999pts Orks Tips till en nybörjare

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
BobZoid

999pts Orks Tips till en nybörjare

Inlägg av BobZoid »

Hej pojkar och flickor!

Jag är en 27år gammal pojke som precis börjat med warhammer 40k och gärna vill ha lite input på den lista jag slängt ihop.

Notera dock att denna lista även representera ganska exakt vad jag har i modellväg än så länge så det är snarare komplettering som är intressant än erättandet av modeller

HQ:

Warboss 60
Powerklaw 25
Warbike 40
Attack Squig 15
Cybork Body 10
Total 150p

Big Mek 35
Burna 20
custom force field 50
cybork body 10
total: 115p

Troops:

19x shoota boys 114
Big Shoota 5
Nob +10
Big Choppa 5
bosspole 5
total: 139p

Deff Dread 75
Big Shoota 5
Skorcha 5
grot riggers 5
total: 90p

3x Nob Bikers 135p
Powerklaw 25
Big Choppa 5
Painboy 30
Cybork Bodies x3 15
Bosspole 5
Waagh Banner 15
Total: 230p

Heavy Support:

Battlewagon 90
red paint job 5
grot riggers 5
kannon 10
4x rokkit launcha 40
total: 150p

Looted wagon 35
boomgun 70
2x big shoota 10
'ard case 10
total: 125p

TOTALT: 999p

BobZoid

Re: 999pts Orks Tips till en nybörjare

Inlägg av BobZoid »

Jag inser även att det finns en stor brist på scoring units så jag ska måla upp 12 sluggaboys i en trukk som jag har liggandes och köpa ett gäng grots.
Senast redigerad av 1 BobZoid, redigerad totalt 17 gånger.

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Tycker det är en trevlig börja. Mer scoring känns rätt. Boys before toys. Och det är shootaboyz och grots man vill ha.

Som orkspelare kan kan rekommendera en Dakkajet. Fantastisk modell att bygga och måla och rolig att spela med.

Lootaz är alltid ett bra komplement. Meganobs och big guns är också trevliga men kostar en hel del om man inte vill konvertera egna.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

BobZoid

Inlägg av BobZoid »

Jag kanske är lite korkad men kan någon förklara för mig vart jag kan hitta relgerna för alla flyers om jag inte har rätt upplaga av white dwarf. Har försökt googla men inte hittat någon vettig sida

Jag antar för övrigt att det kanske kan vara intressant att veta att jag försöker ha något slags Bad Moons tema på mina orker med mycket dyra vapen och skit eftersom jag har en polare som redan kör en väldigt hord-orienterad orkarme

Jag skulle även vilja utöka mina biker nobs med fogeworlds vackra bikers. Vad skulle ni rekomendera för gear till dem förutom cybork bodies? Och hur är det med cybork bodies är det nödvändigt när de ändå har automatiskt cover save?

NordOrk

Inlägg av NordOrk »

En powerclaw på din troop nob hade varit bra tror jag.. (iofs minst lika noob som dig :D)
Waaaaa.........gghhhh!

Användarvisningsbild
bolterochkniv

Inlägg av bolterochkniv »

tycker du ska fimpa big mek och dread samt boomgun & ard case på looted wagonen. tycker inte heller cybork bodies är värda på nobsen.

då kan du fylla looted wagonen med en till enhet shootaboys (med big shoota) och göra enheten med nob bikers större. då får du lite stabilare och dessutom ganska rörlig scoring.
tycker också det är värt att köpa klo till noben i BW-enheten, samt dryga ut den till 20 gubbar med två big shootas.
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

BobZoid skrev:Jag kanske är lite korkad men kan någon förklara för mig vart jag kan hitta relgerna för alla flyers om jag inte har rätt upplaga av white dwarf. Har försökt googla men inte hittat någon vettig sida
Här: http://www.games-workshop.com/gws/catal ... od1950012a
finns alla uppdaterad flyer regler.
Alexander Merinen

BobZoid

Inlägg av BobZoid »

NordOrc: Jo powerklaws är ju trevliga men väldigt dyra också... skulle nog få fimpa deff dreaden om jag ska ha råd med powerklaws på alla nobs

Ja boterochkniv du har nog rätt. Fimpade boomgunnen och 'ard caset på min looted wagon och slängde in 10boyz med en nob istället som kan åka i den så blev det något såhär. Big Meken åker med shoota boyzen i battelwagonen och slugga boyzen avancerar i looted wagonen bredvid så de båda kan få 5+ cover från kustom force field. Tror du det kan hålla?

HQ:

Warboss 60
Powerklaw 25
Warbike 40
Attack Squig 15
Cybork Body 10
Total 150p

Big Mek 35
Burna 20
custom force field 50
cybork body 10
total: 115p

Troops:

19x shoota boyz 114
Big Shoota 5
Nob +10
Big Choppa 5
bosspole 5
total: 139p

10x Slugga Boyz 60
Nob 10
Big Choppa 5
Bosspole 5
total: 80p

Deff Dread 75
Big Shoota 5
Skorcha 5
grot riggers 5
total: 90p

3x Nob Bikers 135p
Powerklaw 25
Big Choppa 5
Painboy 30
Cybork Bodies x3 15
Bosspole 5
Waagh Banner 15
Total: 230p

Heavy Support:

Battlewagon 90
red paint job 5
grot riggers 5
kannon 10
4x rokkit launcha 40
total: 150p

Looted wagon 35
2x big shoota 10
total: 125p

TOTALT: 999p

Användarvisningsbild
bolterochkniv

Inlägg av bolterochkniv »

tycker fortfarande att du ska ta bort deff dreaden och meken och fylla på med nob bikers. och köpa klo till den stora mobben shoota boys.

men man ska också spela med det man tycket är kul!
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Lunkan

Inlägg av Lunkan »

Utifrån din lista så har jag byggt den här, det är minimala förändringar (du kan använda sluggaboys som utfyllnad i shootaboysenheterna utan problem, så länge det är tillräckligt många shootaboys bara). Utan powerklaw och bosspole så är boys inte mycket mer värda än grots (de kan hålla objektiv och typ skjuta lite i bästa fall) de har lågt initiativ och slår sist oavsett (när det spelar roll) så pk:n är obligatorisk för at göra nått i närstrid och bosspole behövs när de är få kvar eller ett sista skott tar en boy och tvingar fram ett moralslag eller så, kan även hända att man förlorar en strid på marginalen och vet att man vinner i längden, då vill man inte springa i onödan... Deff dreaden kan användas på högre poäng, och tanken är att du kan använda din looted wagon som battlewagon, på det viset har du en (enligt mig "bättre" orklista) med i stort sett samma saker.

Hoppas det är till hjälp, är det något du ska ta med dig så är det behovet av powerklaw, bosspole i units och battlewagons med deff"lol"a ;) De är stapelvaran i orkarmen, tillsammans med lootas. Välkommen i Waaaghen :)

Big Mek, 85 pts
Kustom Force Field

Warboss 150 pts
Attack Squig, Cybork Body, Warbike, Power Klaw

Troops: 19 Boyz 160pts
1 Boyz Nob, 46 pts
Bosspole, Power Klaw

Troops: 18 Boyz 154 pts
1 Boyz Nob
Bosspole, Power Klaw

Heavy Support: Battlewagon 130 pts
Armour Plates, Deff Rolla, Grot Rigger, Big Shoota