Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched play

Har du hört det senaste från GW?
Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av Keibo »

CovenantGuardian skrev:Artilleri borde få minus när dom sjuter utan LOS som förut. -1 to hit.
Tycker isf att de räknas som att de förflyttat sig. Att de ska få -2 om de flyttar sig och skjuter blir lite väl magstarkt. -3 då på Flyers för 7+ to hit för guard! Och visst man kan argumentera att artilleri knappt kan träffa flygare etc men flamers autohitar dem (?!) Så det känns lite orättvist. :-P

Att skjuta artilleri ned i ruiner borde inte vara omöjligt... Det är ju så man skapar ruiner på bästa sätt! :)

CovenantGuardian
Inlägg: 105
Blev medlem: 10 maj 2017, 07:38
Ort: Stockholms Län

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av CovenantGuardian »

Keibo skrev:
CovenantGuardian skrev:Artilleri borde få minus när dom sjuter utan LOS som förut. -1 to hit.
Tycker isf att de räknas som att de förflyttat sig. Att de ska få -2 om de flyttar sig och skjuter blir lite väl magstarkt. -3 då på Flyers för 7+ to hit för guard! Och visst man kan argumentera att artilleri knappt kan träffa flygare etc men flamers autohitar dem (?!) Så det känns lite orättvist. :-P

Att skjuta artilleri ned i ruiner borde inte vara omöjligt... Det är ju så man skapar ruiner på bästa sätt! :)
Artilleri som går och skjuter är magstarkt att börja med, -2 låter bra för mig :)

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av Halvar »

CovenantGuardian skrev:
Keibo skrev:
CovenantGuardian skrev:Artilleri borde få minus när dom sjuter utan LOS som förut. -1 to hit.
Tycker isf att de räknas som att de förflyttat sig. Att de ska få -2 om de flyttar sig och skjuter blir lite väl magstarkt. -3 då på Flyers för 7+ to hit för guard! Och visst man kan argumentera att artilleri knappt kan träffa flygare etc men flamers autohitar dem (?!) Så det känns lite orättvist. :-P

Att skjuta artilleri ned i ruiner borde inte vara omöjligt... Det är ju så man skapar ruiner på bästa sätt! :)
Artilleri som går och skjuter är magstarkt att börja med, -2 låter bra för mig :)
eller typ minus åtta. /7121 Halvarsson, pjäspluton, artilleribataljonen I19.
Ja' än't bittä'!

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av Keibo »

CovenantGuardian skrev: Artilleri som går och skjuter är magstarkt att börja med, -2 låter bra för mig :)
Om man ska resonera logiskt så kan ju inte en basilisk ens träffa spelplanen om den står på angränsande bord. ;) Alla vapen träffar sämre om man rör sig men i 40k 8th gäller det bara heavy... logik åker som ut genom fönstret så fort man pratar 40k-regler. Jag pratade balans och meta med andra ord.

CovenantGuardian
Inlägg: 105
Blev medlem: 10 maj 2017, 07:38
Ort: Stockholms Län

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av CovenantGuardian »

Keibo skrev:
CovenantGuardian skrev: Artilleri som går och skjuter är magstarkt att börja med, -2 låter bra för mig :)
Om man ska resonera logiskt så kan ju inte en basilisk ens träffa spelplanen om den står på angränsande bord. ;) Alla vapen träffar sämre om man rör sig men i 40k 8th gäller det bara heavy... logik åker som ut genom fönstret så fort man pratar 40k-regler. Jag pratade balans och meta med andra ord.
Jag pratade balans också.. Artilleri har en sån fördel med sin range och förmåga att träffa utan LOS att dom behövder nerfas.

