Warp Quake + Deep Strike Mishap: Misplaced

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Warp Quake + Deep Strike Mishap: Misplaced

Inlägg av EyeGuy »

Jocke Rapp skrev:Den här diskussionen känns väldigt konstigt. När man ställer it motståndarens gubbar så tycker jag att det är helt självklart att de måste ställas ut där de får stå. Modeller kan inte sättas ut inom warp quake, alltså kan man inte ställa de där.

För annars vill jag att ni funderar på detta: Jag deepar och scattrar på impassable, får 3-4 på mishap. Min motståndare väljer att ställa ut mina figurer inom 1" från sina modeller. De får mishap igen och dör. Bra?
Inom 1" får han dock inte ställa ut dina figurer.
Det är det som gör Warp Quake lite speciell, för där är inga sånna restriktioner vad gäller själva utplacerandet.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av Asplund »

HeadWar skrev:3-4 Misplaced
"Your opponent may deploy the unit anywhere on the table (excluding impassable terrain, but including difficult terrain, which of course counts as dangerous terrain for deep striking units!), in a valid deep strike formation, but without rolling for scatter."

Warp Quake
"Furthermore, any enemy unit deploying by deep strike within 12" of the squad (after scattering) will automatically suffer a deep strike mishap."
Och bara för att vi ska slippa akut rektoskopi så tillför jag att eftersom man inte slår för scatter så finns det inget "after scattering", och alltså gäller inte förmågan när motståndaren placerar ut dina modeller.[/quote]
Det där räckte gott för att avsluta tråden tycker jag. Både gällande Misplaced och Beacons. Ingen scatter, inge trolleri.

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Warp Quake + Deep Strike Mishap: Misplaced

Inlägg av Yautja »

Så Dante går säker.
Och om man står med en teleport homer utanför 12" men använder den för att sätta en deep strikeande squad Strike squadsen bubbla kommer även de undan mishap.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av Yautja »

Asplund skrev:
HeadWar skrev:3-4 Misplaced
"Your opponent may deploy the unit anywhere on the table (excluding impassable terrain, but including difficult terrain, which of course counts as dangerous terrain for deep striking units!), in a valid deep strike formation, but without rolling for scatter."

Warp Quake
"Furthermore, any enemy unit deploying by deep strike within 12" of the squad (after scattering) will automatically suffer a deep strike mishap."
Och bara för att vi ska slippa akut rektoskopi så tillför jag att eftersom man inte slår för scatter så finns det inget "after scattering", och alltså gäller inte förmågan när motståndaren placerar ut dina modeller.
Det där räckte gott för att avsluta tråden tycker jag. Både gällande Misplaced och Beacons. Ingen scatter, inge trolleri.[/quote]

Följdfråga, om man ställer in dom innaför bubblan men slår Hit på scatterdicen triggar Warp Quake då?

"If you roll a hit the model stays
where it is, but if an arrow is shown this determines
the direction the model is scattered in. If a scatter
occurs
, roll 2D6 to see how many inches the model
moves away from the intended position."´

hit = Ingen scatter, inge trolleri
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av EyeGuy »

Asplund skrev:
HeadWar skrev:3-4 Misplaced
"Your opponent may deploy the unit anywhere on the table (excluding impassable terrain, but including difficult terrain, which of course counts as dangerous terrain for deep striking units!), in a valid deep strike formation, but without rolling for scatter."

Warp Quake
"Furthermore, any enemy unit deploying by deep strike within 12" of the squad (after scattering) will automatically suffer a deep strike mishap."
Och bara för att vi ska slippa akut rektoskopi så tillför jag att eftersom man inte slår för scatter så finns det inget "after scattering", och alltså gäller inte förmågan när motståndaren placerar ut dina modeller.
Det där räckte gott för att avsluta tråden tycker jag. Både gällande Misplaced och Beacons. Ingen scatter, inge trolleri.[/quote]

