Fråga om andrahandsmarknaden

Något du saknar eller vill bli av med?

Moderator: Katarsis

Sponsra
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 maj 2013, 15:43

Fråga om andrahandsmarknaden

Inlägg av Sponsra »

Hej!

Har en fråga ang andrahandsmarknaden för målade, kompletta arméer. Har inte haft tid att spela på ett par år och om jag skullle ta upp 40K i framtiden skulle jag ändå vilja börja från scratch. Överväger därför att sälja mina 3000+ p Imperial Fists. Armén innehåller en hel del Forge World prylar och - I hate to honk my own horn, men de är väääldigt snyggt målade (Figurer postade på cmon har klättrat upp emot 8), och jag funderar på om det finns någon möjlighet att få bra betalt för sådana här grejer, eller om det är figurernas vanliga andrahandsvärde folk främst går på?

Hoppas detta inte bryter några forumregler då det inte är en regelrätt sälj-tråd. Ber i så fall om ursäkt och bara för admin att ta bort :)

Hoppas på info från insatta 40-kåare :)

Tack

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Fråga om andrahandsmarknaden

Inlägg av Mutt »

Som alltid när man säljer gäller det att hitta rätt köpare vid rätt tillfälle. Inte så många köpare som är ute efter att köpa en helt ny armé som man dessutom inte kommer att kunna bygga vidare på särskilt lätt om man själv inte målar lika bra.

katzenjammer
Inlägg: 716
Blev medlem: 03 apr 2012, 22:24

Re: Fråga om andrahandsmarknaden

Inlägg av katzenjammer »

Jag tänker vara fräck och helt ignorera din fråga.

Jag vill gärna se bilder på armen faktiskt. Finns dom att se någonstans?

Personligen skulle jag nog kunna tänka mig att köpa en begagnad armé för nypris eller mer. Speciellt på runt 3k, för man kör ju oftast på 1500-2000p så en sån armé innebär ju att man kan köra lite olika.
Flesh is a design fault

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Fråga om andrahandsmarknaden

Inlägg av Röde »

Jag anser mig vara rätt bra på att måla och har sålt en del arméer. Jag har prisdumpat ibland och sålt för strax över halva GW-nypris. Vid flera tillfällen har jag sålt för strax över GW-nypris. Hade jag haft tålamod eller intresse av att sälja på andra forum än de där jag själv hänger kunde jag kanske fått mer. Det handlar en hel del kring tålamod.

Lycka till!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Fråga om andrahandsmarknaden

Inlägg av Ancalagon »

Svenska forum är totalt värdelöst om du ska försöka få ut någonting för riktigt snyggt målade armeer. Jag vet inte om det beror på att så många gärna målar eller hobbyar själva eller om vi helt enkelt är snåla. Tradera ger generellt högre priser än här på forumen. Och det gäller i stort sett allt jag sålt, omålat som snyggt målat.

Mitt bästa tips är dock eBay för en snyggt målad armé. Folk är mer benägna att betala bra där har jag märkt.

Men som tidigare sagts, det gäller att rätt köpare hittar din armé när den väl ligger ute :)

Kerrai
Inlägg: 502
Blev medlem: 04 jul 2009, 16:46
Ort: Mölnlycke

Re: Fråga om andrahandsmarknaden

Inlägg av Kerrai »

Om du kan och vill så .. och samtidigt orkar på dig att skeppa över atlanten
Så är ju Ebay det absolut bättre valet för att få sålt till rätt pris.

Färdiga snygga arméer brukar sälja som smör där borta.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Fråga om andrahandsmarknaden

Inlägg av Lottomannen »

Mitt bästa tips är dock eBay för en snyggt målad armé. Folk är mer benägna att betala bra där har jag märkt.
Upptagningsområdet är också "något" större. Är man försiktig är faktiskt inte att risken att bli blåst så mycket större där än på tradera/blocket.
Det som kan bli lite klurigt är frakten. Kan vara en fördel att begränsa det inom europa för att det inte skall kosta 6754684636 miljoner.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K


Azaroth
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 jul 2011, 21:02

Re: Fråga om andrahandsmarknaden

Inlägg av Azaroth »

Vilken stalker du är!

Men ja, armén var faktiskt snygg. Om jag får lov att slänga in mina begränsade erfarenheter i tråden:

Intresset för armén borde öka baserat på 2 saker. Hur pass populär armétypen är bland spelarna (där faller du nog tyvärr) eller om det är en relativt ovanlig armé som är snyggt målad (här har du pluspoäng att hämta).

Ebay betalar mer, som tidigare nämnt. Jänkarna är dock kritiska till att köpa från utlandet. Frakt i USA är väldigt billig jämförelsevis med Sverige, du kommer nog att tappa en hel del potentiella köpare i USA enbart på fraktkostnaden. Svårt att uppskatta kostnaden beroende på vad som är plast och metall, men gissningsvis skulle det landa på närmre 1000 kr att skicka den armén försäkrad och väl inpackad till USA. Du kommer nog att tappa en del kunder bara på den dyra frakten.

Däremot var den riktigt trevligt målad. Gul dessutom ( relativt svår att måla), så jag tror definitivt att du borde satsa på Ebay. Sådär på rak arm kommer jag på två saker du kan göra för att öka din försäljningschans:
1. Om du inte har ett ebaykonto med positiva omdömen, ragga bland dina polare för att sälja den genom deras konto istället för att nyregga dig. Jag hade aldrig köpt en dyr armé från ett nyreggat konto.
2. Om du har möjlighet (och lust), erbjud eventuella köpare att måla upp en eller ett par modeller i samma färgschema fall de vill göra tillägg till armén. Om man köper en så pass snygg armé som din så betyder det ofta att man inte själv kan måla lika bra, då kan det vara skönt att veta att man inte är helt låst till de modeller som existerar utan kan utöka sin armé med HQ-modell eller kanske ett fordon.

Men säljer du i Sverige så får du nog räkna med att inte få in samma pengar som i USA. Varför vet jag ej. Vill du så kan du sula ut den på tradera med ett högt utropspris. Det är alltid värt att prova.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Fråga om andrahandsmarknaden

Inlägg av NilssonHarHund »

Azaroth skrev: Frakt i USA är väldigt billig jämförelsevis med Sverige, du kommer nog att tappa en hel del potentiella köpare i USA enbart på fraktkostnaden.
För att inte köparna ska rygga tillbaka på grund av hög frakt kan du ange fraktkostnaden som noll, dvs att du betalar den. Det innebär förstås en risk för dig, men kontrollera i förväg vad frakten till USA kostar och lägg till detta till ditt reservationspris för armén.

Skriv svar