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av Keibo »

CovenantGuardian skrev:
Keibo skrev:
CovenantGuardian skrev: Artilleri som går och skjuter är magstarkt att börja med, -2 låter bra för mig :)
Om man ska resonera logiskt så kan ju inte en basilisk ens träffa spelplanen om den står på angränsande bord. ;) Alla vapen träffar sämre om man rör sig men i 40k 8th gäller det bara heavy... logik åker som ut genom fönstret så fort man pratar 40k-regler. Jag pratade balans och meta med andra ord.
Jag pratade balans också.. Artilleri har en sån fördel med sin range och förmåga att träffa utan LOS att dom behövder nerfas.
Vilket jag höll med om även om jag inte anser att de är brutna. I alla fall inte mer bruten än övrig spam osv. Men om de t.ex. fick -2 to hit utan LoS för att de rört sig så tror jag risken blir att de blir bortplockade från alla listor och vi skulle aldrig se modellerna. Det hade vi på många enheter i 7e å jag hoppas just att det inte blir så i 8e! Kul om alla modeller har en roll att uppfylla. Sen behöver de ju inte vara brutna för det.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av Elevatorlake »

Lite rykten om ändringar av poängkostnader som kommer i chapter approved. Personligen välkomnar jag sänkningarna på primarisar och tycker nog guilliman borde ha höjts mer än sådär.
Codex Space Marines
Points Per Model
Aggressor 21
Chaplain in Terminator Armour 100
Drop Pod 83
Inceptor 25
Intercessor 18
Librarian 88
Librarian in Terminator 120
Razorback 70
Stalker 75
Stormraven 192
Tartaros Terminator 26
Terminator Assault 26
Terminus Ultra 250
Vindicator 125
Whirlwind 70
Wargear
Assault Bolter 10
Assault Cannon 22
Assault Plasma Incinerator 17
Auto Boltstorm Gauntlets 12
Auxiliary Grenade Launcher 1
Boltstorm Gauntlet 22
Centurion Assault Launchers 3
Force Axe 10
Force Stave 8
Hurricane Bolter 10
Ironclad Assault Launchers 5
Plasma Exterminator 17
Predator Autocannon 40
Twin Assault Aannon 44
Characters
Roboute Guilliman 385
Sergeant Chronus 40
Codex Death Guard
Points per Model
Deathshroud Terminators 35
Defiler 140
Lord of Contagion 100
Noxious Blightbringer 58
Plague Marines 17
Plagueburst Crawler 100
Sorcerer Terminator 120
Tallyman 55

Wargear
Blight Launcher 10
Force Axe 10
Force Stave 8
Force Sword 8
Helbrute Fist single/pair 40/50
Predator Autocannon 40
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av Mortarion »

Bra om det stämmer, även om flera av höjningarna borde varit större.

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av Asphyxate »

Tycker inte om höjningarna alls faktiskt, tyckte alla dem enheterna var bra poängsatta. Det som behöver höjas är möjligen Magnus och Demonprinsar. Allt som kan spamma fuskfasen helt enkelt. Känns väldigt trist när ens lista plötsligt hamnar på 2300-2400 istället för 2000 prick. Är väl en sisådär 900pts som rätt av måste bytas ut haha.

Välkomnar dock säkningarna på Primaris.

CovenantGuardian
Inlägg: 105
Blev medlem: 10 maj 2017, 07:38
Ort: Stockholms Län

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av CovenantGuardian »

Asphyxate skrev:Tycker inte om höjningarna alls faktiskt, tyckte alla dem enheterna var bra poängsatta. Det som behöver höjas är möjligen Magnus och Demonprinsar. Allt som kan spamma fuskfasen helt enkelt. Känns väldigt trist när ens lista plötsligt hamnar på 2300-2400 istället för 2000 prick. Är väl en sisådär 900pts som rätt av måste bytas ut haha.

Välkomnar dock säkningarna på Primaris.
Hur kan det bli 300-400 poäng dyrare?

Razorback listan med guilleman och stormraven som vann heat one, är ju typ bara 160 ish poäng dyrare.

Guilleman behöver bli dyrare.

Alla arméer kommer få poängjusteringar, skulle inte förvåna mig om Demonprinsar blir dyrare. Alla hårda karaktärer under 10 wounds behöver bli dyrare. Magnus går ju iallafall att döda.

Skriv svar