Index vs Codex

Har du hört det senaste från GW?
frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Index vs Codex

Inlägg av frigobben »

Hej!

Jag satt och lyssnade på Frontline Gamings livesändning igår och tyckte att de nämnde något i stil med att det senare skulle komma codexar till arméerna utöver de "index" som nu släpps. Och att de kanske kommer komma fler regler och eventuella förändringar/förbättringar i samband med detta.

Är det någon som vet mer om hur det är tänkt? Skall man inte köpa index till sina mindre spelade arméer, utan vänta på codex?

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Index vs Codex

Inlägg av Röde »

Jag tänker köpa Index och senare Codex om det blir så. Indexarna är ju inte så dyra.
Senast redigerad av 1 Röde, redigerad totalt 4 gånger.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Index vs Codex

Inlägg av Ancalagon »

De kommer säkert göra som i AoS. Där kom allt i grund, sedan kom faction specifika böcker med mer bakgrundshistoria och utökade regler och formationer för den faktionen.

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Index vs Codex

Inlägg av Youndi »

Det går ju redan nu att konstatera att en himla massa information saknas i Index-böckerna. Ta Chaos som exempel. Bara 4 av de 9 legionerna finns med. Inga Chaos-specifika Strategems. Inga legion-specifika strategems. Inga artefakter. Inga regler för Death Guard-termosarna vi sett på bild (tyder på att en ny våg DG-modeller släpps ihop med Codexen). Ingen magi-skola för Tzeentch eller Slaanesh.

Som någon sade ovan så kostar ju indexen inte din förstfödda direkt heller så det är ju upp till dig om du vill att en eller flera av dina arméer skall samla damm i några månader.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Index vs Codex

Inlägg av Kaptenen »

GW har hela tiden sagt att Codexarna kommer, med en del "inte alls långt efter" Indexarna.
Indexarna är bara uppstartsböcker så att alla kan lira dag 1, codexarna blir fluff och detaljer.
Faction-specifika psychic Powers, command-point-grejer, detachments, chapters/legions, wargear etc är saker som väntas komma i codexarna.

Jag gissar att deras marknadsavdelning har lagt munkavle på alla, de vill sälja Indexar först och skulle de redan nu säga att tex Space Marines får sitt Codex i Juli så skulle många skippa att köpa Indexet.

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: Index vs Codex

Inlägg av Yabob »

Det har väl däremot ryktats om att det är Imperiet och Chaos som gäller i år och att Xenos får vänta till 2018.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Index vs Codex

Inlägg av Flogger »

Jag hoppas de struntar i alltför mycket skit i codexarna alltså. Känns som det är sådant som kan fucka upp balansen igen. Hoppas mest de kör på fluffiga saker som inte är alltför bra.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Index vs Codex

Inlägg av fauh »

Flogger skrev:Jag hoppas de struntar i alltför mycket skit i codexarna alltså. Känns som det är sådant som kan fucka upp balansen igen. Hoppas mest de kör på fluffiga saker som inte är alltför bra.
Som necron spelare hoppas jag att vi får tillbaka decurion - inte i samma tappning såklart men hela grejen med att man måste ta vissa gubbar för att bygga en "fluffig" armé.

Typ :
2-6 enheter warriors
1-3 enheter Immortals
1 Enhet Lychguards
1 Overlord
1 Monolith

eller något liknande - ge mig några CP och typ +6" på My Will Be Done så är jag den gladaste mördarroboten den här sidan Imperium Secundus

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Index vs Codex

Inlägg av Spell Familiar »

Flogger skrev:Jag hoppas de struntar i alltför mycket skit i codexarna alltså. Känns som det är sådant som kan fucka upp balansen igen. Hoppas mest de kör på fluffiga saker som inte är alltför bra.
Kanske men jag ser betydligt större balans-och-fluff-förstörare i listbyggandet. Med Keyword Tyranids kan en GSC fylla upp sina heavy slots med exocrines en masse. Kul att nids har fått kärlek absolut men jag väntar med begränsad entusiasm på att Imperiespelare kommer med horder med guardsmen, SM-flygare och ledda av Cawl.
Själv kan jag ju visserligen låta magnus och en LoC chefa över mina Iron Warriors. Men det blir nog bara när jag möter Olof och Hylander ;)
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Index vs Codex

Inlägg av Röde »

Spell Familiar skrev:
Flogger skrev:Jag hoppas de struntar i alltför mycket skit i codexarna alltså. Känns som det är sådant som kan fucka upp balansen igen. Hoppas mest de kör på fluffiga saker som inte är alltför bra.
Kanske men jag ser betydligt större balans-och-fluff-förstörare i listbyggandet. Med Keyword Tyranids kan en GSC fylla upp sina heavy slots med exocrines en masse. Kul att nids har fått kärlek absolut men jag väntar med begränsad entusiasm på att Imperiespelare kommer med horder med guardsmen, SM-flygare och ledda av Cawl.
Själv kan jag ju visserligen låta magnus och en LoC chefa över mina Iron Warriors. Men det blir nog bara när jag möter Olof och Hylander ;)
Fast det spelar ju ingen roll vad GW eller någon annan hittar på. Så länge vi får bygga båra listor själva kommet någon grisa loss.

Jag tror det blir awsome... Bring it!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar