Lucka 17 i BL:s kalender

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Lucka 17 i BL:s kalender

Inlägg av stormshaft »

SPOILERVARNING! Den här tråden kommer innehålla spoilers av 30k-boken Pharos och ljudboken Heart of the Pharos!
OHÄLSOSAMT NÖRDANDE-VARNING! Allting är rent spekulativt och helt ointressant om man inte är nästan skadligt intresserad av 30k/40k-fluff.


..
.
.
.
...
.

.
.
.

Lyssnade nyligen på Heart of the Pharos av LJ Goulding och blev extremt nyfiken på slutet av ljuddramat.
Jag vet ju att den där "blixten" som lyser upp rymden och Warp i slutet av Pharos-boken är huvudanledningen till att Tyranids slutligen hittar till vår galax i slutet av 40k. Plus att de nämner i boken att de hittar symboler som påminner om gamla hieroglyfer och symboler inne i maskinen.
Plus då att blixten gör så att Ruinstorm försvagas en del.
Det mesta pekar ju på att det är Necron-relaterat på ett eller annat sätt.
Och min hjärna klarar inte av ovisshet, så jag skrev till herr Goulding och frågade just om Heart of the Pharos, och om det är en C'tan som är med i slutet av historien. Jag trodde inte jag skulle få svar alls, men fick ett snabbt sådant av honom där han sa att jag verkligen är något på spåren.
Ska kanske tillägga att jag trodde han skämtade med mig och var ironisk, något som sen visade sig var helt fel från min sida.
Hur som helst, så bad han mig återkomma med en närmare gissning efter att ha sagt att det som finns inuti Pharos-maskinen varken är Necrons eller Tyranids som många trott. Och C'tan är ju faktiskt inte Necrons.
Så jag snokade vidare lite i fluffet och gissade mig fram till att Pharos är en så kallad Dolmen Gate (jag vet... jag vet ... dolme-port..) som Necrons använder sig av för sina rymdfärder. Själva porten styrs av "empatisk energi" och inte något warp-relaterat, och transporterar materia ögonblickligen till målet som måste fokuseras av den som kontrollerar porten.
Vilket låter extremt likt förklaringarna som ges kring Necronskeppens transportsätt.
Sen är det det faktumet att de som bor på och kring berget på planeten Sotha "lider" av drömmar och upplever profetior.

Så jag gissade helt enkelt att det som göms under Pharos (som är en Dolmen gate) är the Deciever som väcks av användandet av porten i Unremembered Empire och Pharos. Enligt visst fluff så gick han och la sig och gömde sig sist av alla C'tan och vaknade först.
Lade fram mina argument till Goulding igen varpå han svarade:

"stick around, you'll get a kick out of what's coming tomorrow... ;-)"

Så jag tror att morgondagens lilla adventslucka innehåller en short story om hur the Deciever vaknade till liv igen, och är jag minsta lilla grej på spåret så är jag galet, galet pepp.

/endnerdrant

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: Lucka 17 i BL:s kalender

Inlägg av stormshaft »

Hahaha.

Lurad! Det handlade visst om Pharos idag, men inte alls som jag hoppats på. Sorry för att jag tog upp ett gäng ettor, nollor och er tid med min önsketänk-post.

Skriv svar