Sida 26 av 102

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Postat: 27 apr 2017, 13:34
av Karzack
Tror att folk fortfarande gapar lite för tidigt i dagsläget. Hur snackar de om Wraithlords och Wraithknights då? Dessa två borde ju folk gråta floder över att allt kan wounda dem nu, tycker man...

Nä, själv sitter man superhypad över en enda sak... Release Date! Why so far away!?


Är även nyfiken på hur cover kommer fungera i 8ed. Jag hoppas på att det blir modifiers på to-hit, med kanske ett solid object kanske kan ge ett möjligt save. De nuvarande cover-reglerna är inte superlysande samt det finns så många medel att manipulera dem, eller bara ta bort allt med en ensam regel...

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Postat: 27 apr 2017, 13:59
av egge
ta med salt
Games Workshop Twitter Feed Leaks

-Combat will be Alternating Unit Activation after charges
-NO SCATTER DIE. Deep Strike will be quite different. In AoS there’s no scatter for those abilities
-Guard still has Platoons, SM/CSM still have Chapter Tactics
-Flyers will have the same stat-lines as everything else but will have on-unit rules to represent flying.
-Cover adds to saving throw (not a separate save type, just like AoS).
-Maelstrom Missions will still be a thing
-No shooting into and out of combat
-NO DESTROYER WEAPONS.
-Free core rules ~12 pages -Death Guard vs. Ultramarines Starter Set
-No random turn mechanic. Confirms it will stay in AoS though.

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Postat: 27 apr 2017, 14:02
av Kaptenen
Jag gillar att veklingar äntligen kan mosa armour!

Hormagaunts vs Dreadnought

Dreaden har T7 W8 3+ save
Hormies behöver göra 24 wounds för att få 8 missade saves.
De lär wounda på 6or, så det krävs 24x6=144 hits
Träffar de på 4+ behövs då 288 attacker.
Med 3 attacker var på charge behövs 96 Hormagaunts för att plocka sönder plåtburken, matematiskt. eller...
3 Hormagaunts som rullar 4+ på 9 av 9 attacker och sedan 6or på 8 av 9 hits följt av 1or och 2or på samtliga 8 saves. :mrgreen:

Utfallen kommer som vanligt bli helt bananas åt båda håll när tärningar väl rullas i verkligheten, men att en ensam knatte nu kan plocka ett sista wound på ett fordon och inte bara på ett T6 monster gillar jag!

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Postat: 27 apr 2017, 14:22
av Flogger
Toughness och save på fordon är en mycket MYCKET välkommen förändring.

Men det som är det mest positiva, det är att ALLA arméer får helt nya regler SAMTIDIGT. Detta är precis hur ett editionsbyte ska göras. Sedan hoppas vi såklart inte att det ballar ur för det, men jag är faktiskt hoppfull.

Deep Strike kan vara som i AoS, du får sätta ner modellen var som helst längre än 9" från fienden och sedan kostar det din movement den rundan. Lysande system.

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Postat: 27 apr 2017, 14:43
av Katarsis
Flogger skrev:1. Toughness och save på fordon är en mycket MYCKET välkommen förändring.

2. Men det som är det mest positiva, det är att ALLA arméer får helt nya regler SAMTIDIGT. Detta är precis hur ett editionsbyte ska göras. Sedan hoppas vi såklart inte att det ballar ur för det, men jag är faktiskt hoppfull.

3. Deep Strike kan vara som i AoS, du får sätta ner modellen var som helst längre än 9" från fienden och sedan kostar det din movement den rundan. Lysande system.
1. Check!

2. Check!

3. Fan! Så nära att jag helt höll med Flogger i ett inlägg.

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Postat: 27 apr 2017, 15:08
av Röde
Kaptenen skrev:Jag gillar att veklingar äntligen kan mosa armour!

Hormagaunts vs Dreadnought

Dreaden har T7 W8 3+ save
Hormies behöver göra 24 wounds för att få 8 missade saves.
De lär wounda på 6or, så det krävs 24x6=144 hits
Träffar de på 4+ behövs då 288 attacker.
Med 3 attacker var på charge behövs 96 Hormagaunts för att plocka sönder plåtburken, matematiskt. eller...
3 Hormagaunts som rullar 4+ på 9 av 9 attacker och sedan 6or på 8 av 9 hits följt av 1or och 2or på samtliga 8 saves. :mrgreen:

Utfallen kommer som vanligt bli helt bananas åt båda håll när tärningar väl rullas i verkligheten, men att en ensam knatte nu kan plocka ett sista wound på ett fordon och inte bara på ett T6 monster gillar jag!
Och så är frågan hur många tum ifrån du måste vara för att få slå... lurigt att få in 96 gaunts i bas... ;)

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Postat: 27 apr 2017, 15:27
av MiniMajs
Karzack skrev:Tror att folk fortfarande gapar lite för tidigt i dagsläget. Hur snackar de om Wraithlords och Wraithknights då? Dessa två borde ju folk gråta floder över att allt kan wounda dem nu, tycker man...

Nä, själv sitter man superhypad över en enda sak... Release Date! Why so far away!?


Är även nyfiken på hur cover kommer fungera i 8ed. Jag hoppas på att det blir modifiers på to-hit, med kanske ett solid object kanske kan ge ett möjligt save. De nuvarande cover-reglerna är inte superlysande samt det finns så många medel att manipulera dem, eller bara ta bort allt med en ensam regel...
Cover kommer ge dig + på saven.

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Postat: 27 apr 2017, 15:47
av DHettNeck
Man kommer nu kunna lämna combat i början av sin runda, så cc enheter kan inte längre gömma sig i cc och dö skytte döden :(

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Postat: 27 apr 2017, 16:39
av Konfa
Låter lite märkligt om intentionen var att göra CC bättre?

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Postat: 27 apr 2017, 16:41
av Nurgle
Terminatorer o annat kommer lufsa uberlångsamt och snabba arméer får snabbare infanterier. Mjaha.
Smart dock att göra all movement inkl. run (advance) i movementfasen för att snabba upp. Gäller bara hålla koll på vilka som kört advance så de inte skjuter också, vilket var fördelen med att ha det i skyttefasen.