Frågor om Rogue trader

Har du föreningsspecifik information du vill dela med dig av? Letar du efter en förening?
Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Frågor om Rogue trader

Inlägg av Mortarion »

Hej!

För ett tag sedan flyttade jag till Stockholm och nu när det börjar ordna till sig med boende och annat tänkte jag leta upp någon lämplig förening att spela på. Och då ligger ju Rogue trader bra till. Jag kollade på RT:s forum, men det verkade rätt dött (de flesta posterna flera månader gamla) så jag testar att ställa mina frågor här i hopp om att någon RT:are förbarmar sig och svarar.

1. Hur är det med aktivitet på föreningen? Blev lite orolig av forumet...
2. Hur är det med intresset för casual-spel eller högkompslistor (typ 17+ i komp)? Bilden jag har fått är att de flesta RT:are är mer intresserade av tävlingsspel eller spel med lite hårdare listor. Det är absolut inget fel med det, men jag tycker själv inte att det är så intressant. Alternativt om någon kan försöka få mig att förstå charmen med det...
3. Vad spelas det för andra spel än 40k? Det jag mest är intresserad av är Dropzone commander, men även Ninth age eller Dystopian wars funkar. Eller brädspel för den delen!
4. Vilka tider är föreningen öppen? Och när brukar folk vara där?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Frågor om Rogue trader

Inlägg av Katarsis »

1. Ja, forumet är typ helt dött. De flesta finns här istället eller på Facebook (Rogue Trader Stockholm). Det brukar nästan dagligen spelas antingen 40k eller Fantasy på RT/DL, men RT som förening är ganska löst sammansatt och det finns många mindre spelgrupper som spelar hos oss som kanske inte skulle benämna sig RTare, men som ändå finns där att spela med. Därmed blir det ju också lite svårare att komma i kontakt med alla.

2. Det finns all möjlighet i världen för casual-spel på RT. Jag skulle våga påstå att mer än minst hälften av alla 40k-matcher som spelas på klubben är vad du skulle benämna casual (kom med shyssta listor, inte nödvändigtvis kompade). På Fantasy-sidan är det nog lite mindre, men det beror på att det finns en större kärngrupp turneringsspelare som spelar på RT. Men även där så spelas det över hela kompspannen (men ofta då inför nästa turnering). Många utav de lite mer synliga turneringsspelarna spelar hemma hos varandra.

3. 40k och Fantasy dominerar verkligen. Fantasy har såklart dippat lite i och med AoS, men 9th Age verkar på framfart på klubben. Malifaux är definitivt tredje störst och är de enda som har en riktigt sammansluten spelgrupp och paxad speldag (måndagar). I övrigt så spelas det WM/H, AoS, Dropzone, FoW och Infinity, men det är väldigt lite och endast ett fåtal personer spelar det. Brädspel är ganska poppis på DL och på tisdagar så brukar det vara drop-in, brukar väl vara en 15-20 personer varje gång.

4. RT har samma öppettider som DL (10-22 vardagar, 10-20 lördagar, 10-18 söndagar), men de flesta brukar dyka upp efter jobbet/skolan. Det brukar tyvärr vara ganska slumpartat vilka dagar det är mycket aktivitet utanför Malifaux-måndagar (onsdagar brukar vara bättre för Fantasy), så det är lite svårt att säga när det är bäst att komma ner för drop-in. Många som spelar på RT har bokat sina spel i förväg, så det kan vara lite svårt att bara komma ner och hoppas att hitta någon att spela mot. Vi har konstant sex spelbord och ett målarbord uppställt och det brukar inte vara några problem att få plats (utom på måndagar). Allt som behövs för att spela på RT/DL är lokalkort hos DL, typ 400kr per år.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Frågor om Rogue trader

Inlägg av Mortarion »

OK. Tack för svaren! Det låter ju jättebra. Det var exakt den typen av spel jag tänkte på. Jag får försöka titta ner till helgen. Jag får se om jag tar med mig någon armé eller om jag bara kollar på lokalerna och hälsar på folk.

Jag har dock inte riktigt förstått uppdelningen mellan RT och DL. Är RT en separat förening som hyr lokaler hos DL?

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Frågor om Rogue trader

Inlägg av Papa D »

Enklast e att förboka med folk.

Dom som spelar en de 40kl är ju forumnamn:

Hawk
Katarsis
Papa D
Gonka Koff
Robert
Max
Poet
Sen finns det ett gäng till som mattias säkert har forumnamn på.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Frågor om Rogue trader

Inlägg av LillePer »

Som jag förstått det är RT en figurspels förening som hyr in sig i DL's(som är en butik m.m.) lokaler.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Frågor om Rogue trader

Inlägg av Katarsis »

Mortarion skrev:Jag har dock inte riktigt förstått uppdelningen mellan RT och DL. Är RT en separat förening som hyr lokaler hos DL?
Kortfattat, ja.
Dragons Lair är uppdelat i två delar; butiken och föreningen. Butiken är kommersiell och föreningen är ideell. Butiken hyr hela lokalen av fastighetsägaren, och hyr i sin tur ut undervåningen till DL-föreningen. Denna uppdelning gör att DL-konceptet både kan ha en kommersiell del (som driver de stora intäkterna för att DL-konceptet skall fortleva), samt en fristående ideell del som kan driva själva spelföreningen (och söka bidrag i och med att de är ideella). Detta är lite krångligt och alla (t.ex. Sverok) är inte riktigt med på banan. DL-föreningen lånar i sin tur ut sina hyrda lokaler till diverse spel-föreningar med enda kravet att man skall hålla igång spelandet och vara öppna för alla med medlemskap (och lokalkort) i DL-föreningen. RT är väl den mest synliga föreningen eftersom vi har våra delar av lokalen paxade 100% av tiden. Många andra föreningar har typ en-två spelträffar i veckan då de har olika delar av lokalen inbokad, och då tar fram och ställer upp sin verksamhet varje gång så att lokalen är fri för annan aktivitet övrig tid.

Så det enda som krävs för att få spela spel på RT och DL är ett medlemskap i DL-föreningen och ett giltigt lokalkort (400kr tot per år tror jag). Eller som jag skrev på RTs forum:
Katarsis skrev:För att kunna spela på Rogue Trader (RT) behövs först och främst ett medlemsskap i Dragons Lair (DL) och en betald medlemsavgift och ett betalt lokalkort eller dagspass, all information om detta finna att få antingen i kiosken på DL eller på DL's hemsida: http://dragonslair.se/foreningen.php?blocks=131

Medlemsskap i RT går att lösa för 50:- per kalenderår. Personer som redan är medlemmar kan betala in sin medlemsavgift antingen på vårt bankgiro (5241-8977, skriv namn/personnummer som meddelande) eller kontant till vår ordförande Mattias Englund. Personer som vill bli medlemmar bör kontakta ordföranden antingen in-person, eller skicka följande uppgifter via PM:
-Namn
-Personnummer
-Adress
-Telefonnummer
-E-postadress

I medlemsskapet i RT ingår, förutom tillgång till spelborden:
-Fri tillgång till alla tillgångar i målarrummet (byggmaterial, flock, grus, i viss mån färger, m.m.)
-Möjligheten till arméförvaring i förvaringsskåpet
-Möjligheten till hyra av privat förvaringsskåp (200:-/år) Obs! väntelista finns.
-Deltagande på turneringar för endast medlemmar (klubbmästerskap och liknande)
-Deltagande i slutna sällskap på föreningen (med möjlighet till alkoholförtärande)

/Styrelsen
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Frågor om Rogue trader

Inlägg av Mortarion »

OK. Då är jag med.
Tänkte åka ner till föreningen nu och kolla på lokalerna och hälsa på folk. Blir nog inget spel den här helgen eftersom jag har lite annat att göra men jag får försöka boka in något framöver.

Skriv svar