Battle Boats - the bORKen game of Nautical Mayhem

Allt som inte är Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Ironjens
Inlägg: 227
Blev medlem: 09 nov 2008, 22:52

Battle Boats - the bORKen game of Nautical Mayhem

Inlägg av Ironjens »

Hola alla fanboys. Eftersom GW inte längre gör spelbara spel så tänkte jag göra något kul med alla mina orker. Förra årets Gubbspel Galore (årets bäste konvent, missa det inte i år) såg premiären för Squig Fuel Racer 40.000, ett ork-bike-racingspel som blev rätt kul. I alla fall sista vändan när det hade speltestats lite…

Årets tema på Galore är marint. Därför tänkte jag göra ett spel som i planeringsstadiet heter Battle Boats – the bORKen game of nautical mayhem. (Namnet är viktigast. Precis som när man startar ett band. Varför heta Kent när man kan heta Rövsvett?)

Spelets grundidéer är: Våld, snabbspelat och sjukt random. Dessutom ska det följa principerna om lättspelat, snabbspelat och roligt. Det sista vet man aldrig förrän man spelar, men med tanke på att Isla Muerte och Squig Fuel Racer 40.000 blev uppskattade så hoppas jag att jag har en känsla för det. Eftersom jag ska släpa med det till Galore så måste det dessutom vara: Lättransporterat.

Lite designfunderingar: I racingspel så är det stora problemet när fältet drar ut sig och den som ligger sist kan bli varvad. Alltid trist. I våldsspel så är problemet när någon blir dödad. Ska man ha flera liv? Ska man få byta gubbe? Ska man helt enkelt bara få sitta bredvid och titta på när de sista gör upp?

I Battle Boats tänker jag mig något slags mellanlösning. De som dör får styra isbergen (för naturligtvis ska det vara isberg med, vi snackar lättbyggd terräng…). För varje runda efter att man har dött får man styra ytterligare ett isberg (dvs två runder efter styr man två isberg, tre rundor tre etc). Då får man ett naturligt avslut på spelet eftersom ingen kommer att överleva tolv isberg som tutar runt och köttar båtar…

Spelstarten tänker jag att man börjar med en draft. Jag tänker mig att det ska finnas nio olika kaptener men bara sju platser i spelet, eller färre beroende på hur många som vill spela. Alltså slår man tärningen vem som får börja välja och sen går man varvet runt tills man har vars en kapten. Varje kapten har sin egna specialare och sin egen båt. Varje båt har sedan plats för ett vapensystem och ett supportsystem. Efter kaptensrundan så väljer förstespelaren vapensystem och man går varvet runt. Sen får sistespelaren välja supportsystem först, som något slags tröst, och för att öka chansen för grymma kombos.

Modellmässigt tänker jag mig att jag bygger sju båtar och sedan magnetar kommandobryggorna och vapen/supportsystemen. Varje kommandobrygga ska ha plats för kaptenen och två nobs (som naturligtvis kan borda fiender och simma runt etc). Till varje skepp ska en statusbricka där man markerar skada höra till.( Jag börjar redan känna att jag skulle ha börjat för länge sedan…) Jag tänker mig laminerade skepps/system/kaptenskort precis som i det bra spelet.

Själva spelet följer den klassiska Alla flyttar, Alla skjuter, Alla slåss stuket med en initiativordning som slås varje runda. Den som var först förra rundan får plus ett på slaget.

Jag har inte byggt någonting än men de kaptener jag har tänkt än så länge:
*Freebooter Kaptin (har plats för ett tredje system på sitt skepp, för han är rik, men väljer sina när alla andra har valt)
*Warphead (random psychic power i början av varje runda).
*Stormboy Kaptin (jumpjets på kaptenen, nobsen samt båten)
*Loota Boss (Massor med vapen men dåliga på närstrid)
*Skarboss (Grymma på närstrid men dåliga på att skjuta)
*Speedfreak (extra jetmotor på båten, +1 på initiativslaget)
*Painboss (Cybork Meganobs)
*Runtboss (En last med elaka squigs?)
*Mekboss (Kan laga skeppet men har random vapensystem varje runda)

När det gäller spelbalans så tänker jag hellre random och tokigt eftersom orker inte har någon som helst känsla för rättvisa.
Jag tänker mig att varje ssytem tål två träffar, medan själva skeppet, inkluderande kommandobryggan tål fem träffar. Naturligtvis ska det vara en chans att träffa besättningen istället för båten när man skjuter.

Jag tänker att jag skippar armoursaves så spelet går lite snabbare. Däremot ska kaptenerna ha något slags regenerering i början av varje runda, eftersom de är badass. Dessutom ska det finnas något slags bossbattle-regel. Varje gång det är en kapten som själv sätter sista skottet i en båt eller en kapten så han stjäl killen så får han ett till wound.
Det är väl så långt jag har kommit i funderingarna. Båtbyggande ska nog komma igång snart.

Idéer? Tankar? Kommentarer?
speedfreek skrev:Jag bygger bara med rövkorgen
...medan jag mest använder fingar, knivar och lim. Och greenstuff emellanåt:
Imperial Fists: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=552
Orker: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=67&t=3327

Joppe
Inlägg: 383
Blev medlem: 08 okt 2008, 22:39

Re: Battle Boats - the bORKen game of Nautical Mayhem

Inlägg av Joppe »

Jag speltestar gärna :)

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Battle Boats - the bORKen game of Nautical Mayhem

Inlägg av guildmaster »

Låter fantastiskt.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Battle Boats - the bORKen game of Nautical Mayhem

Inlägg av speedfreek »

Heja Jens!

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Battle Boats - the bORKen game of Nautical Mayhem

Inlägg av Asplund »

:wub:

Användarvisningsbild
Ironjens
Inlägg: 227
Blev medlem: 09 nov 2008, 22:52

Re: Battle Boats - the bORKen game of Nautical Mayhem

Inlägg av Ironjens »

Jag kunde inte somna igår så jag funderade på regler istället. Naturligtvis har jag en massa mer, men än så länge:

Terminologi: Nedan används termen Besättning om både Kaptenerna och deras Nobs.

Förflyttning
Båtens hastighet avgörs av resterande skrov. Så många skrovpoäng som man har, så många T6 tum flyttar sig båten. För varje 10" får man svänga upp till 45 grader, kombinerat hur man vill (Så att slår man 11 får man flytta 11 tum och göra två 45 graderssvängar med 10" emellan). Detta för att simulera lite tröghet.

Blir man rammad av någon innan man flyttar så får man inte flytta helt enkelt. En rammning gör skada på båda båtarna, en tärning per 5 tum som det rammande skeppet faktiskt färdats som slås på den vanliga träfftabellen.
Besättningsmän i vattnet simmar 6” per runda.

Fajt - skytte
Varje båt har fem hull points i skrovet. Varje system har två hull points och kommandobryggan har två. Varje båt har ett offensivt system i fören och ett defensivt system i aktern. Beroende på om man skjuter framifrån eller bakifrån så är det det närmaste systemet som man träffar. Skjuter man från mittlinjen får man välja. Är det närmaste systemet bortskjutet så går det vidare på bryggan och sedan det bortre systemet.

Om en båt blir av med alla sina hull points i skrovet så sjunker båten och eventuella överlevare hamnar i vattnet.
När man skjuter slår man en tärning för varje skott vapnet har (som egentligen motsvarar salvor av skott, när orker slåss fylls luften med bly). Varje slag görs med T6:or och jämförs med träfftabellen:
1: Närmaste system
2: Närmaste system
3: Besättning
4: Bryggan
5: Skrov
6: Skrov

En twist är att besättningarnas skytte inte kan skada skroven, det kan bara vapensystemen.

Om bryggan är sprängd får man inte svänga längre. Kör man av planen så dör man.

En besättningsman på ett isflak eller som simmar är In Deep Shit och träffas på 4+. Man använder alltså inte träfftabellen när man skjuter folk utanför båtarna.

Skjuter man in i närstrid så får man slå en tärning om vem som träffas.

Offensiva vapensystem:
Really Big Cannon – Båten är utrustad med en jättekanon som skjuter genom nästan vad som helst. Dra en rak linje (måttbandsbred) från vapensystemet i valfri riktning i skottfältet (oftast 180 grader framåt). Alla system, bryggor och besättningsmän under linjen tar en träff. Detta skott kan bytas ut mot två hull points skada på skrovet på första skeppet under linjen.

Huge Lobba – Båten är utrustad med en gigantisk granatkastare. Lägg ut Apocalypse-blaffan (7”?) på valfritt avstånd i valfri riktning i skottfältet (oftast 180 grader framåt). Scattra blaffan 2T6, på en Hit så landar den där den är. Alla system, bryggor och besättningsmän under blaffan tar en poäng skada. Är ett system redan förstört går skadan ner på skrovet.

Choppa pad – Båten är utrustad med en helikopterplatta med en deffkopta. Deffkoptan börjar på plattan men kan flyga 18” i valfri riktning. Den har ett skottfält på 180 grader framåt. När den skjuter får den välja helt fritt vad den ska träffa (även skrov) och så får den välja hur många missiler den ska avfyra (den har fyra med sig). Skjuter den en missil så träffar den det valda målet på 6+, för varje ytterligare missil avfyrad så ökar träffchansen med 1 (så om alla fyra missiler avfyras så träffar den på 3+). När missilerna är slut måste den flyga tillbaka och ladda om. Deffkoptan har tre hull points men träffas bara på 5+ till skillnad från besättningsmän In Deep Shit.

Nob Slinger – Båten är utrustad med en katapult som skjuter iväg en besättningsman upp till 18” i valfri riktning i skottfältet (oftast 180 grader framåt). Placera ut besättningsmannen och slå en T6:a. På 1-3 landar han illa och tar en poäng skada, 4-6 har han landat och gör en bordningsmanöver.

Killa Ram – Båten är utrustad med en pneumatisk ramm. Om båten rammar någon så tar den själv ingen skada men antalet skadetärningar dubblas på offret.

Flakkadakka Kannon – Båten är utrustad med en enorm kulspruta. Den skjuter fyra tärningar skada upp till 36” från vapensystemet i valfri riktning i skottfältet (oftast 180 grader framåt), fördelade hur du vill på olika mål.

Mega Burna – Båten är utrustad med en jättelik eldkastare. Lägg ut Hellstorm-templaten från Apocalypse så att den smala änden är inom 6” från vapensystemet i valfri riktning i skottfältet (oftast 180 grader framåt). Allt under templaten tar en poäng skada och tar ytterligare en poäng skada på 5+.

Defensiva system:
Jet Engine – Båten är utrustad med en jetmotor. Om du vill kan du välja att dubbla din hastighet.

Force field projector – Båten är utrustad med ett skyddsfält. All inkommande skada ignoreras på 5+

Piles of Ammo – Båten är lastad med högar av ammo. Alla vapen ombord skjuter två gånger, inklusive besättningsmännens. Om systemet slås ut (tar två skada) så exploderar det vildsint och gör ett poäng skada vardera på bryggan och andra system samt två poäng på skrovet. Piles of ammo kan inte fixas efter detta.

Minelayer – Båten är utrustad med en minläggare. Varje runda i skyttefasen så får du lägga ut en mina i baskontakt med aktern på båten (180 grader bakåt). Slå sedan en tärning. På 4+ har grotsen varit extra snabba och du får lägga ut en extra mina. Båtar som kör på en mina tar en hull point skada iskrovet. Isberg som åker på en mina sjunker.

Lifeboat – Båten är utrustad med en mindre båt! Båten har tre hull points skrov och kan sättas i vattnet i början av en runda, eller när moderbåten sjunker. Den rymmer tre besättningsmän. Träfftabellen är: 1-3 Skrov, 4-6 Besättning.

Grot fixers.
Varje båt startar med fem Grot fixers och blir av med en fixer varje gång man blir av med ett hull point i skrovet. I startfasen varje runda så allokerar man sina fixers till skadade hull points, max en fixer per hullpoint och slår en T6:a. Om man slår 6 så lagas den skadade hull pointen. Fixers vägrar arbeta om inte Kaptenen är ombord.

Isberg
När spelet börjar så scattrar man ut tre isberg (storlek typ 6”x6”) 2T6 från mittpunkten. Dessa flyttar sig 2T6 enligt scattertärningen först i varje runda. Om ett isberg åker på en båt tar båten en poäng skada i skrovet.
När någon dör (Båten borta, besättningen död) får denne placera ut ett isberg längs valfri kant i slutet av rundan den dog. Rundan efter får personen välja ett isberg som flyttar 2T6 i valfri riktning när det är dennes initiativ. För varje ytterligare runda får denne flytta ännu ett isberg. Skulle det bli så många som styr isberg att de inte räcker till så får den som inte har tillräckligt med isberg att styra placera ut underskottet i form av nya isberg längs valfri kant.
speedfreek skrev:Jag bygger bara med rövkorgen
...medan jag mest använder fingar, knivar och lim. Och greenstuff emellanåt:
Imperial Fists: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=552
Orker: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=67&t=3327

Användarvisningsbild
Ironjens
Inlägg: 227
Blev medlem: 09 nov 2008, 22:52

Re: Battle Boats - the bORKen game of Nautical Mayhem

Inlägg av Ironjens »

Oops, dubbelpost.
speedfreek skrev:Jag bygger bara med rövkorgen
...medan jag mest använder fingar, knivar och lim. Och greenstuff emellanåt:
Imperial Fists: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=552
Orker: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=67&t=3327

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Battle Boats - the bORKen game of Nautical Mayhem

Inlägg av guildmaster »

Om varje båt/brygga har olika stationer tex gunz, motor, mek shop, roder, boarding stations. Så kan man allokera sin besättning efter sitt behov genom att flytta runt sina modeller. Färre besättningsmän = färre bonusar.

Det blir roligt om man kan kommendera ner alla boyz till maskinrummet för max speed.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Skriv svar