Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av DHettNeck »

Adam skrev:Jag har en regelfråga som jag hoppas att SvFAQen kanske kan förtydliga. Det gäller Ravenwing Strike Force och dess HQ-slots. Jag har försökt kolla om detta har diskuterats förut men inte hittat någonting - sorry om jag har missat.

Det är så att i RWSF så står det att man får ha tre HQ, men att alla i detatchmenten måste ha Ravenwing-regeln. Det är bara Sammael och Sableclaw som har den regeln bland HQ, vilka man inte får ha i samma armé. Dessutom kan man inte få RW-regeln på någon sätt. Det betyder att det egentligen endast finns en HQ man kan ha i detatchmenten fast det finns tre slots. Någonting har uppenbarligen missats.

Jag har läst ett påstått GW-uttalande (nypa salt) om att HQs får vara med i detachementen om de har Bikes, men de får inte RW-regeln för det. Det skulle enligt uttalandet också komma i en framtida FAQ, men har inte gjort det. Personligen tycker jag att det låter som en bra och enkel lösning, men kanske det kan vara värt för SVFAQ-gruppen att kolla på det? :)

/Adam
Det är precis som du säger.

Tills GW faktiskt FAQar detta får man leva med att man bara kan ta en HQ i en ravenwing strike force.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av NIB »

Önskemål - om jag förstått det rätt så spelar ETC att det räcker med att vara delvis skymd av intervening units för att få en cover save, de har inget krav på 25%. Jag tycker vi borde köra med det också.

Silvertejp
Inlägg: 997
Blev medlem: 20 feb 2010, 22:19

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Silvertejp »

Det tycker jag verkligen inte, då kan du ställa en guardian framför en WK och få cover save...

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Flogger »

NIB skrev:Önskemål - om jag förstått det rätt så spelar ETC att det räcker med att vara delvis skymd av intervening units för att få en cover save, de har inget krav på 25%. Jag tycker vi borde köra med det också.
Det har varit uppe på debatt i SWEFAQ och det blev 50/50 i omröstningen. Alltså inte tillräckligt för att förändra rulingen.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Lillen »

Hur kommer SWEFAQ rula Artillery? Tänker på ETC rulingen om hur man fick flytta vapen modellen och skjuta om en crewmen står stilla.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av DHettNeck »

Lillen skrev:Hur kommer SWEFAQ rula Artillery? Tänker på ETC rulingen om hur man fick flytta vapen modellen och skjuta om en crewmen står stilla.
Det känns helt retarded, så har ju aldrig spelat i Sverige, så jag tror inte att spelsättet kommer ändras här.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av NIB »

Silvertejp skrev:Det tycker jag verkligen inte, då kan du ställa en guardian framför en WK och få cover save...
Folk kommer med WK's oavsett intervening cover eller ej, det får större effekt for arméer som vill ta lite fluffigare grejer som Tyranider som går på marken, men inte vill bli gimpade i onödan. WK med sina 12" hopp kan också lätt ta sig till ruin saves. Den negativa effekten för andra situationer än just screenad WK blir oproportioneligt stor. Då tycker jag att om det är just WK som är problemet och man måste ändra regler för att åtgärda det, justera då skon där den klämmer (WK måste va 25% täckt) istället för att klippa bort delar av foten (ALLA måste vara 25% täckta).

My 2 cent. Ser gärna en omröstning om detta.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av LillePer »

Nuvarande ruling gör det ju ganska lätt att få cover på det mesta. Coherency "väggen" täcker ju en hel del.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Halvar »

Som nidspelare tycker jag fortfarande att man ska följa regeltexten i sin helhet. Inte försöka skaffa fördelar för att man inte orkar läsa hela meningar.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av DHettNeck »

Halvar skrev:Som nidspelare tycker jag fortfarande att man ska följa regeltexten i sin helhet. Inte försöka skaffa fördelar för att man inte orkar läsa hela meningar.
och jag, med många andra, hävdar att svfaq just nu följer vad som står i regelboken.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar