Lite om närstrid:egge skrev:Flyg mamman med dubbla devourers kan komma bli standard men det är mycket som talar emot nids. Folk skjuter mer och nids har mindre cover som regel.speedfreek skrev:Mina Tauisar kommer nog bli ganska glada trots att de inte får någon ny bok.
Och vad gäller Tyranider förstår jag inte gnället.
Flygmamman är ju tillbaka med besked...
Jag tror Marines kommer bli mycket bättre i nya. Särskilt när folk kommer hålla sig borta från att sätta upp ruiner i mitten av bordet "för det blir obalanserat bra för nids" då det ger 4+ cover.
Fråga angående närstrid: Vilka modeller får slå? Endast de bas till bas eller alla? Om fler får slåss i närstrid kanske det balanserar ut skyttet en del men om det blir färre så är nids officiellt döda...
-Gamla pile-in är borta. Istället kan (måste) varje modell göra en 3 tum pile in på sitt initiativsteg. Pile in görs i ordningen:
1. Alla modeller som kan komma i B2b,
2: Alla modeller som kan komma inom 2 tum från en vänligt i B2B,
3: Alla andra måste försöka närma sig fienden.
Dessa steg används även till assaults, en ny punktlista helt enkelt. Pile in görs av både försvarare och anfallare, personen vars runda det är går först. Om det vid något initiativsteg saknas fiender i B2B bryts striden, och resultat beräknas direkt.
De som kan slåss är som förut, B2B, och inom 2 tum från B2B. Allting handlar nu om huruvida du uppfyller detta krav på ditt initiativsteg, inte i början av striden.
Strider går till som förut. Casualties tas precis som skytte, närmast till längst bort. Här är alla "närmast" = B2B, och allokeras av fienden som tar emot dem.