MarsFAQ

Har du hört det senaste från GW?
Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: MarsFAQ

Inlägg av Gonka Koff »

Niklas malmborg skrev:känner väl kanske att HQ slots nödvändigtvis inte är problemet utan just att flyrants är för bra helt enkelt.. points för points så är flyrant det bästa i tyranids codex

så nerfa dem eller höj deras poängkostnad

typ det de borde gjort med tau commander också istället för att begränsa antalet
Helt rätt, spam är såklart bara ett symptom på att en enhet är underprisad.

Det vore skittråkigt om man skulle börja förstöra detachmentsystemet istället för att justera felaktiga poängkostnader.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: MarsFAQ

Inlägg av Enochia »

Som tyranid spelare ser jag gärna en restriktion på flyrants, dom är just nu bra för sin poäng men kan man inte längre spela 6+ går det inte att bygga en lista enbart kring dom, och eftersom tyranider inte har några andra viable hq val så skulle det vara riktigt synd om dom bara höjde poängen på dom utan att samtidigt göra broodlord, tyranid primes, gående tyranter och tervigoner rimliga
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: MarsFAQ

Inlägg av Konfa »

Asphyxate skrev:
Konfa skrev:Nej, undantag specifikt för just sådant detachment i IG-codexet. Känns helt klart som en ok liten skada dock, nu förespråkar jag inte att man ska ta bort det detachmentet men alla så stora balansjusteringar kommer ju få följdeffekter och det där måste väl vara en av de mer acceptabla sådana.
Nej faktiskt inte. Det gör hela det chassit totalt ospelbart så tycker att ta bort hela supreme command är overkill.
Har inte toppImperielistan på två senaste Westeros haft just det? Det borde ju starkt tala emot att det är värdelöst. Eller har jag bara missat att den legat i en -1 detach?

Men jag argumenterar som sagt inte för att man ska ta bort detachet, och jag högg väl egentligen på en ren sidofråga.

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: MarsFAQ

Inlägg av Asphyxate »

Konfa skrev:
Asphyxate skrev:
Konfa skrev:Nej, undantag specifikt för just sådant detachment i IG-codexet. Känns helt klart som en ok liten skada dock, nu förespråkar jag inte att man ska ta bort det detachmentet men alla så stora balansjusteringar kommer ju få följdeffekter och det där måste väl vara en av de mer acceptabla sådana.
Nej faktiskt inte. Det gör hela det chassit totalt ospelbart så tycker att ta bort hela supreme command är overkill.
Har inte toppImperielistan på två senaste Westeros haft just det? Det borde ju starkt tala emot att det är värdelöst. Eller har jag bara missat att den legat i en -1 detach?

Men jag argumenterar som sagt inte för att man ska ta bort detachet, och jag högg väl egentligen på en ren sidofråga.
Nja dem har inte legat i en -1 detach utan i supreme command detach vilket är det som gör chassit spelbart. :) Grejen med det är att du kan se till att den inte bara blir bortblåst runda 1, vilket jag tycker är fair game för det gör ju det här med att gå först mindre viktigt. Jag gillar inte när listor som fungerar att gå 2nd med nerfas för jag tycker egentligen inte det ska spela någon roll om du går först eller ej.

Håller överlag med konsensus. Att en enhet spammas beror på att den är för bra och för att andra alternativ är för dåliga. Shield Captains är inte ens såå amazing som vissa verkar framställa det som men dem är rätt hårda och är enda vettiga optionen i Custodes Codex som inte har ett fantasipris. Det är absolut ingen autowin knapp att ta massa shield captains på moppar. De vanliga mopparna är också okej prisade men jämför då med Allarus Terminatorer som i princip har samma kostnad som en enhet moppar men har mindre än halva mobilityn, tål mindre och kräver att du bränner 3 CP per tur för att vara effektiva. Visst dem kan deepa men skulle argumentera för att en 14+6 move är bättre då Deep kräver att du har scouter i styrkan för att ens använda och då blir den effektiva poängkostnaden ännu högre.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: MarsFAQ

Inlägg av Konfa »

Tänker du inte på Tallarnstrategemet, som funkar på tanken så länge den har Tallarnregementet, vilket den kan ha utan att ha regemental doctrines? Doktrinen ger den bara möjlighet att betrakta sina Heavy som assault, vilket så klart är bra men inte så viktigt som att få använda strategemet, vilket går oavsett.

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: MarsFAQ

Inlägg av Asphyxate »

Konfa skrev:Tänker du inte på Tallarnstrategemet, som funkar på tanken så länge den har Tallarnregementet, vilket den kan ha utan att ha regemental doctrines? Doktrinen ger den bara möjlighet att betrakta sina Heavy som assault, vilket så klart är bra men inte så viktigt som att få använda strategemet, vilket går oavsett.
Jaha! Kan man köra stratagemet ändå? :O Det var nyheter för mig!

Så det räcker alltså att jag har ett annat detachment som låser upp astra stratagemen, borde t.ex. kunna köra en Cadian Battallion. Sedan kör jag en Tallarn Shadowsword i auxilary och då bör jag väl kunna använda stratagemet? :) För man låser ju upp samtliga stratagems genom att vara Battleforged Astra Militarum så man kan ju egentligen mixa olika regiments som man vill inom ett detachment och fortfarande ha alla stratagems.

Vid vidare eftertanke är det självklart som du säger, räcker att jag låst upp stratagem i ett annat detachment och att Sheavien har Keyword Tallarn. Och att i princip alltid kunna advanca med sitt skuggsvärd är ju inte helt dumt. Dock blir det väl ändå en liten nerf då man utan supreme command detach skulle behöva dedikera 2 detachments av 3 till just Astra. Iställer för 1 sup command och sen 1 med infantry och annat blandat Imperium och sista med din main faction(blood angels/Custodes typ).

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: MarsFAQ

Inlägg av Elevatorlake »

Ryktet säger att hive tyrants blir 20pts dyrare och begränsade till en per detachment.

Finns på BoLS och natfka.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Niklas malmborg
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 sep 2017, 20:47

Re: MarsFAQ

Inlägg av Niklas malmborg »

gör även footslogging hive tyrant ännu sämre, varför buffade de inte bara priset av wings med 20 poäng?

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: MarsFAQ

Inlägg av Elevatorlake »

Niklas malmborg skrev:gör även footslogging hive tyrant ännu sämre, varför buffade de inte bara priset av wings med 20 poäng?
I BoLS artikeln står det faktiskt flying hive tyrants så det är inte omöjligt att det är just vingarna som blir dyrare och kanske begränsade. Lite slarvigt återgivet av mig i ursprungsinlägget.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar