Snabba karaktärer i långsamma enheter...

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av speedfreek »

Härligt att folk här är lika eniga som på Dakkadakka (se första posten)

Och jag tycker det går tolka på bägge sätt och tycker den ena tolkningen är roligare och inbillar mig att många fler spelar så, samt slår 3d6 diff i rundan som de lämnar enheter (samma tolkningsförfarande)

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av Snot »

Jag är mer emot 3d6 moven, eftersom han kanske inte ens når att lämna uniten. I det läget har han nyttjat en regel han inte ens haft tillgång till på hela rundan.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av speedfreek »

Då är det inte jättekrångligt att ångra sig.

Och om karaktären slår 1.1.1 och inte når att lämna enheten som slår bättre, så får väl bägge snällt gå som den långsammaste och sen är väl problemet löst?

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av Snot »

Dom andra hade kanske inte tänkt gå, men fick i läget 1,2,1 ett möjligt bättre resultat. Jag kan dra exempel hela kvällen på hur fel det blir
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av Gonka Koff »

Jag orkar inte tänka så värst mycket på det här problemet eftersom jag tycker att det är så förbannat uppenbart hur regelskrivarna anser att det skall fungera.

Just eftersom karaktärer kan lämna och ansluta till enheter utan att det tar bort deras "stå-still-status", så tycker jag att det är glasklart att meningen är att de dessutom får göra denna förflyttning med den hastighet de själva har,

Man säkert förstöra denna goda intention från regelskrivarna om man borrar ner näsan tillräckligt djupt i regelboken, precis som man kan göra i många andra fall.

Jag kan bli extremt provocerad när någon viktigpetter som grävt frenetiskt i reglerna presenterar en tolkning som ingen i hela världen har spelat förut, som går emot regelskrivarnas intention samt dessutom gör spelet mindre kul.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av speedfreek »

Joho!
Minst två i Varberg och två i Linköping/Norrköping spelar så!

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av Yautja »

Långsamma karaktärer

När är en karaktär inte längre en del av enheten?
Alla är överens om att karaktären i enheten rör sig som den långsamaste modellen. När slutar han vara del av enheten? Det finns inget "decleara" att han ska lämna enheten eller utrycka intentions att göra detta (har för mig att nått sånt föreslagits nånstans) utan han lämnar enheten i movementfasen genom att gå ut ur coherency

Relevant regelbjäfs
An independent character can leave a unit duringthe Movement phase by moving out of coherency distance with it.
Det här blir problemet för mig del. När du sträcker ner handen och tar i killen för att flytta honom är han per defination fortfarande med i enheten eller hur? Alltså rör han sig med långsammaste farten.

Då kan man ju flytta karaktären 2.00001 inch från närmaste killen, ut ur coherency och sen får man resterande av sitt fulla jump pack move.

Även fast jag är skeptiskt till att man kan under sitt movement byta ut sitt movement/speed (från att gå till att gå och sen jumppacka) men det har jag inte direkt några regelstöd för så låt oss utgå ifrån att det går.

När är en karaktär utanför coherency
So, once a unit has finished moving, the models in it must form an imaginary chain where the distance between one model and the next is no more than 2". We call this ‘unit coherency’.
, sid 12

Han har lämnat coherencyn när han slutat moveat. Tills det att han slutar movea har han alltså långsamt move.

För egen del tycker jag att
All of the models in a unit move at the speed of the slowest model.
An independent character can leave a unit during the Movement phase by moving out of coherency distance with it.
Är klart nog och borde räcka för att spela med långsamma karaktärer. Sen att folk alltid har spelat så, det är så GW har tänkt sig etc etc är svåra argument att bemöta i en regeldiskussion.

edit: Jaha, headwar hade redan tagit upp coherency grejjen. Nu känner jag mig inte speciell längre :(
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av HeadWar »

Gonka Koff skrev:Jag kan bli extremt provocerad när någon viktigpetter som grävt frenetiskt i reglerna presenterar en tolkning som ingen i hela världen har spelat förut, som går emot regelskrivarnas intention samt dessutom gör spelet mindre kul.
Jag har alltid sett det som självklart att ICn rör sig "långsamt", jag tycker inte att det är alls självklart vad intentionen är, och jag tycker att det är måttligt roligt med mongo-karaktärer som man inte kan skada med skytte och som sedan studsar iväg 12", så tala för dig själv...

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av Yautja »

HeadWar skrev:
Gonka Koff skrev:Jag kan bli extremt provocerad när någon viktigpetter som grävt frenetiskt i reglerna presenterar en tolkning som ingen i hela världen har spelat förut, som går emot regelskrivarnas intention samt dessutom gör spelet mindre kul.
Jag har alltid sett det som självklart att ICn rör sig "långsamt", jag tycker inte att det är alls självklart vad intentionen är, och jag tycker att det är måttligt roligt med mongo-karaktärer som man inte kan skada med skytte och som sedan studsar iväg 12", så tala för dig själv...
Detta tycker jag med.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Ps saken
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 jun 2009, 08:45
Ort: LBK

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av Ps saken »

Först och främst igen sidan 12 tar upp hur en enhet ska vara i slutet av movementfasen för att vara i coherency.
Om man läser hela paragrafen och inte bara delar ur den så står det oxå sådana saker som "-but remember units have to stick together vilket då inte är fallet med char som just ska lämna en enhet.

Det jag tror att jag har men inte vissa andra har hakat upp mig på är formuleringsskillnaden på sid 48.

moving out of coherency distance with it
inte ut ur coherency men jag kan ju läsa in för mycket i det hela.

Sovdax och forum förbud i minst 1 vecka.
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Skriv svar