Jag förstår ju också att du menar så med Storm Raven. Det jag ville få fram var att det är ju inte nya modeller som blir dyrare utan alla. Sen förstår ju jag också att mitt gnällande på ett litet forum i Sverige inte kommer få GW att ändra sig. Men jag tycker fortfarande att deras höjning känns omotiverad iaf sålänge dom inte förklarar för oss varför dom gör som dom gör. Jag tror att GW är lite för bekväma i sin kostym som "världsledande" och det är där PP kommer in. Jag tror att det kommer vara väldigt nyttigt för GW om dom kunde få en stark konkurrent. Som jag skrev innan så är det ju inte bara deras prissättningar utan andra saker också som gör att jag tycker dom beter sig lite konstigt. tex deras återförsäljare osv osv.
Men som jag skrev innan för mig gör dom de bästa spelet och dom coolaste gubbarna. La en order från England igår på alldeles förmycket pengar IGEN .... Men det är också det GW vet. Vi blir arga och gnäller om priserna i 1 månad eller 2 under sommaren när deras försäljning säkert ändå är låg. Sen till hösten har vi glömt det och köper gubbar som vanligt
Ceasar skrev:Man kan diskutera det här länge och jag vet inte om jag orkar, men gör ett tappert försök.
Självklart är inte en stormraven ifrån 2012 snyggare än en stormraven ifrån 2011. Vad jag ville få fram var att de nya kitten som släpps är sjukt mycket snyggare än de som gjordes för 10+ år sedan och det är jag beredd att betala för, även om de kostar dubbelt så mycket som ett liknande kit i samma storlek gjorde då.
Sen kanske jag är ett dåligt exempel då jag tycker att själva shoppandet är kul =)
Sen förstår jag inte vad PP har med det hela att göra? De är ju knappast billigare.
Ta t.ex. Protectorate Knights Errants (Box - Plastic) för nästan 400kr, där skulle jag vilja påstå att kvaliten är skit om man jämför med liknande GW kit.
Visst kan man komma undan billigt om man bara spelar små slag och endast köper de modeller man absolut behöver. Men hur många gör det? De flesta vill kunna ha lite variation och är man som mig vill man ha allt bara för att man kan Så jag upplever faktiskt att Warmachine/Hordes ganska snabbt blir lika dyrt om inte dyrare.
Inget ont om PP Warmachine/Hordes, jag gillar det och spelar själv. Men det är ju knappast för att de har så fantastiska modeller och bra priser. Utan för att reglerna är bra. Det är ett helt annat spel än 40k och variationen tror jag tilltalar många, men jag tror inte att det ena kommer att utesluta det andra.
Därmed inte sagt att jag är för prishöjningar, jag menar bara att det är nåt man får acceptera.
Xeed skrev:Som jag ser det finns det två anledningar:
1. GW går dåligt och måste få in mer pengar.
2. GW går bra och vill ändå få in mer pengar.
Det finns väl även ett alternativ 3... att GW går ok, men att ökade kostnader (råvaror, personal, etc. ... allt sådant ökar oftast i kostnad) gör att de måste höja priset för att upprätthålla balansen.
Xeed skrev:Som jag ser det finns det två anledningar:
1. GW går dåligt och måste få in mer pengar.
2. GW går bra och vill ändå få in mer pengar.
Det finns väl även ett alternativ 3... att GW går ok, men att ökade kostnader (råvaror, personal, etc. ... allt sådant ökar oftast i kostnad) gör att de måste höja priset för att upprätthålla balansen.
Absolut är det så. Men att samhället i stort har en ökning på 2-3% och sen GW skulle ha 10-20% ? Inte så sannolikt...
Silversixx skrev:Men samhälle och råvaror är inte samma sak...
Men kom igen nu... Den kommentaren känns rätt pajig faktiskt. Tänkte att ni förstod att det betyder den övriga ökningen i samhället. Då INGÅR givetvis råvaror etc etc... Men nu har jag förklarat det.
Men visst GW kan ha extrema ökningar på sin råvara det inser jag också. Men kan dom inte bara säga det då? Så är ju saken ur världen.
Xeed skrev:
Men visst GW kan ha extrema ökningar på sin råvara det inser jag också. Men kan dom inte bara säga det då? Så är ju saken ur världen.
ett företag ska motivera sina prishöjningar? vilka andra företag gör det? förrutom bensinföretagen som antingen skyller på ökade råvarupriser eller "oroligheter i mellanöstern" (i call bullshit på det sistnämnda).
för övrigt är det smått roande att denna diskussion dyker upp även vid denna prishöjning. colour me amused.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Xeed skrev:
ett företag ska motivera sina prishöjningar? vilka andra företag gör det? förrutom bensinföretagen som antingen skyller på ökade råvarupriser eller "oroligheter i mellanöstern" (i call bullshit på det sistnämnda).
Läser du ekonomidelen av tidningen? Företag ger jämt och ständigt ökade råvarupriser som förklaring till ändrade priser, så även GW många gånger. De gjorde det när de införde white metal, de gjorde det när tennpriset gick upp för några år sedan, de gjorde det när oljepriset gick upp.
Lite konstigt är det dock eftersom det är en såpass förädlad produkt att den del av priset som utgörs av råvara är försvinnande liten. Om de däremot skyller på ökade kostnader för transporter till butik så är det mer rimligt.
Xeed skrev:
Läser du ekonomidelen av tidningen? Företag ger jämt och ständigt ökade råvarupriser som förklaring till ändrade priser, så även GW många gånger. De gjorde det när de införde white metal, de gjorde det när tennpriset gick upp för några år sedan, de gjorde det när oljepriset gick upp.
Lite konstigt är det dock eftersom det är en såpass förädlad produkt att den del av priset som utgörs av råvara är försvinnande liten. Om de däremot skyller på ökade kostnader för transporter till butik så är det mer rimligt.
jag tror min poäng inte riktigt kom fram. ska GW avkrävas förklaringar till prishöjningar kan de ju i så fall bara hitta på något i stil med "förändrade omkostnader vid produktion och distribution" så täcker man in rätt mycket.
EDIT: vilket gör det hela rätt meningslöst.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!