Nya Codex: Space Marines

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Nya Codex: Space Marines

Inlägg av Excessus »

Halvar skrev:
Max skrev:Går ju alltid att combatsquada :P
Fast då får man inte fördelen med att en bolter skjuter på det man vill assaulta med assault marines och skjuta röven av en annan enhet.
Istället kan du ju ha fem bolters som skjuter på det du vill assulta medan alla heavys skjuter röven av nåt annat...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Nya Codex: Space Marines

Inlägg av John_F »

Är Skyhammer av typen Aux?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Nya Codex: Space Marines

Inlägg av DHettNeck »

Vad menar du med Aux? Menar du om den kan ingå i en gladius strike force? Jag har inte sett reglerna för den i sin fullhet, men jag gissar på att det är en helt vanlig formation bara.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jacob Esk
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 maj 2015, 13:33
Ort: Karlskrona

Re: Nya Codex: Space Marines

Inlägg av Jacob Esk »

Fråga: Om jag tar en Gladius strike force som primary detachment från chapter X, kan man då lägga till Skyhammer formation från chapter Y eller måste den formationen tillhöra chapter X?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Nya Codex: Space Marines

Inlägg av DHettNeck »

Formationen kan var vilket chapter som helst.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Nya Codex: Space Marines

Inlägg av Elevatorlake »

Jag körde en skyhammer formation idag i en lista på 1500p och den är ju minst sagt effektiv. Jag körde med två 10-mans assault squad och två 5-mans devastators, en med fyra heavy bolters och en med fyra plasma cannons. Kör man den med grav cannons tror jag den blir snudd på OP, nu var den bara väldigt effektiv. Jag kör ultramarines så jag körde devastator doctrine på rundan den kom in och kombinationen är väldigt effektiv, relentless devastators som slår om att träffa med plasma cannons är inte att leka med och när assault marines får slå om både att träffa och wounda kan de ju faktiskt göra något. Efter det var de dock lika oanvändbara som vanligt :)

Det var i min första match mot khorne daemonkin och efter två rundor av otroligt tursamt tärningsrullande var jag väldigt nära att tabla honom men tack vare blood tithes kommer den codexen tillbaka otroligt bra i matcherna. Nu slarvade jag lite men jag fick lära mig att inte underskatta den codexen. Han hade inte mongoyxan men när de börjar få feel no pain till hela listan och det börjar regna in bloodthirsters och bloodletters, som det ska göra när man möter chaos, svängde det väldigt snabbt och jag hade tillslut bara tre drop pods och en sergeant kvar på bordet. Däremot hade jag fått ett så stort övertag i poäng efter andra rundan att jag vann ganska enkelt på poängen.

Men det var en väldigt underhållande codex att möta och nya marines kändes också ett lyft att spela, roligare än förra editionen.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Nya Codex: Space Marines

Inlägg av Halvar »

Excessus skrev:
Halvar skrev:
Max skrev:Går ju alltid att combatsquada :P
Fast då får man inte fördelen med att en bolter skjuter på det man vill assaulta med assault marines och skjuta röven av en annan enhet.
Istället kan du ju ha fem bolters som skjuter på det du vill assulta medan alla heavys skjuter röven av nåt annat...
ja, eller så skiter man i att spendera 70 poäng icke objective secured på ett pinning slag (på 3d6). det känns inte värt det. split fire skulle kännas värt det, imo.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Nya Codex: Space Marines

Inlägg av Nurgle »

Frågan är om skyhammer är så kul? En runda mayhem sen är de sega. Jämfört med centar och librarius conclave i en gladius strike force där allt är objective secured. Plus en extra tactical doctrine. Mums!

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Nya Codex: Space Marines

Inlägg av Halvar »

Centar är fortfarande för fula för att spela med.
Ja' än't bittä'!

Pipkin
Inlägg: 471
Blev medlem: 02 jun 2014, 00:33

Re: Nya Codex: Space Marines

Inlägg av Pipkin »

Halvar skrev:Centar är fortfarande för fula för att spela med.
Tyckte det med först. Men dom har växt på mig sedan dess :)

Skriv svar