Tau's Codex

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Tau's Codex

Inlägg av DHettNeck »

Så vad tycker folk om det nya codexet?

Jag har inte lusläst poäng ännu eller räknat listor, men generellt tycker jag att både septs, strategems, warlord traits osv. var relativt kassa. Någon som hittat nått vettigt ännu?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: Tau's Codex

Inlägg av Flygmaskin »

Har inte satt mig in i codexen själv, men jag har hört blandade reaktioner.

Verkar i alla fall som att de i klassisk Tau-anda skjuter riktigt hårt och mycket.
Spontant så tror jag att det blir ett mid-tier codex.
Människomat, till exempel spannmål.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Tau's Codex

Inlägg av Konfa »

Börjat räkna lite. Känns som man kan få ut en del punch av suit i vanlig ordning, men mycket känns relativt dyrt för ett lag som saknar trix att spela runt motståndaren med.

Vespids med markerlights och coldstars med vilka vapen de vill är ju välkomna ändringar dock.

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Tau's Codex

Inlägg av Neth_Oni »

jag har spelat en första match med codexen, mot mechanicum med robotar, traktorer, krabbor och lite infanteri och buffkaraktärer. Jag spelade med T'au sept (så fick ingen nytta av deras tennet alls) med longstrike, 2 ion-heads, 2 bursttides, 1 fireblade, ett gäng firewarriors och ett gäng pathfinders. Kortfattat så fick jag förstarundan och sköt bort alla robotar, traktorer och hälften av infanteriet, hade han fått första rundan så hade det fortfarande knappt gjort ngn skillnad. Visserligen inte superoptad mechanicum lista, och inte som att de har bra codex, men Tau är nog definitivt inte bland de sämre codexarna.

Med det sagt har de nog bland de tråkigaste/sämsta relikerna i spelet och sådär stratagems, med bara två som just nu sticker ut som riktigt bra. Warlord traits finns några som är ok, tror en av de mest använda kommer vara deras (sämre) version av storm of fire.

T'au septens tennet kan vara helt ok mot närstridslistor men gör ju inget om man möter annat skytte, men de har tillgång till ett gäng named characters som faktiskt är helt ok och en av de bra stratagemsen. Dal'eth som den är skriven nu är tyvärr riktigt kass, om den aktiveras även i första rundan så hade det kunnat vara ok men som det är nu ser jag inte den spelas alls.


Det jag tänkt testa härnäst är en lista som bygger på broadsides som deployar gömda och sedan hoppar fram med mont'ka om det behövs för att kunna skjuta utan att blivit beskjutna även om man går 2a. En annan tanke på lista som jag vill testa är en ny version av "fish of fury" med en massa firewarriors i fiskar, cadre fireblade och pulse accelerator drones samt bork'an sept. Då är de "safe" i fiskar och kan sedan hoppa ut och skjuta 3 skott var på upp till 24" range, med ett bättre AP möjligtvis med "Through unity, devastation".

Jag tror de mycket väl kan vara de som skjuter mest/hårdast igen men är sämst på närstrid och har inget sätt att skydda sig från psychic powers.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Tau's Codex

Inlägg av Konfa »

Har du nån bra tanke om hur man bäst spelar sina pulsedrones nu när de är i så små och ömtåliga units? (utöver transporten då)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Tau's Codex

Inlägg av DHettNeck »

Har kollat runt lite mer nu.

Burst-tide känns helt ok för 280p (maxad), dock suger bs4+ fortfarande. Broadsides för 152p stycket känns ok, men skjuter fortfarande begränsat pga sin dåliga BS. Coldstars med valfria vapen känns nice och som dom är wordade nu kan man tom ha 5 vapen på dom.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Tau's Codex

Inlägg av DHettNeck »

Stormsurge känns forfarande ganska kass för ca450p tyvärr.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Tau's Codex

Inlägg av Neth_Oni »

152? Med advanced targeting då eller? Tror annars faktiskt att rail broadsides inte är så dumma nu, för 125pts utan support system så har du 8 skott som är bra mot infanteri (även de som gömmer sig) och 2 skott som är bättre än lascannons mot allt som är t7 eller lägre. I dagens meta kan det ju vara riktigt nice med velocity tracker på dem för typ inga pts alls och de blir plötsligt bs 3+ mot wave serpents, shield captaisn på bike, demonprinsar osv

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Tau's Codex

Inlägg av Elevatorlake »

Om man ändå ska köra T'au sept så borde väl shadowsun bli rätt populär då hon kan ge reroll på skyttermissar inom 6" i två rundor. En hög med bursttides, missilesides och/eller en stormsurge runt henne borde väl kunna bli rätt bra? Kanske inte det roligaste att spela med dock, blir mycket statisk gunline över det hela.

Vill man vara mer mobil kan man väl köra två eller tre bursttides med target lock och shadowsun så träffar de på 4+ med reroll i två rundor?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Betancore
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 jul 2016, 12:53
Ort: Stockholm

Re: Tau's Codex

Inlägg av Betancore »

Just nu känns det inte som om jag ska börja damma av mina Tau, bara det att drones fortfarande ger kill points samt att drones får battlefield roles (HQ, Heavy Support) beroende på vem de droppar in med gör listan svårspelad i majoriteten av alla missions.

Skriv svar