Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Katarsis »

kelaino skrev:Hur allokeras hits och vad får man för cover save mot Swooping Hawks' grenade packs?
Kan kolla det. Jag skulle nog säga att det blir som en barrage (fast utan pinning).
kelaino skrev: och
Får man ta förluster från blast-vapen som scattre'at utanför LoS?
Jag känner att diskussionen i den här tråden står och stampar.
Jag tyckte kombat var ganska tydlig med vad som diskuterats i SVFAQn, dvs att man inte kan plocka casualties som man inte ser. Om inga nya fakta kan påvisas eller om det inte blir ramaskri så anser jag inte att SVFAQns ruling bör ändras.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Tirumbar
Inlägg: 514
Blev medlem: 04 feb 2010, 10:00

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Tirumbar »

1. Demonenhet misshappar pga Warpquake vid försök till deepstrike/deployment.
2. Resultat 2-3 visas på tärningen för misshap.
3. GK spelaren deployar demonenheten i warpquake zonen igen orsakande ny misshap.
4. Rinse & repeat tills resultat 1 eller 4+ visas på tärningen.

Ovan punktlista har jag tolkat reglerna och spelat efter.
Frågor har väckts hurvidare detta är korrekt.
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av refabricated »

Kollar du reglerna för misshap placeringen så står det att gubbarna får deployas var som utom i impassable och på andra modeller.

WQ påverkar bara deppstriken, inte deploymenten.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av DHettNeck »

Håller med. Det är precis så jag alltid spelat också.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Tirumbar
Inlägg: 514
Blev medlem: 04 feb 2010, 10:00

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Tirumbar »

refabricated skrev:Kollar du reglerna för misshap placeringen så står det att gubbarna får deployas var som utom i impassable och på andra modeller.

WQ påverkar bara deepstriken, inte deploymenten.
Jag kan inte dubbelkolla wordingen nu eftersom jag är på jobbet men ifall det inte hade varit stark tolkningsmöjlighet hade frågan inte varit här.

Så som jag minns wordingen på WQ står det "if a unit deploys" alltså på något sätt ställer up inom area effekten via att ha deepstrikat. Reglerna för misshap säger, deploya enheten via vissa parameters vilket man gör. Därefter blir enheten igen påverkad hävdar jag eftersom det först är efter man deployat som WQ blir gällande det är en "eftereffekt" när man väl vet vart man skall hamna/deploya.

Anycase - låt SVFAQ bedöma meriterna av detta.
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Ancalagon »

Jag tycker det är ganska solklart faktiskt.

Deep Strike:
"Your opponent may deploy the unit anywhere on the table... in a valid Deep Strike formation"

WQ:
"Any enemy unit deploying by Deep Strike within 12" of the squad will automatically suffer a Deep Strike mishap".

Det är ganska tydligt att om enheten blir deployad via Deep Strike inom 12" från enheten så får de en Mishap. Det spelar ingen roll att det är fienden som ställer ut dem, eller att de scattrar eller inte. Kommer de in via Deep Strike? Ja. Deployas de? Ja.
Senast redigerad av 1 Ancalagon, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av theWatchman »

Tirumbar skrev: Jag kan inte dubbelkolla wordingen nu eftersom jag är på jobbet men ifall det inte hade varit stark tolkningsmöjlighet hade frågan inte varit här.
Har du inte alla codexar och regelböcker i pdf-format på jobbet? Hur kan du då mäkta med o jobba? Har du ett riktigt jobb eller vad är det frågan om?

Balder
Inlägg: 104
Blev medlem: 16 okt 2009, 07:59
Ort: Skurup, Skåne

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Balder »

Ancalagon skrev:Jag tycker det är ganska solklart faktiskt.

Deep Strike:
"Your opponent may deploy the unit anywhere on the table... in a valid Deep Strike formation"

WQ:
"Any enemy unit deploying by Deep Strike within 12" of the squad will automatically suffer a Deep Strike mishap".

Det är ganska tydligt att om enheten blir deployad via Deep Strike inom 12" från enheten så får de en Mishap. Det spelar ingen roll att det är fienden som ställer ut dem, eller att de scattrar eller inte. DVS tycker jag att Tirumbar har spelat helt rätt.
Tycker inte det är lika solklart. Om man fetmarkerar mer än deploy står det "deploying by Deep Strike". Och i mishap-tabellen står det ju "may deploy", inte may deep-strike.

Deep Strike:
"Your opponent may deploy the unit anywhere on the table... in a valid Deep Strike formation"

WQ:
"Any enemy unit deploying by Deep Strike within 12" of the squad will automatically suffer a Deep Strike mishap".

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Ancalagon »

Balder skrev:
Ancalagon skrev:Jag tycker det är ganska solklart faktiskt.

Deep Strike:
"Your opponent may deploy the unit anywhere on the table... in a valid Deep Strike formation"

WQ:
"Any enemy unit deploying by Deep Strike within 12" of the squad will automatically suffer a Deep Strike mishap".

Det är ganska tydligt att om enheten blir deployad via Deep Strike inom 12" från enheten så får de en Mishap. Det spelar ingen roll att det är fienden som ställer ut dem, eller att de scattrar eller inte. DVS tycker jag att Tirumbar har spelat helt rätt.
Tycker inte det är lika solklart. Om man fetmarkerar mer än deploy står det "deploying by Deep Strike". Och i mishap-tabellen står det ju "may deploy", inte may deep-strike.

Deep Strike:
"Your opponent may deploy the unit anywhere on the table... in a valid Deep Strike formation"

WQ:
"Any enemy unit deploying by Deep Strike within 12" of the squad will automatically suffer a Deep Strike mishap".
Så du menar verkligen att du inte tycker de kommer in via Deep Strike när de fått en "Deep Strike Mishap och fienden får ställa ut dem genom reglerna för Deep Strike?

Du menar också alltså att enheten inte räknas som att de kommit in via Deep Strike, så du skulle t.ex inte bli berörd av några som helst regler som begränsar vad enheten kan göra efter att ha kommit in?

De skulle alltså egentligen kunna både GÅ och Skjuta eftersom de minsann inte kommit in via Deep Strike?

Eller är detta begränsat av det faktum att du tycker de måste följa övriga regler för Deep Strike, trots att detta enligt dig inte är en Deep Strike?

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Halvar »

Som du skrev själv: deep strike mishap.
Varför skulle det inte klassas som en deploy via deep strike mishap utan just som en deploy via deep strike? Och dessutom ställer man inte ut dem med deep strike reglerna som du skriver eftersom de inte scattrar utan bara i en redan beskriven formation som är relativt lätt att referera till genom att t.ex. skriva "in a valid deep strike formation".
Ni får ursäkta stavfel och dylikt, plattan hatar mig idag.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar