Förslag på Valkyrie regler.

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Inlägg av HeadWar »

Eller åtminstone räkna den som limmad så länge någon står i vägen.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Inlägg av Nefrums »

Regeltolkningar för att göra valkyrian spelbar.

1)
"skimers can move over friendly and enemy models, but they canot end their move over either. Note that a skimmer must be set down on the table and left in place at the end of its move - it canot be left hovering in mid-air."

Detta kan man tolka som att man inte får ställa modelen ovanpå sina egna modeller, men man kan ställa modelen bredvid så att den sticker ut över sina egna modeller utan problem. Dvs i Valkyrie fallet så får man inte ställa basen på en annan modell, men det är helt ok om vingen sticker ut över en modell.

2)
"if a skimmer starts or ends its move in difuicult terrain, it must take a dificult or dangerus terrain test"

Detta kan man tolka som att man bara tar test om modellen är inne i terrängen, inte ovanför den. Dvs om basen står i terräng så tar man test, men om ena vingen sticker ut över en ruin så behöver man inte ta test.

3)
Disembarking reglerna är i 2D

4)
Shooting reglerna är i 2D?, 3D?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Inlägg av Bengt »

Nefrums skrev:Regeltolkningar för att göra valkyrian spelbar.

2)
"if a skimmer starts or ends its move in difuicult terrain, it must take a dificult or dangerus terrain test"

Detta kan man tolka som att man bara tar test om modellen är inne i terrängen, inte ovanför den. Dvs om basen står i terräng så tar man test, men om ena vingen sticker ut över en ruin så behöver man inte ta test.
Jag tror inte de menar basen alls. Antingen ska man kolla om en bit av modelen sticker in i terräng, tex om vingen petar in i skogsplata med träd som är tillräckligt höga. Eller så menar de om någon del av modellen är ovanför diff/impa terräng, även om det så skulle vara ett nyplogat fält. De börjar trots allt i stycket om mätning med att säga att man ska ignorera basen förutom när man assaultar.

Sen är också frågan om man bryter mot reglerna om baser på sidan 3 om man signifikant ändrar en skimmers höjd. Eller om det bara ska gälla basens diameter.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Inlägg av fjugin »

Eftersom samma regler bör ju gälla alla skimmers håller jag med om att man inte bör kolla basen för terrängtest.
Annars skulle t.ex. an falcon kunna tank chocka en enhet i en skog utan att behöva ta test (genom att sticka in vingarna men ha basen utanför), vilket känns rätt fel.

Skriv svar