"after scattering" delen avser väl bara att det är där enheten slutligen hamnar som avgör om den drabbas eller inte. Du kan alltså välja att deploya den inom Warp Quake men ha "oturen" att den scattras utanför räckvidden.
Senast redigerad av 1 EyeGuy, redigerad totalt 29 gånger.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Inlägg av kombat »

För mig tolkar jag det som att när man placerar en enhet i enlighet med 3-4 på mishap tabellen så placerar man bara ut enligt deepstrike reglen utan att scattar men man deep strikar inte per defenition där för triggas inte warp quake. Deep strike är deep strike och mishap är mishap jag anser inte att man ska blanda ihop dem

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re:

Inlägg av Yautja »

kombat skrev:För mig tolkar jag det som att när man placerar en enhet i enlighet med 3-4 på mishap tabellen så placerar man bara ut enligt deepstrike reglen utan att scattar men man deep strikar inte per defenition där för triggas inte warp quake. Deep strike är deep strike och mishap är mishap jag anser inte att man ska blanda ihop dem
Fem sidor och mycket svammel senare så är faktiskt det här det bästa argumentet hitills. Men betyder det att dom får assaulta efter? Dom har ju inte deep strikeat. Jag kan köpa argumentet med lite suspension of disbelief men och andra sidan så placeras dom med deep strike reglerna och allt därefter eller så deep strikear dom inte och bara placeras.

"Your opponent may deploy the
unit anywhere on the table (excluding
impassable terrain, but including difficult
terrain, which of course counts as
dangerous for deep striking units!), in a
valid deep strike formation, but without
rolling for scatter."

Här låter det ju onekligen som att dom inte "bara" placeras ut, utan helt enkelt deep strikear på en annan plats "deep striking units," "valid deep strike formation, but without rolling for scatter" etc etc

" deploying by deep strike " - warp quake
"Your opponent may deploy the unit" - mishapen
Den relevanta frågan i detta fallet är; deployar mishap 3-4 via Deep Strike?
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re:

Inlägg av EyeGuy »

kombat skrev:För mig tolkar jag det som att när man placerar en enhet i enlighet med 3-4 på mishap tabellen så placerar man bara ut enligt deepstrike reglen utan att scattar men man deep strikar inte per defenition där för triggas inte warp quake. Deep strike är deep strike och mishap är mishap jag anser inte att man ska blanda ihop dem
Jag var också inne på det ett litet tag. Men eftersom det utförs som deep strike förutom scatter... så tror jag det räknas som deep strike.
Jämför med t ex The Summoning (C:GK s25), där står det att du använder Deep Strike reglerna. Och så vitt jag vet så räknas det därför just som en deep strike.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Warp Quake + Deep Strike Mishap: Misplaced

Inlägg av HeadWar »

Seregon skrev:Rent personligen tycker jag även att GK-spelarna bör ransaka sig själva. Hur jäkla rimligt är det att en enda förmåga, speciellt när ni möter demoner som ni redan är extremt bra på att döda, ska kunna förstöra en hel enhet på 3+ (vilket det de facto blir av att man tvingas slå på mishap-tabellen igen).
Det är "bara" 4+ faktiskt.

1/3 försenad, 1/3 död, 1/3 ny mishap, men mishapen kan ignoreras eftersom den bara gör att man slår igen, tills man får antingen försenad eller död, som båda har lika stor sannolikhet.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Warp Quake + Deep Strike Mishap: Misplaced

Inlägg av Seregon »

Man kan se det på bägge sätt. Dels är det 50% chans att dö när man väl har att välja mellan att dö och att hamna i reserve, men samtidigt är det enbart 33% chans att man överlever sett till att mittenalternativet inte är att hamna i reserve igen.
_ _ _ _

Warp Quake gör, bortsett från att den får homers etc att sluta fungera, att inom 1" från fienden ökas till inom 12". Om man inte får placera sig inom 1" för att tvinga fram ännu ett slag på tabeller bör man således inte få placera sig inom 12" från WQ, och jag har då aldrig stött på någon som försökt hävda att man får placera enheter inom 1" från sina egna modeller.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Skriv svar