Stormsurge...

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Stormsurge...

Inlägg av DHettNeck »

Den stora grejen är väl att dom: RESOLVNING their shoots as if they were a singel unit. Dom är inte en singel unit, men ordningen man skjuter olika vapen och allokerar wounds ska "resolvas" som om dom va en enhet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Stormsurge...

Inlägg av Konfa »

Med den tolkningen,vad tjänar ordet shots till som kommer efter resolve?

Hade det stått resolves inflicted wounds as if they were a single unit hade tolkningen varit tydlig, men nu har man valt att utpeka att det är från och med att någon skjuter som unitsen ska behandlas som en enhet.

Som jag läser tidsaspekten i regeln ska man således kombinera enheterna mycket tidigare än enligt din läsning. Det ger en hel del konstiga kombinationer, vilket gör att tolkningen känns svagare än annars , men jag tycker inte att ordalydelsen i sig enkelt kan läsas annorlunda.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Stormsurge...

Inlägg av Flogger »

Konfa skrev:Med den tolkningen,vad tjänar ordet shots till som kommer efter resolve?

Hade det stått resolves inflicted wounds as if they were a single unit hade tolkningen varit tydlig, men nu har man valt att utpeka att det är från och med att någon skjuter som unitsen ska behandlas som en enhet.

Som jag läser tidsaspekten i regeln ska man således kombinera enheterna mycket tidigare än enligt din läsning. Det ger en hel del konstiga kombinationer, vilket gör att tolkningen känns svagare än annars , men jag tycker inte att ordalydelsen i sig enkelt kan läsas annorlunda.
För att "resolves inflicted wounds" inte existerar. Samt låter meningen konstig och töntig, RESOLVING THEIR SHOTS AS A SINGLE UNIT, hör du inte hur mycket mer episkt det låter?

Oavsett din eller Trögers tolkning är det uppenbart att specialregler inte går över då markerlights är det enda som förtydligas att det räcker med 1 för alla. Hade specialregler gått över så hade det behövt stå där.

Däremot känns det också rätt tydligt att target lock inte fungerar ihop med dessa regler. "Must" måste väl ändå gå över "may"?
Senast redigerad av 1 Flogger, redigerad totalt 26 gånger.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Stormsurge...

Inlägg av Konfa »

Jag menade på intet sätt att det var en accepterad term, jag ber om ursäkt om det inte varit tydligt, men en viktig del i tolkning av en ordalydelse är vilka begränsningsord man valt och inte valt att använda. Här har GW inte valt att lägga in något begränsningsord till effekten av att enheterna ska räknas som en enda enhet först när allt är klart utom vilka modeller som ska tas bort.

Att man valt att förtydliga just markerlights, och inget annat, innebär inte per automatik att enbart markerlights påverkas av regeln. Om man läser regeln på "mitt" sätt är det viktigt att förtydliga markerlights eftersom det är oklart när de kommer in ur tidsaspekten. Det är klart att regler som påverkar reroll to wound kommer in efter att en enhet skjutit, medan markerlights ligger mer näraliggande i tiden och kan av den anledningen behöva förtydligas om tanken med regeln är att enheterna räknas som en och samma enhet när de skjutit mot samma mål.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Stormsurge...

Inlägg av Nurgle »

*Rondpaus* Miniwargaming kör en vs-video där Stormsurge får möta lite olika grejer. Den fick toksmisk av en IK Cerastius (tror jag) men spöade centpodd hårt. Osäker på om den enbart finns på betalsidan. *Gong-gong för nästa rond! Varsågod & fortsätt*

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Stormsurge...

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev:*Rondpaus* Miniwargaming kör en vs-video där Stormsurge får möta lite olika grejer. Den fick toksmisk av en IK Cerastius (tror jag) men spöade centpodd hårt. Osäker på om den enbart finns på betalsidan. *Gong-gong för nästa rond! Varsågod & fortsätt*
Det var en warden, inte en cerastus *besserwisser*

Och jag tror alla deras who would won av taugrejerna är för betalande medlemmar. Ghostkeelen var högst underhållande och förvånande för mig i alla fall, de blåskinnen var riktigt elaka må jag säga.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Stormsurge...

Inlägg av Neth_Oni »

ja, deras formation där de skjuter fordon i baken med ignore cover känns riktigt starkt faktiskt, men de är också väldigt sårbara mot ignore cover ap2 skytte (t.ex. en cent-stjärna)

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Stormsurge...

Inlägg av Flogger »

Neth_Oni skrev:ja, deras formation där de skjuter fordon i baken med ignore cover känns riktigt starkt faktiskt, men de är också väldigt sårbara mot ignore cover ap2 skytte (t.ex. en cent-stjärna)
Inte ghostkeels! Centstjärnan kommer snapshotta när de skjuter på dem, i alla fall de första 3 rundorna de skjuter.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Stormsurge...

Inlägg av Neth_Oni »

Jo det är nog sant. Är nog värt att köra en 3a med target locks

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Stormsurge...

Inlägg av DHettNeck »

What is this "fordon" you are talking about??? Ingen spelar ju bilar längre ;) Dock blir ghostkeelen bra mot IKs, men stealth gubbarna känns fortfarande ganska kassa, men vi får se, kommer det mer gladius kan dom kanske bli vettiga.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar