Varför är infon på engelska?

Information om kommande och spelade turneringar
Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Varför är infon på engelska?

Inlägg av Kaptenen »

Något jag länge har undrat:
Varför är infon om turneringar så ofta på engelska här?
Upplägg, komp, uppdrag, mat, vägbeskrivning, etc..

Jag skulle gissa att typ 99,9% av de som läser här och som åker på turneringarna är svensktalande, men jag kan ju vara helt ute och cykla.
Så av ren nyfikenhet: Hur kommer det sig att det skrivs på engelska istället för svenska?

Användarvisningsbild
Pappersbåt
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 mar 2012, 19:20
Ort: Halmstad

Re: Varför är infon på engelska?

Inlägg av Pappersbåt »

Har också undrat det länge, känns som att det har blivit mer och mer info på engelska den senaste tiden?
Kan det ha och göra med att fler från grannländerna har kommit hit för att spela turneringar?
Men hur kommer det sig att information om SM är på engelska?
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Varför är infon på engelska?

Inlägg av daskad »

Det är 1 dansk och 1 finsk som har kvalat till SM ;)
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Varför är infon på engelska?

Inlägg av Fenris »

Så länge man håller sig till ett språk och inte blandar är jag nöjd, man bör ju kunna engelska för att kunna läsa någon av warhammer böckerna ändå :)
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Varför är infon på engelska?

Inlägg av Katarsis »

Ofta blir det ganska töntigt att blanda svenska och warhammer-engelska, och då är ju egentligen det enda alternativet att skriva allt på engelska (eller översätta 40k till svenska, hmmm....).
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Varför är infon på engelska?

Inlägg av Kaptenen »

Men vi är ju konstant töntiga.. :D
Rolla för att wounda, han där contestar objektivet, ta din 5+ cover save etc.

Jag tycker det verkar vara en omväg till en bra match på en turnering att någon först kämpar med att översätta sina tankar till korrekt och tydlig engelska, följt av att spelarna klurar och översätter det tillbaka till svenska och synkar så att det inte blivit några missförstånd.
Vore det inte enklare för alla inblandade att bara ha det på svenska rakt igenom?

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Varför är infon på engelska?

Inlägg av Lottomannen »

Det svåra är var man dra gränsen på vad man översätter. Brödtext, absolut. Speltekniker. Borde funka. Specialregler...där finns det risk för fånigheter. Enheter...oh noes.
:-)
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Varför är infon på engelska?

Inlägg av Fenris »

Jag testade en gång att lägga upp en lista med alla enhetsnamn översatta till svenska, det blev minst sagt komiskt.
Här är ett axplock:
9 Dire Avengers with exarch = 9 nödiga hämnare med babylonisk guvernör.
5 Dark Reapers, nigthvision, starshot missiles = 5 mörka skördare, mörkersyn, stjärnskotts missiler.
10 Guardians with 9x shuriken catapult and 1 shurken cannon = 10 väktare med 9x kaststjärnekatapulter och en kaststjärnekanon.
10 Assault marines with jump packs = 10 överfalls marinsoldater med hopp-paket/väskor.

För att inte tala om bultpistoler och bultgevär(bolter), eller tunga bultgevär eller kedjesvärd och kraft/energi-yxor(poweraxe) samt kraft/tvinga-vapen(forceweapon) eller häxklingor(witchblades).
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Varför är infon på engelska?

Inlägg av Flogger »

Jag föredrar att skriva på tyska, mina nids älskar när man kallar dem för fina saker som Todeshetzer (Deathleaper) eller schwärmherrscher (Swarmlord) o.s.v. :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Sassafrass
Inlägg: 58
Blev medlem: 12 jun 2013, 15:15

Re: Varför är infon på engelska?

Inlägg av Sassafrass »

Min största favorit är Kriegskoloss. Inget går upp mot en Kriegskoloss, inget.

Skriv svar