Förslag till Imperial Armour 6th
Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck
-
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44
Re: Förslag till Imperial Armour 6th
Visst är Vulture Gunships bra, men jag tycker inte att de är så brutna att de inte ska få vara med. Leman Russ Punishers är rätt usla, så att Vultures är bättre än dem säger inte så mycket.
Och visst hade Vultures varit galna om de hade haft transportkapacitet, men de hade fortfarande varit dyrare än en Vendetta utan att vara lika bra. Rätt alternativ enligt mig är att helt enkelt tillåta Vultures och sedan kompa den efter behov. Den är ju trots allt inte på samma nivå som Land Raider Achilles eller Dreadnought Drop Pods.
Och visst hade Vultures varit galna om de hade haft transportkapacitet, men de hade fortfarande varit dyrare än en Vendetta utan att vara lika bra. Rätt alternativ enligt mig är att helt enkelt tillåta Vultures och sedan kompa den efter behov. Den är ju trots allt inte på samma nivå som Land Raider Achilles eller Dreadnought Drop Pods.
Re: Förslag till Imperial Armour 6th
att jämföra med en grej som var väldigt bra för sina poäng i femte editionen när den bara var en skimmer känns inte riktigt som att man börjar i rätt ände. jag tror jag har mött den och det var inte direkt en skojjig upplevelse.Valrosskorv skrev:Sen är ju Vulture Gunships dessutom både dyrare än en Vendetta och har ingen transportkapacitet eller (så vitt jag kan minnas) Hover. Ska saker tas bort med motiveringen att det redan finns liknande saker borde ju alla IA-Dreadnoughts och antingen Caestus Assault Ram och/eller Storm Eagle Gunships försvinna eftersom det redan finns liknande val.
För övrigt är Earthshaker Batteries brutalt jobbiga med nya artilleri-regler. Eftersom varje extra crew member ger ett extra T7- wound kan man få rätt absurda listor med sådana bakom Aegis Defence Lines.
Ja' än't bittä'!
-
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44
Re: Förslag till Imperial Armour 6th
Fast min poäng är att Vendettor är minst lika tråkiga samtidigt som de är bättre och billigare. Eftersom de tar samma FOC i samma armé skulle varje Vulture ta samma slot som 1-3 Vendettor, vilket på de stora hela ger en sämre lista. Hade Vultures varit någonting annat än FA hade de förmodligen varit alldeles för bra, men nu begränsar den antalet Vendettor. Således jämför jag Vultures med Vendettor.Halvar skrev:att jämföra med en grej som var väldigt bra för sina poäng i femte editionen när den bara var en skimmer känns inte riktigt som att man börjar i rätt ände. jag tror jag har mött den och det var inte direkt en skojjig upplevelse.Valrosskorv skrev:Sen är ju Vulture Gunships dessutom både dyrare än en Vendetta och har ingen transportkapacitet eller (så vitt jag kan minnas) Hover. Ska saker tas bort med motiveringen att det redan finns liknande saker borde ju alla IA-Dreadnoughts och antingen Caestus Assault Ram och/eller Storm Eagle Gunships försvinna eftersom det redan finns liknande val.
För övrigt är Earthshaker Batteries brutalt jobbiga med nya artilleri-regler. Eftersom varje extra crew member ger ett extra T7- wound kan man få rätt absurda listor med sådana bakom Aegis Defence Lines.
Ska vi prata 5th edition så var det inte ens nån som höjde på ögonbrynen över att man fick spela Vultures, har de verkligen blivit så mycket bättre? Är Vultures så über att man inte bör tillåta dem samtidigt som det är helt OK att ta bättre flygplan för färre poäng i samma slot?
Re: Förslag till Imperial Armour 6th
Eftersom vi har valt att ha möjligheten att begränsa vad som tillåts från IA men inte från Codex så tycker jag absolut att vi kan utesluta Vultures.Valrosskorv skrev:Är Vultures så über att man inte bör tillåta dem samtidigt som det är helt OK att ta bättre flygplan för färre poäng i samma slot?
