Nya Codex: Space Marines

Har du hört det senaste från GW?
Jacob Esk

Re: Nya Codex: Space Marines

Inlägg av Jacob Esk »

Ceasar skrev:Gladius Strike Force är som necrons decurion. Alltså ett detachment.

Du måste ha ett core choice, demi-company i det här fallet som är en formation och minst ett Auxillary choice.

Väljer du att ha 2 core av typen demi-company (ena med captain och andra med chappe) så blir de ett battle company med gratis transporter.

Yes. Men, "och minst ett Auxillary choice.", och efter man valt battle company (2 st demi) så har man...
3 Elite
1 Fast
1 Heavy
...kvar på sin force organisation chart om man vill köra battle-forge armies. Den enda "Auxiliary" man har kvar att kunna välja om man måste följa CAD är....

"1st company task force".
3-5 units of:
Terminator squad
Terminator Assault squad
Strenguard
Vanguard

För det är den enda formationen som kan tas inom "force organisation chart".
Om jag tolkat det rätt så restrikterar detta än lite när man ska bygga sin armé med "gratis" transport fordon
Ceasar skrev:Många hypar gratis transporter. Men jag tror inte att det kommer att vara så poppis att spela battle company. Du får en massa enheter, men väldigt lite kill power.

Efter att ha tagit 2 demi company och ett auxullay choice så börjar poängen ta slut. Till skillnad mot eldar så är det trixigt att komma åt godiset. Tror det kommer vara vanligare att spela vanlig CAD. Med t.ex 3 enheter centar i pod, nu utan att krångla med allies =)
Kunde inte sagt det bättre.

Ceasar

Inlägg av Ceasar »

Jacob Esk skrev:
Ceasar skrev:Gladius Strike Force är som necrons decurion. Alltså ett detachment.

Du måste ha ett core choice, demi-company i det här fallet som är en formation och minst ett Auxillary choice.

Väljer du att ha 2 core av typen demi-company (ena med captain och andra med chappe) så blir de ett battle company med gratis transporter.

Yes. Men, "och minst ett Auxillary choice.", och efter man valt battle company (2 st demi) så har man...
3 Elite
1 Fast
1 Heavy
...kvar på sin force organisation chart om man vill köra battle-forge armies. Den enda "Auxiliary" man har kvar att kunna välja om man måste följa CAD är....

"1st company task force".
3-5 units of:
Terminator squad
Terminator Assault squad
Strenguard
Vanguard

För det är den enda formationen som kan tas inom "force organisation chart".
Om jag tolkat det rätt så restrikterar detta än lite när man ska bygga sin armé med "gratis" transport fordon
Du använder inte vanliga CAD detachentet utan Gladius Strike Force detachmentet som ersätter standard CAD. Du är därmed inte bunden av de vanliga begränsningarna, men har heller inga fria val.
Senast redigerad av 1 Ceasar, redigerad totalt 10 gånger.

Jacob Esk

Inlägg av Jacob Esk »

Du använder inte vanliga CAD detachentet utan Gladius Strike Force detachmentet som ersätter stamdard CAD. Du är därmed inte bunden av de vanliga begränsningarna, men har heller inga fria val.
Oh, Det missa jag, tack!.

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Frågan blir nu om devturions kan ta en pod som dedicated transport?

Jacob Esk

Inlägg av Jacob Esk »

John_F skrev:Frågan blir nu om devturions kan ta en pod som dedicated transport?
Enligt det som läkt på nätet, nej. dom kan dock ta landraiders.
Som dedicated, vill jag understrycka.

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Grud, jag är fortfarande förvirrad.. Det är alltså en detachement och inte en formation? Så om jag vill köra ett enskild Stormraven eller lite devturions i pod, så tappar jag genast alla fördelar, dvs gratis transporter?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

John_F skrev:Frågan blir nu om devturions kan ta en pod som dedicated transport?
Jag har kollat i codexen, och nej det kan dom inte. Endast Landraiders.

Deras eget detachment (gladius strike force) består av 1-2 Core Formations (Battle Demi-Company, som ger OS för övrigt), 0-3 Command Formations och 1+ Auxiliary Formations.

Köper du 2 Battle Demi-Companys så får alla enheter i dessa två formationer gratis rhinos/razors/drop pods (man måste betala för uppgrades).

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Med det sagt så begränsar deras eget detachment ganska starkt vad man kan ta i övrigt. Det finns inget sätt att ge sina centurions drop pods och man är starkt begränsad i hur många bike squads man kan ta tex. Så spontant skulle jag säga att en CAD förmodligen ger starkare listor, även om massa gratis transporter så klart är bra, så gör det att man inte kommer åt de ostigaste sakerna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Tack!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Så, jag tänkte skriva en snabb sammanfattning.

Enheterna
Många enheter är precis som i förra boken, men några små prisjusteringar. Det finns dock inga direkta förlorare, men här är några av vinnarna:
Dreads: 4A i grund och chapter tactics vilket är riktigt nice
Scouts: WS4/BS4
Terminators: 5p billigare per model
Bikes: Blir troops så fort man har en HQ på bike och behöver ej vara 5 man längre
Land Speeder (inklusive storm): 5p billigare och billigare vapen. Cerberus Lanucher är nu också str4 ap6, så stormen har blivit grymt prisvärd då den nu också har BS4.
Heavy Tanks: Kan köpas i enheter om 1-3, är dom 3 får dom en liten fördel
Calgar: Slår på I5 och har bättre warlord traits
Pods: Har blivit fast, så spelar man en CAD kan man ta centpoddar utan att krångla med allies

Chapter Tactics
White Scars har blivit sjukt nice då ALLA nu får HnR, så WS är nu överläset bästa chaptret.
Ultra Marines är fortfarande bra med massa olika RR-to hit.
Iron Hands kan ge ruggigt tunga karaktärer med bra FnP (i command squads med apotekare)

Det suger att mixa chapters. Joinar en UM karaktär tex en WS enhet så förlorar båda enheterna sina chapter tactics.

Formationer
Spelar man deras eget "decurion style" detachment så finns det egentligen bara 2 saker som är bra.
Den första är att man får gratis transporter om man tar ett helt kompani, dock kräver det minimum:
1*Kapten
1*Chaplain
6*Tactical
2*Attack Bikes
2*Devestators
2*Whirlwinds
1*Speeder
Vissa av sakerna kan bytas ut mot dyrare och bättre saker, men det blir inte mycket poäng över till annat godis.

Den andra bra saken är att man får Combat Doctrines (vilket Ultra Marines också har), vilket ger olika typer av one use only reerolls. Spelar man smurfarna kan man då aktivera varje doctrine 2 ggr istället.

Så det som är nice med deras eget detachment är att man får massa gratis transporter, det som är dåligt med den är att typ alla andra formationer suger. Till necron/eldar får man massa bra formationer som ger nice fördelar, men här är dom typ alla skräp. Så slutsatsen blir att man får en ganska bra LBM-lista med deras detachment, men man får verkligen inget som är over the top. Tar man bara 1 Demi-Company (man måste ta två för att få transporterna) så känns deras eget detachment faktiskt ganska sunkigt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Slår calgar på I5 med sina fists of ultramar? Alltså S8/ap2 på I5? Wow...
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar