Dreadnoughts och DCCW

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av Excessus »

Hej hej

Läste om dreads i FAQen, såg att där stod:
Dreadnought close combat weapons
A Dreadnought with multiple Close Combat Weapons does not gain an additional attack in close combat for being
armed with two single‐handed weapons (page 37 and 42 in the rulebook). Instead, it follows the rules for
"Dreadnought close combat weapons" on page 73. (Unless stated otherwise).
...och på sidan 73 står det att om en dread har fler än ett DCCW får den en extra attack för varje DCCW utöver det första...

Jag tror jag har missat någon form av diskussion, för mig är de snarlika. Eller är det så att folk använde de bägge reglerna samtidigt?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av EyeGuy »

Dom får inte bonus för att ha två DCCW.
Dom får en extra attack för varje DCCW utöver den första.

Har den 4 DCCW får den alltså +3 attacker, istället för +1 som en vanlig enhet med 4 close combat vapen får.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av HeadWar »

Excessus skrev:Eller är det så att folk använde de bägge reglerna samtidigt?
Inte folk. Jeppa.

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av Excessus »

Ok, då var det som jag trodde, inga konstigheter där...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av The Gretchin »

Men vad händer med en Deff Dread, den får ju +1A för varje "köpt" närstridsvapen, får den även + för varje efter det första, d.v.s 8A med 4 närstridsvapen, det känns inte rätt???
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av EyeGuy »

The Gretchin skrev:Men vad händer med en Deff Dread, den får ju +1A för varje "köpt" närstridsvapen, får den även + för varje efter det första, d.v.s 8A med 4 närstridsvapen, det känns inte rätt???
Jag skulle gissa på att det bara är en repetition av reglerna i grundboken.
Den har t ex 3 attacker och inte 2 vilket dom flesta andra walkers får som tyder på att den redan fått sitt första +1A för att den har två DCCW i grunden. Därefter får den alltså +1A för varje extra DCCW den tar.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av Excessus »

Vad säger folket i "falchions ger +2A"-lägret om detta då? tihi :D

Har inte hittat någon falchion-diskussion här på forumet så jag antar att ni underligt nog har sluppit undan dem...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av DHettNeck »

Excessus skrev:Vad säger folket i "falchions ger +2A"-lägret om detta då? tihi :D

Har inte hittat någon falchion-diskussion här på forumet så jag antar att ni underligt nog har sluppit undan dem...
Den är för korkad för att nån ska orka bry sig ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av HeadWar »

DHettNeck skrev:Den är för korkad för att nån ska orka bry sig ;)
Det brukar ju inte hindra folk, så den kommer nog snart.

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av Jacke »

DHettNeck skrev:
Excessus skrev:Vad säger folket i "falchions ger +2A"-lägret om detta då? tihi :D

Har inte hittat någon falchion-diskussion här på forumet så jag antar att ni underligt nog har sluppit undan dem...
Den är för korkad för att nån ska orka bry sig ;)
Hur kan det ens finnas en sån diskussion? Det står ingenstans att Falchions räknas som 2ccw. Däremot ger de +1 attack. Kan väl inte bli tydligare?

Skriv svar