GK regler som borde fortydligas

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

GK regler som borde fortydligas

Inlägg av Tadaotoko »

Tänkte ta upp lite frågor om gk som borde fixas så att det inte blir några missförstånd på de turneringar som kommer innan de har fixat det med en faq.

Första och viktigaste är NDK som om man köper teleporter till helt plötsligt förvandlas från mc till jumpinfateri. Helt klart en bugg som gw missat borde vara att han förflyttar sig som hoppare men är mc.

Vet att det är något mer jag tänkt på men kommer inte på det nu så folk kan väl fylla i om de också uppfattat något som borde förtydligas innan faq släpps.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av LillePer »

Det har redan diskuterats ganska utförligt, och den är helt enkelt både och samtidigt, precis som Hive Tyrant eller Daemon Prince med vingar. Inte konstigare än så.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av Halvar »

LillePer skrev:Det har redan diskuterats ganska utförligt, och den är helt enkelt både och samtidigt, precis som Hive Tyrant eller Daemon Prince med vingar. Inte konstigare än så.
fast, varken hive tyrant eller deamon prince med wingar är både och. jag vet ingenting som är två olika saker. hive tyrant och deamon prince är monstrous creature och moves as jump infantry.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av Snot »

från tidigare diskussion: GW verkar inte göra skillnad på count as jump inf eller move as jump inf, så varför ska vi? Det skapar BARA krångel att inte anta att han är båda.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av Mortarion »

Det kommer att komma förtydlingar till GK i nästa släpp.

Just Dreadknight med personal teleporter är kanske inte säkert att den kommer med i FAQ:n eftersom den är så uppenbar. Ingen kommer någonsin att hävda att han faktiskt slutar vara monstrous creature i verkligheten.

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av EyeGuy »

Helt klart finns det många saker som är konstigt i GKs codex.

Denna med teleportern var ny för mig.
Men för teleportern så står det ju ingenting om att enhetstypen ändras, bara att dom räknas som Jump Infantry. Så vad säger reglerna om att tillhöra olika typer samtidigt? Jag hittar inget som säger något emot det (i skrivande stund).

Det jag visste var "buggigt" för NDKs tidigare var om Doomfists skulle dubbla deras styrka eller inte.
För dom som inte vet varför det skulle vara så: Texten säger att Doomfists räknas som Dreadnought CCW, vilka i sin tur dubblar walkerns styrka. NDK är MC och inte en walker. (dvs RAW tolkning, RAI så borde den dubbla)

Sen finns det såklart mer som bör förtydligas, som vad som gäller för Vindicare's Turbo Penetrator.
-4d6
-4d6+rending
-om det blir 1d6 eller 4d6 mot Monoliths

The Summoning, räknas det som teleport eller inte för teleport homers? (fanns en tråd som diskuterade det, vet inte om något självklart kom ut ur den, eller om det blir upp till var persons tolkning)

Finns mer, men just nu kommer jag inte på dom...
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av Excessus »

falchions...+1 eller +2 attacker?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av daskad »

The summoning med homer tycker jag är en självklarhet att det funkar, och det verkar som om många utlänska 40k sidor håller med mig(librarium t.ex.) man teleporterar dem självklart ut på spelplan igen. Fast den åsikten verkar jag inte dela med så värst många på detta forum
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av Excessus »

Personligen så tycker jag att en Teleport Homer är en teknisk pryl då det står i texten till den att den kopplar upp sig mot en strike cruiser och guidar dess teleport-utrustning. Summoning är en psychic power, den använder inte strike cruiserns teleport-system dvs en teleport homer har ingen användning...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av Jacke »

Excessus skrev:falchions...+1 eller +2 attacker?
Varför skulle det vara +2? Det står klart och tydligt att dem ger +1. Och det står ingenstans att de räknas som 2ccw. Tydligare regel finns inte.

Skriv svar