VI

Har du hört det senaste från GW?
egge

Re: VI

Inlägg av egge »

"Biomancy
Haemorrhage (wounds on a failed toughness roll, if killed it jumps to random friend or foe within 2" and continues)
Warp Speed (has an effect on Attacks)
Life Leech (12" range shooting profile)
Endurance ("... within 24"... gains the F...[eel no Pain?] special rule")
Enfeeble ("... within 24"... suffers a -1...")
Iron Arm (Toughness mentioned)
Smite (12" range shooting profile)

Pyromancy
Molten Beam (12" S8 AP1 Assault 1 Melta)
Sunburst (6" range shooting profie)
Spontaneous (Combustion?)
Inferno (24" range shooting profile)
Fire Shield (... within 24"...)
Fiery Form (+2 Strength)
Flame Breath (template)

Telepathy
Hallucination (roll a D3 to either pin or incapacitate the enemy, or make them attack themselves using the most powerful weapons they have!)
Invisibility (... within 24"... Stealth... something Skill 1...)
Terrify (er, can't see but can probably guess!)
Puppet Master (24" something)
Mental Fortitude (... regroups)
Dominate (... within 24"... must pass a... shoot, run... [selected enemy within 24" must pass initiative otherwise unable to shoot, run etc?])
Psychic Shriek (roll 3D6... possibly similar to Banshee exarch Warshout power rather than damage dealing?)

Divination
Scrier's Gaze (roll 3 dice and choose your result for reserves, outflank & mysterious terrain)
Precognition (something about To Hit and To Wound, presumably a reroll)
Perfect Timing (no idea)
Endurance (FAIL! for some reason they have a biomancy card in here, there's a divination power missing)
Forewarning (... within 12"... 4+ invulnerable)
Foreboding (... counter attack... full ballistic... overwatch...)
Prescience (something within 12" can reroll something)

Telekinesis
Vortex of Doom (12" S10 AP1 Heavy1 Blast, test failed = centre template on the casting psyker)
Telekine Dome (something within 12", invulnerable is mentioned... sounds like the Grey Knight thing)
Shockwave (12" range shooting profile)
Objuration (no idea)
Gate of Infinity (something to do with 24" Deep Strike - sounds like redeploy on the go)
Crush (just says 'roll 2D6'... sounds like a big-Orky-foot type power!)
Assail (18" shooting profile)"
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Känns ju iaf inte värre än vad som redan finns, bra :)
Alexander Merinen

Halvar

Inlägg av Halvar »

Valrosskorv skrev:Visst är Grey Knights grejer bra, men frågan är hur bra de passar in i ett annat Codex.

Sen tror jag personligen inte att de arméer som för tillfället är starka tjäna så mycket på allies rent regelmässigt; Grey Knights har t.ex. redan Psyflemen, varför skulle de behöva Long Fangs när de dessutom måste köpa andra units som de kanske inte har något intresse av heller?
skulle inte grey knights vilja ha ett stycke immotehk med tanke på deras "korta" range (som för en annan är long range, 24")? tillsammans med en liten billig scoring enhet så behöver man inte ens henchmens. sen vet jag inte, men webway portals från dark eldar kanske kan vara spännande för den grey knights spelaren som är lika sjukt trött på psyflemens som vi andra.

jag skulle jättegärna lägga in webway portals i mina arméer, men inte på vanliga turneringar som gothcon och bsk. och nidsen skulle verkligen behöva lite tau-missile-pod kärlek men de får som vanligt bara en brinnande bajspåse på farstun.

edit: och som redan har nämnts kan det bli skitjobbigt att kompa. och en del av allieringarna ser jättekonstiga ut. BT med både xenos och psykers, eldar och dark eldar känns fel i mina ögon men kanske inte er andras (förutom harlequinns).
Ja' än't bittä'!

frigobben

Inlägg av frigobben »

Jag tycker personligen att det är roligt med allierade från ett modellerings- och målningsperspektiv. Motivationen kan vara lite låg med att sitta och måla samma färgschema om och om igen. Då kan man nu måla någon annan sorts enheter också.

Visst kanske man kan köpa och måla andra enheter ändå, men det är ändå att spela med dem som hägrar, och då är det kul att kunna göra detta utan att köpa/måla en helt ny armé.

Tyvärr är min ena armé Nids... :(

Detta har ju måhända inte så mycket med turneringsspel att göra. Hade jag varit tävlingsledare hade jag nog börjat med att tillåta allierade, för att se hur mycket det urartar, istället för att introducera begränsningar innan problemen kanske ens uppstår. Det här med kompmallar som nämnts flera gånger blir väl kanske ingen picknick dock.

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

De har haft allierade i Lord of the Rings ett tag nu. Det fungerar riktigt bra och det kommer göra väldigt mycket för att slå ut "ny codex = bäst" syndromet. Just nu behöver du köpa en hel GK/Necron armé för att vara kompetativ. I framtiden räcker det med några squads. Det enda som kommer få stora problem med allierade är kompmallen.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Allierade verkar skitcoolt! IG-armé med Space Marine-understöd är såååååå fränt, likaså traitorguards som åkallar enstaka demoner. Fortifications introducerar ett nytt taktiskt moment som även det känns riktigt intressant, dessutom öppnar det upp för nya trevliga hobbyprojekt med terrängtemning.

Om det blir svårt med kompning så kanske vi i Sverige kan skita i komp att låta de enstaka subkompturnering som finns få vara den "friska" fläkten.

Jocke Rapp
Site Admin

VI

Inlägg av Jocke Rapp »

Man kan väl börja med att fråga sig om det ens kommer glras en kompmall till 6th och vilka som då gör den. Nuvarande RT-mallen behöver ju i princip göras om från grunden, även utan allies.

Jag tycker för övrigt också att allies låter coolt!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Jocke Rapp skrev:Man kan väl börja med att fråga sig om det ens kommer glras en kompmall till 6th och vilka som då gör den. Nuvarande RT-mallen behöver ju i princip göras om från grunden, även utan allies.
Jag röstar för ett kompfritt halvår med alla GWs regler tillåtna.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jo, det är helt klart värt att testa att spela det så som gw "tänkt" att man ska :P. Dock tycker jag man kan släppa restriktionen för vem som får alliera med vem (då det är uppenbart att GW inte tänkt på spelbalansen med sina restriktioner :P), det är annars sjukt synd för Nids.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

Zurken skrev:Dock tycker jag man kan släppa restriktionen för vem som får alliera med vem (då det är uppenbart att GW inte tänkt på spelbalansen med sina restriktioner :P), det är annars sjukt synd för Nids.
Demoner och GK? Orker och BA? Vissa kombos insåg t.o.m GW att de inte kunde ha. ;) Tyranider är ju faktiskt inte en ras som allierar sig.
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Skriv svar