Som jag ser det så spelar vi primärt med codexar; det är dem spelet är uppbyggt runt och här får vi på något sätt acceptera att det finns brutna saker (fixas till med komp t.ex.). Sedan finns det en hel del spelare som vill variera sig mer och ha lite andra, lustiga, enheter. Då är ett av valen att kolla vad IA har att erbjuda. Där finns det en massa andra, lustiga, val som då uppfyller vad vi var ute efter. Men det finns också en massa brutna saker och det var vi ju inte ute efter (även om det går att fixa till med komp). Så jag ser ingen anledning till att tillåta brutna saker från IA om första steget ändå är att kompa dem väldigt hårt. Om nu Vulturen är nästan lika bra som en Vendetta så kommer den fortfarande att generera en väldans massa kompstraff. Och flygplan som genererar en massa kompstraff tycker jag IG har tillräckligt av.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- DarkMessiah
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 13 feb 2012, 12:32
- Ort: Hallstahammar
Sv: Förslag till Imperial Armour 6th
Har mött Vultures ett par gånger, och möter hellre en vendetta, vilken dag som helst.
Re: Förslag till Imperial Armour 6th
Vultures var inte godkända i femte, i alla fall inte förrän på slutet.
-
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44
Re: Förslag till Imperial Armour 6th
Och anledningen till att de inte var det var för att ingen hade brytt sig om dem innan, inte för att de var så überbrutna. Med risk för att låta som en gnällpelle, vad är det som är så farligt med Vultures? De är bra mot infanteri och fordon med lågt AV. Är det något IG knappast har problem med så är det anti-Infanteri och låg-AV. Vad är det som gör att den inte är rolig att spela mot?Mutt skrev:Vultures var inte godkända i femte, i alla fall inte förrän på slutet.
Re: Förslag till Imperial Armour 6th
Själv har jag en liten fråga angående ämnet. Kommer det att vara någon form av tvång att ha med fordonets regler i någon form om man har med den i listan?
Jag personligen har nog aldrig haft att göra med något från FW på spelplanen, och om jag har det i framtiden så har jag i största sannolikhet ingen aning om några regler eller vapen på fordonet i fråga. Jag äger inga FW böcker, och den första och kanske enda jag kommer att köpa är förmodligen HH-boken med Thousand Sons i, så min information angående dessa enheter är verkligen bristfällig nu och också i framtiden.
Jag personligen har nog aldrig haft att göra med något från FW på spelplanen, och om jag har det i framtiden så har jag i största sannolikhet ingen aning om några regler eller vapen på fordonet i fråga. Jag äger inga FW böcker, och den första och kanske enda jag kommer att köpa är förmodligen HH-boken med Thousand Sons i, så min information angående dessa enheter är verkligen bristfällig nu och också i framtiden.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Re: Förslag till Imperial Armour 6th
Det borde gälla som vanligt, man har med sin codex och har du IA saker
ser du till att ta med regler för denna, kopierad sida från boken eller så.
Bara ngt handskrivet på ett papper om reglerna känns inte okej. Och har man inte med
regler så ska turnerings arr kunna plocka bort modellen.
ser du till att ta med regler för denna, kopierad sida från boken eller så.
Bara ngt handskrivet på ett papper om reglerna känns inte okej. Och har man inte med
regler så ska turnerings arr kunna plocka bort modellen.
Re: Förslag till Imperial Armour 6th
På GothCon måste man ha med sig reglerna för de modeller man har, särskilt Forgeworld-saker.Excessus skrev:Själv har jag en liten fråga angående ämnet. Kommer det att vara någon form av tvång att ha med fordonets regler i någon form om man har med den i listan?
Jag personligen har nog aldrig haft att göra med något från FW på spelplanen, och om jag har det i framtiden så har jag i största sannolikhet ingen aning om några regler eller vapen på fordonet i fråga. Jag äger inga FW böcker, och den första och kanske enda jag kommer att köpa är förmodligen HH-boken med Thousand Sons i, så min information angående dessa enheter är verkligen bristfällig nu och också i framtiden.