Två frågor om CSM
Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck
Re: Två frågor om CSM
Okej, challenge accepted! Imorgon kväll så kommer jag leta igenom diverse regler för att få fram till hur fire-frenzy fungerar!
Men jag erkänner att hela problemet härstammar från 4th-ed då en walker mycket tydligt hade 180* LoS och att det är så regeln (med största sannolikhet) är tänkt att fungera.
Men jag erkänner att hela problemet härstammar från 4th-ed då en walker mycket tydligt hade 180* LoS och att det är så regeln (med största sannolikhet) är tänkt att fungera.
Alexander Merinen
Re: Två frågor om CSM
jag vet att de inte har termie armour, jag tycker bara att det är löjligt att termie armours som är så slöa gör att man inte får swiiiipa men en extremt mycket slöare version av utrustningen som alltid anses vara långsammare helt plötsligt, bara i en del av en fas, räknas som vilket kroothöftskynke som helst.
Ja' än't bittä'!
- speedfreek
- Inlägg: 6927
- Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
- Ort: Göteborg
Re: Två frågor om CSM
Vet inte vilken sida som gynnas i diskussionen om realistiska regler,
men Great Unclean One, Plague Bearers, Ork Mega Armour och Spawns (som dessutom är beasts!) är alla slow and purposeful.
men Great Unclean One, Plague Bearers, Ork Mega Armour och Spawns (som dessutom är beasts!) är alla slow and purposeful.
Re: Två frågor om CSM
Rätt farligt att plocka upp den iden. Tror det finns en å annan Necron-spelare som har en del "så var det tänkt att fungera", bl.a.Zurken skrev:Men jag erkänner att hela problemet härstammar från 4th-ed då en walker mycket tydligt hade 180* LoS och att det är så regeln (med största sannolikhet) är tänkt att fungera.
Re: Två frågor om CSM
Från regelboken:
WALKERS SHOOTING
When firing a walker’s weapons, pivot the walker on
the spot so that its guns are aimed at the target
(assume that all weapons mounted on a walker can
swivel 45º, like hull-mounted weapons) and then
measure the range from the weapon itself and line of
sight from the mounting point of the weapon and
along its barrel, as normal for vehicles. This pivoting in
the Shooting phase does not count as moving and
represents the vastly superior agility of walkers in
comparison with other vehicles. Keep in mind however
that the walker will probably remain facing in this
direction until its next Movement phase, so its facing
will determine where its rear armour is going to be
when the enemy returns fire!
Från Chaos codex:
dreaden måste pivota på spot och skjuta allt på closest visible enemy, om han sen hamnar med röven åt en LR fiende är hanses problem
Frågan blir väl då om han ser 360 eller 180... och det hittar jag inte nånstans.
WALKERS SHOOTING
When firing a walker’s weapons, pivot the walker on
the spot so that its guns are aimed at the target
(assume that all weapons mounted on a walker can
swivel 45º, like hull-mounted weapons) and then
measure the range from the weapon itself and line of
sight from the mounting point of the weapon and
along its barrel, as normal for vehicles. This pivoting in
the Shooting phase does not count as moving and
represents the vastly superior agility of walkers in
comparison with other vehicles. Keep in mind however
that the walker will probably remain facing in this
direction until its next Movement phase, so its facing
will determine where its rear armour is going to be
when the enemy returns fire!
Från Chaos codex:
dreaden måste pivota på spot och skjuta allt på closest visible enemy, om han sen hamnar med röven åt en LR fiende är hanses problem
Frågan blir väl då om han ser 360 eller 180... och det hittar jag inte nånstans.
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!
- speedfreek
- Inlägg: 6927
- Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
- Ort: Göteborg
Re: Två frågor om CSM
Alla gubbar ser med huvudet/ögonen 360 grader.
Fordon, däribland Walkers, ser med hela hullet. 360 grader.
Detta använder man nästan bara när man ska se infiltratörer och när dreaden blir arg.
För att skjuta används dessutom fire arc, men en dread roterar gratis, som nämnt ovan.
Eller så hittar jag bara på.
Fordon, däribland Walkers, ser med hela hullet. 360 grader.
Detta använder man nästan bara när man ska se infiltratörer och när dreaden blir arg.
För att skjuta används dessutom fire arc, men en dread roterar gratis, som nämnt ovan.
Eller så hittar jag bara på.
Re: Två frågor om CSM
Hitte på låter bättre, för crazed blir uber jäklig och gör dreaden mycket, mycket sämre OM man nu slår en etta vilket statistiskt sätt aldrig inträffar förutom de gånger det är livsviktigt att det inte gör det.
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!
Re: Två frågor om CSM
Nep... Han skjuter på närmsta mål.Arioch skrev: Från Chaos codex:
dreaden måste pivota på spot och skjuta allt på closest visible enemy, om han sen hamnar med röven åt en LR fiende är hanses problem
Re: Två frågor om CSM
Sorry my bad. närmsta enhet vän eller fiende ska det va! och om det är en kompis så vänder han röven åt LR:n...
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!
Re: Två frågor om CSM
Det verkar ledsamt nog som att jag har fel i detta fall. Chaos-nougaten är verkligen skitdålig.
"Fire Frenzy.
The Chaos Dreadnought may not move or assault this turn. At the beginning of the Shooting phase it must pivot on the spot towards the closest visible unit (friend or foe!) and fire all weapons against it - twice! If the Chaos Dreadnought cannot fire any ranged weapons, treat this result as a '2-5 Sane' result instead."
samt (som Arioch redan påpekat)
"When firing a walker's weapons, pivot the walker on the spot so that its guns are aimed at the target (...). This pivoting in the Shooting phase does not count as moving and represents the vastly superior agility of walkers in comparison with other vehicles."
"Fire Frenzy.
The Chaos Dreadnought may not move or assault this turn. At the beginning of the Shooting phase it must pivot on the spot towards the closest visible unit (friend or foe!) and fire all weapons against it - twice! If the Chaos Dreadnought cannot fire any ranged weapons, treat this result as a '2-5 Sane' result instead."
samt (som Arioch redan påpekat)
"When firing a walker's weapons, pivot the walker on the spot so that its guns are aimed at the target (...). This pivoting in the Shooting phase does not count as moving and represents the vastly superior agility of walkers in comparison with other vehicles."