Snabba karaktärer i långsamma enheter...

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av Snot »

Du menar att han skulle lämna uniten innan han flyttat klart? Tillåt mig öppna pandoras box av movementregler om den tolkningen godkänns :)
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Ps saken
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 jun 2009, 08:45
Ort: LBK

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av Ps saken »

Sa inte att det va en bra regel men det är så det står i i regelboken.
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av Snot »

Jag köper dock inte att man movat flrren man flyttat klart sin modell.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av HeadWar »

Att byta hur långt man får flytta mitt i förflyttningen låter verkligen jättekonstigt.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av HeadWar »

Jag drämmer till med ett regelcitat också, från sidan 12:

"So, once a unit has finished moving, the models in it must form an imaginary chain where the distance between one model and the next is no more than 2". We call this 'unit coherency'."

Jag påstår att detta innebär att man inte kan bryta coherency förrän man har flyttat klart, eftersom det är först då man kollar om man faktiskt har coherency. Under själva förflyttningen ignorerar man coherency-reglerna.

Ps saken
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 jun 2009, 08:45
Ort: LBK

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av Ps saken »

Håller med om att det inte är perfekt men det är så det står.

Citatet är dock ganska irrelevant eftersomdet behandlar hur en enhet i coherency ska avsluta sitt move och hela grejen är ju att char ska vara ute hur coherency. Om man följer citat delen så får ju inte char alls lämna enheter eftersom han måste sluta sitt move inom 2 och tror att reglen på sid 48 är till för att låta dom göra just det

Viktigaste är fortfarande som mr Freak(Speed) säger att det vore bra med nån grundtolkning so gäller på turneringar om inget annat anges.
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av HeadWar »

Ps saken skrev:Citatet är dock ganska irrelevant eftersomdet behandlar hur en enhet i coherency ska avsluta sitt move och hela grejen är ju att char ska vara ute hur coherency. Om man följer citat delen så får ju inte char alls lämna enheter eftersom han måste sluta sitt move inom 2 och tror att reglen på sid 48 är till för att låta dom göra just det
Det är klart att han får lämna enheten, det gör han ju genom att gå ur coherency, precis som det står i reglerna för karaktärer. Min poäng är att man inte kollar coherency förrän man är klar med förflyttningen, och alltså är det först då som han slutar vara en del av enheten.

Ps saken
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 jun 2009, 08:45
Ort: LBK

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av Ps saken »

Självklart får han lämna, men ser fortfarnde inte hur en regler som säger att efter en enhet har flyttat måste vara i coherency har nån som helst påverkan på en char som enligt vad han vill göra är just att lämna coherency.
Det regeln (sid12) säger är att om du ska vara i enhet så måste du stå inom 2 efter avslutat move.

GW skriver som sagt va regler lite som dom vill men det enda jag ser som berör char som vill lämna en enhet är sid 48 och den texten, sen skulle jag tro att (men bara en åsikt inget regelstöd) att det gw menade är att man aktiverar en char i enhet som egen unit om man har som avsikt att lämna en unit med den under movement. Vilket oxå enligt min åsikt löser alla problem.

Har som sagt va inga problem med att man inte får lämna enhter snabbt utan reagerade mest på att folk hävar att regelboken säger att man inte får lämna en enhet snabbt.
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av Seregon »

Glöm inte att ingen modell i en enhet får röra sig snabbare än enhetens långsammaste modell så länge de är i samma enhet.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...

Inlägg av guildmaster »

Ps saken skrev:
Halvar skrev:karaktären går ut ur enheten först när hela enheten har avslutat sitt move. det är det du missar :)
Och var i regelboken står det? det ända jag hittar är sid 48 An independent character can leave a unit during the Movement phase by moving out of coherency distance with it.
Om man nu ska tolka reglerna RAW så är det tre punkter som är aktuella (p48):
§3 While an independent character is part of a unit, he must obey the usual coherency rules. The combined unit moves and assaults at the speed of the slowest model while they stay together.
Denna punkt/paragraf säger att kombinerade enheter flyttar efter den långsammaste modellen. Om man har delat dem är de inte kombinerade. Paragrafen handlar uppenbarligen om enheter som rör sig tillsammans med IC under hela förflyttningen. Skulle paragrafen gälla enheter som börjar tillsammans skulle det vara omöjligt att lämna enheten efter som det står att man måste följa coherency. (Som Ps saken skrev tidigare).
§4 An independent character can leave a unit during the Movement phase by moving out of coherency distance with it.
Denna punkt säger att man kan lämna enheten genom att flytta ut ur coherency. Jag tolkar det som att man lämnar enheten och får då se till att man kommer bort från den. Inte att man man lämnar enheten om man hamnar utanför coherency.
§5 If an independent character moves and joins or leaves a unit that did not move, the character counts as having moved int the ensuing shooting phase, but the unit does not.
Denna punkt är ett exempel på att förflyttning redan hanteras olika för ic och enheten när man lämnar enheten.

Jag ser inga problem med att en IC kan lämna enheten snabbt, varken RAW eller RAI. Vilken regel/punkt skulle det bryta.
Senast redigerad av 2 guildmaster, redigerad totalt 9 gång.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Skriv svar