ett vettigt pris att ta? Låter 50% av inköpsvärdet alldeles för mycket/lite? Till sist: Vad är mest värt i era ögon, omålade eler målade modeller?
Tacksam för svar!

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Andrahandsvärde?

Inlägg av Ancalagon »

Det beror helt på vad det är för armé, hur den är byggd, hur eventuell målning är etc :) 50% av nypris är väl ett OK riktpris.

Simmarkroppen
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 maj 2010, 10:21

Re: Andrahandsvärde?

Inlägg av Simmarkroppen »

Köpt en hel del begagnat på senaste tiden.

50% av nypris är ett bra riktvärde, och stämmer väl på ihopbyggt och max grundpsprayat (gärna med bits). Obyggt är värt upp mot 75%, speciellt nu när GW har slut på en hel del produkter. Kladdigt målat, och/eller inkompletta arméer kan vara ner mot 30%.

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Andrahandsvärde?

Inlägg av Asphyxate »

Som generell riktlinje så är målade arméer betydligt mer värda utomlands. Av någon anledning värderar inte Sverige det så högt utan här har ofta omålat bäst värde. Hade jag sålt mitt målade hade jag sålt på ebay. Där kan man lätt få betydligt mer än inköpspriset för dem, om du målar bra det vill säga. Kasst målat går alltid ned i värde.

Jesper77
Inlägg: 354
Blev medlem: 12 sep 2013, 22:47

Re: Andrahandsvärde?

Inlägg av Jesper77 »

Håller med angående Evay. Samtliga av mina stora försäljningar har varit genom eBay och har inbringat bra mycket mer än va det gjort här. Målat är såklart uppskattat men att få målat samt 50% av inköpspris blir snabbt stora summor. Mångas tankar med att köpa stort ör att man ska tjäna på det. Annars kan man själv lika gärna köpa och comissionsmåla. Sälja i mindre partier kanske funkar bättre? Svårt det där med försäljning :/

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Andrahandsvärde?

Inlägg av Asphyxate »

Jesper77 skrev:Håller med angående Evay. Samtliga av mina stora försäljningar har varit genom eBay och har inbringat bra mycket mer än va det gjort här. Målat är såklart uppskattat men att få målat samt 50% av inköpspris blir snabbt stora summor. Mångas tankar med att köpa stort ör att man ska tjäna på det. Annars kan man själv lika gärna köpa och comissionsmåla. Sälja i mindre partier kanske funkar bättre? Svårt det där med försäljning :/
Mindre partier ger mest värde är min uppfattning, men kan vara skönt för en själv att bli av med allt i en släng. Målat du bra (behöver inte vara superpro utan shades, layer, highlight snyggt) så kan du lätt få mer än inköpspris på ebay. Generellt ser utlandsmarknaden bättre ut mot Sverige oavsett vad du säljer. Möjligen att obyggda grejer har samma värde överlag, men 75% är absolut en bra riktlinje. Köper jag obyggt brukar jag ta 20% och sen vill jag att det ligger strax under det. Karaktärer jag vet kommer i boxar anser jag vara värda mindre, GW tar hutlösa singlepriser för dem oftast, för att du ska köpa boxen.

Jesper77
Inlägg: 354
Blev medlem: 12 sep 2013, 22:47

Re: Andrahandsvärde?

Inlägg av Jesper77 »

Asphyxate skrev:
Jesper77 skrev:Håller med angående Evay. Samtliga av mina stora försäljningar har varit genom eBay och har inbringat bra mycket mer än va det gjort här. Målat är såklart uppskattat men att få målat samt 50% av inköpspris blir snabbt stora summor. Mångas tankar med att köpa stort ör att man ska tjäna på det. Annars kan man själv lika gärna köpa och comissionsmåla. Sälja i mindre partier kanske funkar bättre? Svårt det där med försäljning :/
Mindre partier ger mest värde är min uppfattning, men kan vara skönt för en själv att bli av med allt i en släng. Målat du bra (behöver inte vara superpro utan shades, layer, highlight snyggt) så kan du lätt få mer än inköpspris på ebay. Generellt ser utlandsmarknaden bättre ut mot Sverige oavsett vad du säljer. Möjligen att obyggda grejer har samma värde överlag, men 75% är absolut en bra riktlinje. Köper jag obyggt brukar jag ta 20% och sen vill jag att det ligger strax under det. Karaktärer jag vet kommer i boxar anser jag vara värda mindre, GW tar hutlösa singlepriser för dem oftast, för att du ska köpa boxen.
Ja absolut, målat är uppskattar på eBay. Timing är också ganska bra. Är det till exempel en armé som precis fått bok etc är det också något som påverkar pris etc.

Skriv svar