Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Har du hört det senaste från GW?
Karzack
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 feb 2017, 18:38

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Karzack »

Tror att folk fortfarande gapar lite för tidigt i dagsläget. Hur snackar de om Wraithlords och Wraithknights då? Dessa två borde ju folk gråta floder över att allt kan wounda dem nu, tycker man...

Nä, själv sitter man superhypad över en enda sak... Release Date! Why so far away!?


Är även nyfiken på hur cover kommer fungera i 8ed. Jag hoppas på att det blir modifiers på to-hit, med kanske ett solid object kanske kan ge ett möjligt save. De nuvarande cover-reglerna är inte superlysande samt det finns så många medel att manipulera dem, eller bara ta bort allt med en ensam regel...

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av egge »

ta med salt
Games Workshop Twitter Feed Leaks

-Combat will be Alternating Unit Activation after charges
-NO SCATTER DIE. Deep Strike will be quite different. In AoS there’s no scatter for those abilities
-Guard still has Platoons, SM/CSM still have Chapter Tactics
-Flyers will have the same stat-lines as everything else but will have on-unit rules to represent flying.
-Cover adds to saving throw (not a separate save type, just like AoS).
-Maelstrom Missions will still be a thing
-No shooting into and out of combat
-NO DESTROYER WEAPONS.
-Free core rules ~12 pages -Death Guard vs. Ultramarines Starter Set
-No random turn mechanic. Confirms it will stay in AoS though.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Kaptenen »

Jag gillar att veklingar äntligen kan mosa armour!

Hormagaunts vs Dreadnought

Dreaden har T7 W8 3+ save
Hormies behöver göra 24 wounds för att få 8 missade saves.
De lär wounda på 6or, så det krävs 24x6=144 hits
Träffar de på 4+ behövs då 288 attacker.
Med 3 attacker var på charge behövs 96 Hormagaunts för att plocka sönder plåtburken, matematiskt. eller...
3 Hormagaunts som rullar 4+ på 9 av 9 attacker och sedan 6or på 8 av 9 hits följt av 1or och 2or på samtliga 8 saves. :mrgreen:

Utfallen kommer som vanligt bli helt bananas åt båda håll när tärningar väl rullas i verkligheten, men att en ensam knatte nu kan plocka ett sista wound på ett fordon och inte bara på ett T6 monster gillar jag!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Flogger »

Toughness och save på fordon är en mycket MYCKET välkommen förändring.

Men det som är det mest positiva, det är att ALLA arméer får helt nya regler SAMTIDIGT. Detta är precis hur ett editionsbyte ska göras. Sedan hoppas vi såklart inte att det ballar ur för det, men jag är faktiskt hoppfull.

Deep Strike kan vara som i AoS, du får sätta ner modellen var som helst längre än 9" från fienden och sedan kostar det din movement den rundan. Lysande system.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Katarsis »

Flogger skrev:1. Toughness och save på fordon är en mycket MYCKET välkommen förändring.

2. Men det som är det mest positiva, det är att ALLA arméer får helt nya regler SAMTIDIGT. Detta är precis hur ett editionsbyte ska göras. Sedan hoppas vi såklart inte att det ballar ur för det, men jag är faktiskt hoppfull.

3. Deep Strike kan vara som i AoS, du får sätta ner modellen var som helst längre än 9" från fienden och sedan kostar det din movement den rundan. Lysande system.
1. Check!

2. Check!

3. Fan! Så nära att jag helt höll med Flogger i ett inlägg.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Röde »

Kaptenen skrev:Jag gillar att veklingar äntligen kan mosa armour!

Hormagaunts vs Dreadnought

Dreaden har T7 W8 3+ save
Hormies behöver göra 24 wounds för att få 8 missade saves.
De lär wounda på 6or, så det krävs 24x6=144 hits
Träffar de på 4+ behövs då 288 attacker.
Med 3 attacker var på charge behövs 96 Hormagaunts för att plocka sönder plåtburken, matematiskt. eller...
3 Hormagaunts som rullar 4+ på 9 av 9 attacker och sedan 6or på 8 av 9 hits följt av 1or och 2or på samtliga 8 saves. :mrgreen:

Utfallen kommer som vanligt bli helt bananas åt båda håll när tärningar väl rullas i verkligheten, men att en ensam knatte nu kan plocka ett sista wound på ett fordon och inte bara på ett T6 monster gillar jag!
Och så är frågan hur många tum ifrån du måste vara för att få slå... lurigt att få in 96 gaunts i bas... ;)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

MiniMajs
Inlägg: 244
Blev medlem: 04 apr 2015, 10:31

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av MiniMajs »

Karzack skrev:Tror att folk fortfarande gapar lite för tidigt i dagsläget. Hur snackar de om Wraithlords och Wraithknights då? Dessa två borde ju folk gråta floder över att allt kan wounda dem nu, tycker man...

Nä, själv sitter man superhypad över en enda sak... Release Date! Why so far away!?


Är även nyfiken på hur cover kommer fungera i 8ed. Jag hoppas på att det blir modifiers på to-hit, med kanske ett solid object kanske kan ge ett möjligt save. De nuvarande cover-reglerna är inte superlysande samt det finns så många medel att manipulera dem, eller bara ta bort allt med en ensam regel...
Cover kommer ge dig + på saven.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av DHettNeck »

Man kommer nu kunna lämna combat i början av sin runda, så cc enheter kan inte längre gömma sig i cc och dö skytte döden :(
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Konfa »

Låter lite märkligt om intentionen var att göra CC bättre?

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Nurgle »

Terminatorer o annat kommer lufsa uberlångsamt och snabba arméer får snabbare infanterier. Mjaha.
Smart dock att göra all movement inkl. run (advance) i movementfasen för att snabba upp. Gäller bara hålla koll på vilka som kört advance så de inte skjuter också, vilket var fördelen med att ha det i skyttefasen.

Skriv svar