hurray (?) battlefront är nu lika giriga som GW ;)

Allt som inte är Warhammer 40,000

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: hurray (?) battlefront är nu lika giriga som GW ;)

Inlägg av L3go »

ja, vad säger man.. släpper man marknadskrafterna fria så.. :roll:
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: hurray (?) battlefront är nu lika giriga som GW ;)

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Fast marknadskrafterna ä ju inte fria, nu har jag inte satt mig in i hela cirkusen, men jag tycker att det luktar vertikalt prisstyrningsavtal vilket är olagligt enligt både svensk och engelsk konkurrenslagstiftning.

Det roliga här är det Maelstorm försöker göra är att pressa ner priserna med hjälp av, just det, de öppna marknadskafterna vilket Battlefront försöker motverka.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Per Pirat
Inlägg: 563
Blev medlem: 16 jan 2009, 11:10

Re: hurray (?) battlefront är nu lika giriga som GW ;)

Inlägg av Per Pirat »

Epic diss!
You seem to be under the delsusion that somehow we are desperate for your business and cannot live without you. Let me be clear we will suffer a one month blip at worst and the business will be replaced by the rest of our UK accounts and very large growth in both the Eu and the rest of the world.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: hurray (?) battlefront är nu lika giriga som GW ;)

Inlägg av Nefrums »

hur kan de vara så klantiga att skriva:

"causing never ending problems with other retailers (who do obey the 10% rule) worldwide"

De säger ju rakt ut att de försöker använda vad jurist Bengtsson kallar "vertikalt prisstyrningsavtal"...
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Marshal
Inlägg: 54
Blev medlem: 01 mar 2010, 13:49

Re: hurray (?) battlefront är nu lika giriga som GW ;)

Inlägg av Marshal »

Mina två cent:

Kan för lite engelsk konkurrensrätt men då den torde baseras på samma EU direktiv som den svenska är de nog snarlika. Att som leverantör försöka få sina återförsäljare att hålla ett visst pris är ett ganska så rejält snedsteg. Att sedan medge det är rent av korkat. Alla horisontella prisvatal bygger på att man inte berättar för någon att man har ett sådant.

Battle front försöker troligen skydda sina egna intressen då de anser att Malestrom undergräver deras direct sales alternativt återförsäljare där de kan ta högre priser. Av korrespondensen förstod man att malestrom köper grejorna för 60% av rrp (recommended retail price) vilket troligen är lägre än vissa andra återförsäljare. Om Malestrom käkar uppe en för stor del av Europa marknaden förlorar Battlefron pengar då deras alternativintäkt genom att sälja via en annan återförsäljare är högre.

Sedan kan vi börja diskutera det korrekta i att leveransvägra men då Battlefront knappast kan anses ha en marknadsledande ställning är det inte såvitt jag kan se det ett problem. Men detta är bara ett av de fall där mina två favoritsysselsättningar smälter samman. Någon som hört något mer om GW och Chapterhouse studios?

Användarvisningsbild
muffin
Inlägg: 563
Blev medlem: 03 dec 2010, 23:06
Ort: Falun

Re: hurray (?) battlefront är nu lika giriga som GW ;)

Inlägg av muffin »

inte vad jag vet, det senaste jag hörde var att GW var sura på att dom sälde ett tervigon kit och kräver att dom ska ta bort det. detta med att det går rykten om att gw ska själva släppa ett tervigon kit till sommaren, man får ju hoppas att det är snyggare annars är det bara töntigt att göra en sån sak.
becon är ganska roligt.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: hurray (?) battlefront är nu lika giriga som GW ;)

Inlägg av Katarsis »

muffin skrev:inte vad jag vet, det senaste jag hörde var att GW var sura på att dom sälde ett tervigon kit och kräver att dom ska ta bort det. detta med att det går rykten om att gw ska själva släppa ett tervigon kit till sommaren, man får ju hoppas att det är snyggare annars är det bara töntigt att göra en sån sak.
Det var ChapterHouseStudios.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar