Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Tirumbar
Inlägg: 514
Blev medlem: 04 feb 2010, 10:00

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Tirumbar »

Uppenbart är att denna situation och regler runt den behövs förtydligas eller förkastas av SVFAQ så vi slipper dra denna diskussionen fram och tillbaka.

Jag ber ödmjukast om SVFAQs hjälp att tolka och spika vad som gäller.
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Flogger »

Egentligen spelar det ingen som helst om det är lagligt eller inte. Frågan är egentligen, vad ska göras åt det? Jag kommer aldrig acceptera en sådan ruling på en turnering, jag är där för att spela, och då brukar jag få deploya min armé, inte rulla en tärning om och om igen för varje enhet tills den dör? HUR KAN NÅGON TYCKA DETTA ÄR OK???

Det är ganska tråkigt att auto-förlora sin match vid lottningen kan jag ju påpeka. Det är ju på den nivån att jag hellre ger en 20-0 till motståndaren och skiter i att spela, då slipper jag plocka upp och ner figurerna..

Det finns svåra matchups för alla arméer, det gör det. Däremot är detta inte en svår matchup då man inte ens spelar spelet, man är inte ens med. Taktik och kunskap är totalt oväsentligt i en sådan match, är det så vi vill ha det?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Egentligen spelar det ingen som helst om det är lagligt eller inte. Frågan är egentligen, vad ska göras åt det? Jag kommer aldrig acceptera en sådan ruling på en turnering, jag är där för att spela, och då brukar jag få deploya min armé, inte rulla en tärning om och om igen för varje enhet tills den dör? HUR KAN NÅGON TYCKA DETTA ÄR OK???
Då är det nog bara att lämna turneringen då eftersom det är väldigt tydligt i reglerna. Om du tycker att det är tråkigt, så deepa inte så att du kan få misshap. Även om du hamnar i WQ-bubblan är det iaf 50/50 att du hamnar i reserv så jag tycker inte att det är så farligt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:
Flogger skrev:Egentligen spelar det ingen som helst om det är lagligt eller inte. Frågan är egentligen, vad ska göras åt det? Jag kommer aldrig acceptera en sådan ruling på en turnering, jag är där för att spela, och då brukar jag få deploya min armé, inte rulla en tärning om och om igen för varje enhet tills den dör? HUR KAN NÅGON TYCKA DETTA ÄR OK???
Då är det nog bara att lämna turneringen då eftersom det är väldigt tydligt i reglerna. Om du tycker att det är tråkigt, så deepa inte så att du kan få misshap. Även om du hamnar i WQ-bubblan är det iaf 50/50 att du hamnar i reserv så jag tycker inte att det är så farligt.

Deepa inte så jag kan få mishap? Alltså hålla mig 13" från WQ bubblan som är ca 70% av bordet? Sedan är det eventuell terräng också. Att mishappa och hamna i reserv till runda 5-6 när man automatiskt dör när spelet tar slut? Att man ens kan få en enhet att mishappa två tre gånger på raken är ju helt sjukt. Du tycker det inte är så farligt?

Nej, GK spelaren måste trots allt klara 4-5 Ld9 test...
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Arioch »

Men om du spelar Daemons och de har den regeln och du möter Grey knights som har quake... jaha? Vill du att man ska ändra reglerna för Daemons? Jag menar det är ju tydligt vad som gäller och händer och det är väl bara att gilla läget då?
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Balder
Inlägg: 104
Blev medlem: 16 okt 2009, 07:59
Ort: Skurup, Skåne

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Balder »

Ancalagon skrev: Så du menar verkligen att du inte tycker de kommer in via Deep Strike när de fått en "Deep Strike Mishap och fienden får ställa ut dem genom reglerna för Deep Strike?

Du menar också alltså att enheten inte räknas som att de kommit in via Deep Strike, så du skulle t.ex inte bli berörd av några som helst regler som begränsar vad enheten kan göra efter att ha kommit in?

De skulle alltså egentligen kunna både GÅ och Skjuta eftersom de minsann inte kommit in via Deep Strike?

Eller är detta begränsat av det faktum att du tycker de måste följa övriga regler för Deep Strike, trots att detta enligt dig inte är en Deep Strike?
Jo, klart de kommer in via Deep Strike, men jag menar att de inte kommer in som en NY Deep Strike och att mishaptabellen tvingar dem att placeras (deploy) på nytt ställe, inte göra en ny Deep Strike. man slår ju tex inte ny scatter för den nya placeringen.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av egge »

Jepp, GK kan hoppa fram och skrämma iväg alla demoner innan de ens hinner deepa. Jag har sett det hända på turnering. Det handlar inte om att acceptera. Det handlar om att följa reglerna. Reglerna säger att GK skall våldta demoner med sin WQ.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Gonka Koff »

Flogger skrev:Nej, GK spelaren måste trots allt klara 4-5 Ld9 test...
OM GK spelaren får börja så är det 48% chans att klara 4 st LD9 och 40% chans att klara 5 st. Missar han EN är det ofta fritt fram för Demonspelaren att våldta GK:s i vanlig ordning.

Visst, det är ju riktigt ostigt att ha mellan 20-25% chans quaka hela spelplanen (50% av ovan nämnda siffror beroende på vem som börjar), men det är långt ifrån en 100%-ig plan.

DE och vissa Eldars kan ju få till nästan samma effekt genom att täcka hela bordet med modeller. -Ska vi förbjuda dom att göra det när dom möter demoner?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av LillePer »

Förstår inte problemet. Bara att slå bättre än sagda GK spelare. Deepa runda 1 och äga upp hen i brygga. Inga konstigheter.

( ja wq är brutet..., men det finns bra mycket ostigare saker som inte är så beroende av att klara många leadership test, som demonspelare får man helt enkelt hålla tummarna att man får börja och/eller GK misslyckas med ld testen)

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Excessus »

LillePer skrev:hen
Förutom din våldtäkt av det svenska språket så håller jag med...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Skriv svar