The Big FAQ!

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
XecrNist
Inlägg: 936
Blev medlem: 06 dec 2008, 11:41
Ort: Strängnäs

Re: The Big FAQ!

Inlägg av XecrNist »

Gonka Koff skrev:Jag har inte codex death guard; är nyfiken på om detta påverkar poxwalkers?
Q: What about rules that add models to existing units; do I need to pay reinforcement points for those models?
A: No (unless the rule itself says otherwise or adding the models would take the unit above its starting size)
Från DGs faq

Q: If the Poxwalkers’ Curse of the Walking Pox ability increases
the unit above its starting strength in a matched play game,
does this cost reinforcement points?
A: Yes, you must pay reinforcement points for each
Poxwalker model that you add to the unit that would
increase the unit above its starting strength.

Niklas
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 okt 2009, 21:27

Re: The Big FAQ!

Inlägg av Niklas »

Chargeändringen gällande fulla våningsplan känns ju spontant ganska tveksam.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: The Big FAQ!

Inlägg av fauh »

Niklas skrev:Chargeändringen gällande fulla våningsplan känns ju spontant ganska tveksam.
Rätt säker på att den kommer FAQ:as av de flesta kompetetiva turneringar just för att det är såpass spelförstörande.

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: The Big FAQ!

Inlägg av Asphyxate »

Konfa skrev:
Asphyxate skrev:JA, har alltid argumenterat för att chargen med fly ska vara horizontell för om man kan engelska hyffsat är det wordat så.
Ursäkta det hårda tonfallet, men vad trött jag blir på sådana här argument. Nu har jag inte varit regeldomare på nån turre, så jag ska väl inte personligen ta åt mig, men så här låter det ju på typ varje forum när nån sur nisse äntligen får en faq till sin fördel. Det är ju självklart att domarna också förstår vad som står, de har dock tolkat det som de ansett rimligt. Det finns ingen anledning att försöka angripa någons läsförståelse för att de gör en annan tolkning.
Det är lugnt, hårt mot hårt. :) Jag förstår det men regler bör inte tolkas efter vad som är rimligt utan vad som står skrivet. Jag har alltid tyckt det vart helt uppenbart att GW menat horizontell charge distance när de skrivit reglerna från början. Nu förtydligade dem det ytterligare. Det är väl t.ex. inte heller rimligt att vi kan skjuta på varandra för att vi ser varandras antennet sticka upp bakom huset? Dock går det fortfarande. Jag förstår att man vill spela annorlunda men inför turneringar bör man göra klart såna korrigeringar väldigt tydligt i en FAQ eller dylikt innan. Det är min åsikt i vart fall.

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: The Big FAQ!

Inlägg av Keibo »

Asphyxate skrev:Det är lugnt, hårt mot hårt. :) Jag förstår det men regler bör inte tolkas efter vad som är rimligt utan vad som står skrivet. Jag har alltid tyckt det vart helt uppenbart att GW menat horizontell charge distance när de skrivit reglerna från början. Nu förtydligade dem det ytterligare. Det är väl t.ex. inte heller rimligt att vi kan skjuta på varandra för att vi ser varandras antennet sticka upp bakom huset? Dock går det fortfarande. Jag förstår att man vill spela annorlunda men inför turneringar bör man göra klart såna korrigeringar väldigt tydligt i en FAQ eller dylikt innan. Det är min åsikt i vart fall.
Helt uppenbart tycker jag inte det var/är då man fortfarande mäter diagonalt (base to base) för att avgöra om man är "inom 12" och kan charge:a.
"Note though that the charging unit must still be within 12" (measured directly ‘base-to-base’, i.e. diagonally) to be able to declare the charge in the first place."

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: The Big FAQ!

Inlägg av Asphyxate »

Keibo skrev:
Asphyxate skrev:Det är lugnt, hårt mot hårt. :) Jag förstår det men regler bör inte tolkas efter vad som är rimligt utan vad som står skrivet. Jag har alltid tyckt det vart helt uppenbart att GW menat horizontell charge distance när de skrivit reglerna från början. Nu förtydligade dem det ytterligare. Det är väl t.ex. inte heller rimligt att vi kan skjuta på varandra för att vi ser varandras antennet sticka upp bakom huset? Dock går det fortfarande. Jag förstår att man vill spela annorlunda men inför turneringar bör man göra klart såna korrigeringar väldigt tydligt i en FAQ eller dylikt innan. Det är min åsikt i vart fall.
Helt uppenbart tycker jag inte det var/är då man fortfarande mäter diagonalt (base to base) för att avgöra om man är "inom 12" och kan charge:a.
"Note though that the charging unit must still be within 12" (measured directly ‘base-to-base’, i.e. diagonally) to be able to declare the charge in the first place."
Mjo, dock tycker jag det efter en diagonal inkluderar både vertikal och horizontell distans och regeln säger "ignore vertical". :)

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: The Big FAQ!

Inlägg av Konfa »

Eftersom citatet är skrivet som ett undantag från en huvudregel måste det väl ses som klart nu? Eller missar jag något?

Skriv svar