Silver tower - spelbart?

Allt som inte är Warhammer 40,000
Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Silver tower - spelbart?

Inlägg av Konfa »

Är det någon som testat Silver Tower som brädspel? Är ni i så fall nöjda med det?

Är sugen på att köpa det främst för modellerna, men då jag inte spelar fantasy så vore det gött om själva brädspelet håller i längden.

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Silver tower - spelbart?

Inlägg av Lottomannen »

Jag är också väldigt nyfiken. Älskade gamla Warhammer Quest, men det var en hel del friare i form av monster och levelsystem. Så jag vill också gärna höra åsikter från vettigt folk.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: Silver tower - spelbart?

Inlägg av Knaperstekt »

Hej,

Jag har spelet och jag med familj har provat en gång hittills. Vi kom egentligen bara in i en enda chamber och i den tampades vi i en timme innan vi faktiskt var klara.
Och då körde vi inte riktigt alla regler. En testomgång helt enkelt.
Levels finns inte, men skills och treasure cards kan man hitta, och bli av med. :)
Varje spelare har fyra tärningar, och man rullar dessa för att se hur många actions man kan göra på en omgång. Lite olika kostnader för olika attacker osv. Blir man skadad, så får man en skademarkör och får slå en tärning mindre nästa omgång.
Efter varje turn så byter man den runemärkte spelaren, som sköter ödestärningarna och allt motstånd.

När man utforskar ett nytt rum ska man dra ett kort för att se vilken del av spelplanen som skall fram. På kortet står även lite regler för rummet och vilken passage som skall läsas, t.ex. "Read passage 58", ungefär som gamla soloäventyr om någon minns.
I och med detta så blir spelet helt random. Ska man klara hela spelet, så är det minst 9 omgångar. Man letar efter 8 delar av en symbol, och när man har alla åtta kan man utmana the Gaunt Summoner.

Det verkar kul, men lite för tidigt att hissa eller dissa :)

Hoppas få köra en eller två omgångar i helgen. Och att jag får tag i en Lord of Plagues att spela med :D
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Silver tower - spelbart?

Inlägg av Nurgle »

Går säkert att köra förenklade regler om man vill spela med de mindre barnen. Har fortfarande kvar mitt Heroquest - en simplare föregångare till Heroquest advanced och Warhammer quest.
Fantastiskt kul med mängder av uppdrag och relativt enkelt som gör att man kan plöja igenom ett äventyr på en timme.

Min sjuåring älskar det!

Går ju att kopiera regler och uppdrag vid behov tänker jag om man vill skruva ner svårighetsgraden.

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Silver tower - spelbart?

Inlägg av Lottomannen »

Nurgle skrev:Går säkert att köra förenklade regler om man vill spela med de mindre barnen. Har fortfarande kvar mitt Heroquest - en simplare föregångare till Heroquest advanced och Warhammer quest.
Fantastiskt kul med mängder av uppdrag och relativt enkelt som gör att man kan plöja igenom ett äventyr på en timme.
Ah, spelade massor av Heroquest när det begav sig. Och gjorde mängder av egna äventyr och vapen, alla mer eller mindre OP :)
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Silver tower - spelbart?

Inlägg av NilssonHarHund »

Lottomannen skrev:
Nurgle skrev:Går säkert att köra förenklade regler om man vill spela med de mindre barnen. Har fortfarande kvar mitt Heroquest - en simplare föregångare till Heroquest advanced och Warhammer quest.
Fantastiskt kul med mängder av uppdrag och relativt enkelt som gör att man kan plöja igenom ett äventyr på en timme.
Ah, spelade massor av Heroquest när det begav sig. Och gjorde mängder av egna äventyr och vapen, alla mer eller mindre OP :)
Hero quest var även min inkörsport till tyngre figurspel.

Jag tror att Silver tower kan rädda återväxten rätt bra även alldeles oavsett om reglerna är bra eller inte. När man läser reglerna till hero quest idag är de inte särskilt intressanta, men det var coolt, det hade känsla, gick att variera och var kul. Figurerna var snygga för sin tid och de är de i Silver tower också.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Silver tower - spelbart?

Inlägg av Nurgle »

NilssonHarHund skrev: Hero quest var även min inkörsport till tyngre figurspel.
Det är alltid så det börjar. Nån äldre kompis bjuder en på ett första prova-på spel på nåt lättare. Sen köper man sitt första grundspel. Därefter rullar det bara på. Sen sitter man där 20 år senare och säljer springvagn och mountainbike för att ha råd med de riktigt tunga och hårt beroendeframkallande figurspelen.

Anton
Inlägg: 508
Blev medlem: 11 aug 2009, 12:54
Ort: Göteborg

Re: Silver tower - spelbart?

Inlägg av Anton »

Om man jämför gamla och nya Quest tycker jag att det nya har bättre och roligare spelmekanik, men möjligheten att utveckla sin gubbe är lite väl tunn. Man kan aldrig få nya vapen eller rustningar eller förbättra sina stats, det är Skills och Items som gäller.

Jag misstänker att det kommer att behövas expansioner för att hålla det fräscht också. Äventyrsboken innehåller visserligen betydligt mer text per äventyr än gamla, men å andra sidan är det åtta äventyr jämfört med 36.

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: Silver tower - spelbart?

Inlägg av Yabob »

Å andra sidan så finns det ju i skrivande stund 47 olika karaktärer att spela med (om man är villig att betala extra för 37 av dem). Tillsammans med all slump i spelet ger det ju en hel del omspelningsvärde.

Har inte kommit till att spela det än. Har börjat måla det och känner att jag vill ha det klart innan jag börjar spela. Spelet känns iaf kul när man läser reglerna.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Silver tower - spelbart?

Inlägg av Konfa »

Jag spontanköpte och har hunnit spela en gång, vi gjorde det lite mer rollspelsaktigt med spelledare och det var riktigt kul att spela.

Skriv svar