VI
Re: VI
sitter och läser regler ochh jag måste säaga att fordons reglerna är massivt ändrade.
Något jag tror många kommer att missa först att man bara får anfalla från opentopped och assultvehicles, alla andra fordon får du inte assulta från även om dom har stått stilla en klar ändring från 5th.
Samt när det gäller objectiv är det en del ändringar bara troops är scoring men inte vehicles från troops eller troops i transporter.
Dock kan fordon ALDRIG contesta en scoring unit från att hålla ett objektiv, så inga landsdpeeders som sticker fram och contestar i ssista rundan ( ett undatag finns 1 mission är heavy scoring och i ett annat är fast attack)
om man inte har en special regel som säger annorlunda får man aldrig charga när man kommer in från reserv.
Något jag tror många kommer att missa först att man bara får anfalla från opentopped och assultvehicles, alla andra fordon får du inte assulta från även om dom har stått stilla en klar ändring från 5th.
Samt när det gäller objectiv är det en del ändringar bara troops är scoring men inte vehicles från troops eller troops i transporter.
Dock kan fordon ALDRIG contesta en scoring unit från att hålla ett objektiv, så inga landsdpeeders som sticker fram och contestar i ssista rundan ( ett undatag finns 1 mission är heavy scoring och i ett annat är fast attack)
om man inte har en special regel som säger annorlunda får man aldrig charga när man kommer in från reserv.
Inte som förut. Om en Ordnance str 10 Ap 2 träffade förut, och gjorde säg 10 träffar för att förenkla, så hade Draigo plockat 1 med 3++, och av resterande 9 hade antagligen 6 paladiner dött. Nu kommer Draigo, om han står rätt, plocka alla 10 wounds med 3++ och 5+ FnP.- ordenance kommer fortfarande förinta enheten (vet att det inte är så många men de finns iallafall) och då kan de som bäst ha 5+ save mot detta.
(S10 ap 2 pizza ftw)
Ordnance Barrage går ju runt detta så klart, men vad finns där förutom Manticoran med sitt AP 4?
.Sen håller jag inte riktigt med om vendettor, eftersom det är en flyer (såvitt jag vet i 6th?) måste den åka minst 18" och kan åka upp till 36".
Om jag förstått det rätt så åker den 24" kan den fortfarande panga alla vapen?
Att inte kunna manövrera upp på sidan av din enhet med en movement på 24" då är man rätt klantig
Du har rätt, kastade mest in exempel utan att tänka.
Bara att rulla så länge Draigo står upp. Kan allokeras till valfri modell inom 6 tum.Sen en följdfråga, hur länge får man ta look out sir? Får man verkligen välja "vilken modell man vill", måste man inte ta den närmsta?
Bara närmsta som gäller nu. Wound allocating är inte borta, utan nu kan 2 identiska modeller i enheten ha varsitt wound om de blir skjutna från 2 håll eller du flyttar runt dem.Finns det regler kring att flera modeller får ta singlewounds eller måste man plocka generiskt "närmsta".
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"
Hur fungerar mystical forrests?
Och har inte draigo power weapon? Om hans vapen inte får AP 2 så tror jag många Space marine spelare kommer säga - nerf! när deras fistande termosar eller Lysander kommer fram och gör en challenge!
Och har inte draigo power weapon? Om hans vapen inte får AP 2 så tror jag många Space marine spelare kommer säga - nerf! när deras fistande termosar eller Lysander kommer fram och gör en challenge!
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Ang Egges fråga om att "blocka" sig själv i assault står det i i andra stycket längst upp på sidan 21 "Charging units must attempt to engage as many opposing models in the enemy unit as possible with as many of their own as possible - no holding back or avoiding terrain!"
Känns inte som några oklarheter alls faktiskt...
Känns inte som några oklarheter alls faktiskt...
Flyers får när dom gör fly move "zoom"vända sig upp till 90 grader, sedan flytta sig 18-36" och får alltid skjuta 4 vapen. dock max 2 missiler per runda, och 1 bomb i movement fasen, bara speciellt agile flyers får vända sig efter man movat så man får plnaera en del hur man ska flyga.Truant skrev:Rasmus skrev: Sen håller jag inte riktigt med om vendettor, eftersom det är en flyer (såvitt jag vet i 6th?) måste den åka minst 18" och kan åka upp till 36".
Om jag förstått det rätt så åker den 24" kan den fortfarande panga alla vapen?
Att inte kunna manövrera upp på sidan av din enhet med en movement på 24" då är man rätt klantig.
Sen en följdfråga, hur länge får man ta look out sir?
(Finns det några begränsningar på hur stor enheten måste vara)
Får man verkligen välja "vilken modell man vill", måste man inte ta den närmsta?
Finns det regler kring att flera modeller får ta singlewounds eller måste man plocka generiskt "närmsta".
Exempel:
Din draigoenhet blir dakkad från varsin sida av heavy bolters.
Från höger tar enheten ett wound (som då blir på en paladin) när enheten från vänster skjuter gör de ett wound till, kommer nu paladinen längst till vänster dö eller har de separat var sitt wound?
(Eftersom folk skrivit att wound allocation försvunnit)
för look out sir gäller "another model from same unit within 6"" det är allt så man kan göra det tills man får slut på modeller, så ja det går att skicka runt wounden med look out sir. går ju dock att dra fram en rhino så den står i vägen och ingen ser draigo och sedan panga på för fullt på enheten. vilket är nog något man bör göra när man skjuter instadeath skoot på enheten.
Du lägger wounds på den närmaste modellen alltid, tills den är död då går du vidare
Så i ditt fall så börjar du wounda en ny modell på andra sidan enheten, och killen med ett wound kvarstpr som woundad.
dock värt att notera att karaktärer som slår 6 to hit på skytte eller närstrid får välja valfri modell i enheten som tar wounded, dock förutom i challanges får characters ALLTID look out sir
egge skrev:Hur fungerar mystical forrests?
Draigo har ett unusual forceweapon så det är ap3 med special regler.
Så allt med 2+ rusting är perfekt att slå ut grey knight terminatorer med så alla deras vapen om det inte faqas annorlunda är unusual forceweapon och därför har ap3, undantaget deamonhammern som är ap2
Mystical forrest är snarare mystical terrain, om man väljer att en skog/river/lake/pool, är mysterius terrain första gången en enhet går in i dom slår du en tärning och ser vad det är.
Men wounds som delas ut med hjälp av look out sir till paladinerna från Draigo är väl fortfarande S10? De IDar väl fortfarande dem, eller?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
- speedfreek
Om de skrivit tillräckligt dåligt är det wounds efter saves som delas ut...
Så även om alla wounds allokeras till Draigo så kommer de att "outsourceas" på 2+ till andra, med fördelen att man själv kan välja exakt vilka i enheten som kommer att ta dem(och instant dö) och med nackdelen att på ettor riskerar draigo själv att ta skada?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."