Två frågor om CSM

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Två frågor om CSM

Inlägg av Zurken »

Okej, challenge accepted! Imorgon kväll så kommer jag leta igenom diverse regler för att få fram till hur fire-frenzy fungerar!

Men jag erkänner att hela problemet härstammar från 4th-ed då en walker mycket tydligt hade 180* LoS och att det är så regeln (med största sannolikhet) är tänkt att fungera.
Alexander Merinen

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Två frågor om CSM

Inlägg av Halvar »

jag vet att de inte har termie armour, jag tycker bara att det är löjligt att termie armours som är så slöa gör att man inte får swiiiipa men en extremt mycket slöare version av utrustningen som alltid anses vara långsammare helt plötsligt, bara i en del av en fas, räknas som vilket kroothöftskynke som helst.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Två frågor om CSM

Inlägg av speedfreek »

Vet inte vilken sida som gynnas i diskussionen om realistiska regler,
men Great Unclean One, Plague Bearers, Ork Mega Armour och Spawns (som dessutom är beasts!) är alla slow and purposeful.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Två frågor om CSM

Inlägg av Asplund »

Zurken skrev:Men jag erkänner att hela problemet härstammar från 4th-ed då en walker mycket tydligt hade 180* LoS och att det är så regeln (med största sannolikhet) är tänkt att fungera.
Rätt farligt att plocka upp den iden. Tror det finns en å annan Necron-spelare som har en del "så var det tänkt att fungera", bl.a.

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Två frågor om CSM

Inlägg av Arioch »

Från regelboken:

WALKERS SHOOTING
When firing a walker’s weapons, pivot the walker on
the spot so that its guns are aimed at the target
(assume that all weapons mounted on a walker can
swivel 45º, like hull-mounted weapons) and then
measure the range from the weapon itself and line of
sight from the mounting point of the weapon and
along its barrel, as normal for vehicles. This pivoting in
the Shooting phase does not count as moving and
represents the vastly superior agility of walkers in
comparison with other vehicles. Keep in mind however
that the walker will probably remain facing in this
direction until its next Movement phase, so its facing
will determine where its rear armour is going to be
when the enemy returns fire!

Från Chaos codex:
dreaden måste pivota på spot och skjuta allt på closest visible enemy, om han sen hamnar med röven åt en LR fiende är hanses problem :)

Frågan blir väl då om han ser 360 eller 180... och det hittar jag inte nånstans.
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Två frågor om CSM

Inlägg av speedfreek »

Alla gubbar ser med huvudet/ögonen 360 grader.
Fordon, däribland Walkers, ser med hela hullet. 360 grader.

Detta använder man nästan bara när man ska se infiltratörer och när dreaden blir arg.


För att skjuta används dessutom fire arc, men en dread roterar gratis, som nämnt ovan.



Eller så hittar jag bara på.

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Två frågor om CSM

Inlägg av Arioch »

Hitte på låter bättre, för crazed blir uber jäklig och gör dreaden mycket, mycket sämre OM man nu slår en etta vilket statistiskt sätt aldrig inträffar förutom de gånger det är livsviktigt att det inte gör det. :shock:
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

snolb
Inlägg: 205
Blev medlem: 08 okt 2008, 21:40

Re: Två frågor om CSM

Inlägg av snolb »

Arioch skrev: Från Chaos codex:
dreaden måste pivota på spot och skjuta allt på closest visible enemy, om han sen hamnar med röven åt en LR fiende är hanses problem :)
Nep... Han skjuter på närmsta mål.

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Två frågor om CSM

Inlägg av Arioch »

Sorry my bad. närmsta enhet vän eller fiende ska det va! och om det är en kompis så vänder han röven åt LR:n... :wub:
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Två frågor om CSM

Inlägg av Seregon »

Det verkar ledsamt nog som att jag har fel i detta fall. Chaos-nougaten är verkligen skitdålig.

"Fire Frenzy.
The Chaos Dreadnought may not move or assault this turn. At the beginning of the Shooting phase it must pivot on the spot towards the closest visible unit (friend or foe!) and fire all weapons against it - twice! If the Chaos Dreadnought cannot fire any ranged weapons, treat this result as a '2-5 Sane' result instead."

samt (som Arioch redan påpekat)

"When firing a walker's weapons, pivot the walker on the spot so that its guns are aimed at the target (...). This pivoting in the Shooting phase does not count as moving and represents the vastly superior agility of walkers in comparison with other vehicles."
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Skriv svar