Första försöket till 40k - Hammers of Dorn

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Cormega

Första försöket till 40k - Hammers of Dorn

Inlägg av Cormega »

God dag!

Jag har bestämt mig för att börja spela 40k, är ny till att spela Warhammer överhuvudtaget. Samlat på sporadiska Fantasy miniatyrer fram tills nu. Har läst en del böcker från Black Library och intresset för Imperial Fists och dess successor chapters kommer därifrån, samt att jag (tror) att jag gillar den spelstilen och utformningen de har på sina arméer. Jag har impuls köpt det jag finner coolt och försöker nu täcka igen hålen för att få en allrounded och konkurrenskraftig armé.
Det jag saknar är alla tactical marines utöver de första 10, land speedern storm + dess scouts, librarian in terminator armour och den andra rhinon. En battleforce med 15 tacticals, 5 assaults, 5 scouts och 1 rhino verkar bli mitt nästa steg, land speedern och librarian är lite det som hänger i luften beroende på vilket håll min lista utvecklar sig. En devastator squad verkar vara händig bara p.g.a alla heavy weapons etc man får tillgång till och kan justera sina squads lite enklare.

HQ(125pts)

1 Librarian in +Terminator Armour, +Psyker, + Storm Shield 125pts

Troops(583pts)

Tactical Squad A (9marines 1 sergeant). +1 Multimelta, +1Meltagun, +Rhino. 195pts(behövs Melta bombs?)

Tactical Squad B (9marines 1 sergeant). +1 Multimelta, +1 Flamer, +1 Combi Flamer, +Rhino. 205pts (behövs Melta bombs?)

Scout Squad A (4 Scouts, 1 sergeant). +5 Camo Cloaks, +4 Sniper Rifles, +1 Missile Launcher 78pts

Scout Squad B (4 Scouts, 1 sergeant). +Meltabombs, +Land Speeder Storm (Heavy Bolter gynnas av Chapter tac, men en till lascannon eller flamer skulle kanske inte skada? Jag har points och göra av med.) 105pts

Elites: 400pts

1 Ironclad Dreadnaught (+Droppod, +Locator Beacon) 180pts. Seismic Fist+ built-in Meltagun och på andra armen, en Hurricane Bolter. Bör jag ersätta Hurricane B med Powerfist w/ built-in Hvy Flamer(190pts) eller StormBolt(180pts)? Boltern gynnas ju också av chapter tac. Jag har också monterat på dess två HK-Missiles, de är ju antagligen bra men frågan är om jag lyckas klämma iväg alla vapen jag har före den dör eller något tragiskt händer den 8-) Just nu tänker jag mig att jag droppar Dreadnaughten på en utsatt flank med Termies som deepstrikar in för att äta all eld tills resten av min armé attackerar motsatt flank. Men börjar förstå att de inte är så jäkla tåliga som man kan tro och att det finns risk att jag bara matar kills till motståndaren, kanske bör jag utrusta dreadnaughten som en ranged firestation och använda mig utav Tactical Terminators istället för Assault och använda mig utav en mer statisk, gun-line armé? 180-210pts beroende på vapen & Hunter-killer Missiles.

Terminator Tactical Squad (4 Termies, 1 Sergeant). +Assault Cannon. 220pts

Fast Attack: 140pts

Stormtalon Gunship med twin-linked lascannon. 140pts

Heavy Support: 425pts

Centurion Devastator Squad (2 Cents, 1 Sergeant). +Grav-amp, +Missile Launchers, +Grav-cannons, +Omniscope. 290pts

1 Vindicator med Siege Shield/Dozer Blade(?) 135pts

Total: 1673

Återstående poäng: 77

Droppa Land Speeder Storm+crew och få in en till Storm Talon eller Predator?

Droppa Drop pod(+beacon) och byta ut Assault Termies mot Tactical Termies+Assault Cannon samt sätta Librarian med de? Då har jag 122 points och leka med. Eller 227 points om jag gör dessa ändringar samt droppar Land Speedern Storm+crew.

Jag är inte så förtjust i tanken att spamma likadana units, så helst en ny tank eller stormraven och inte ännu en vindicator eller stormtalon. En assault squad?

Hur hade ni ställt upp en sådan här armé, min mest förekommande fiende kommer att vara Chaos Space Marines(med heldrakes, fiends + DV modellerna sålångt).

Jag är väldigt osäker på mitt val av HQ, han känns utsatt. Även i Terminator armor bland Termies/Centurions.

Tack för all hjälp!
Senast redigerad av 1 Cormega, redigerad totalt 29 gånger.

Valrosskorv

Re: Första försöket till 40k - Hammers of Dorn

Inlägg av Valrosskorv »

Ser då bra mycket bättre ut än min första lista, välkommen till spelet!

Extra Armour och Siege Shields (antar att det är Dozer Blades du menar, Rhinoes får inte köpa Siege Shields så vitt jag vet) är oftast onödiga. Dozer Blades är OK, men som regel skall man undvika Extra Armour som pesten, det kostar mer än det smakar. Meltabombs är en sån där grej man kan lägga till om man har extra poäng i slutet av listan.

Vilken psychic discipline har du tänkt dig på din Librarian?

Camo-cloaks på Speeder-scouts känns spontant inte värt det, har du poäng över så kanske.

Flakk missiles är generellt sett inte värt poängen, S7 Ap4 gör inte mycket mot flygare.

Jag hade kört Ironclad Dreadnoughten med dubbla nävar, de extra bolterskotten från Hurricane Boltern gör inte så stor skillnad.

Generellt sett är det lite tveksamt att Deep Strike-a TH/SS Terminators, eftersom det innebär att de tidigast kan ta sig in i melee runda 3. Hellre skyttetermosar isåfall.

Om du skippar Flakk Missiles, Camo Cloaks på Speeder-enheten, kör Dreadnoughten utan uppgraderingar (180 med Pod), byter ut Assaulttermosar mot skytte med AC, tar bort Omniscope och kör dina Rhinoes utan uppgraderingar så kan du knö in en Land Speeder Typhoon eller en Whirlwind.

Ska se om jag kan komma på nåt mer när jag inte sitter på mobilen, men på det stora hela ser det bra ut!

Cormega

Inlägg av Cormega »

Hej och tack för din tid samt input! Uppskattas jätte mycket.

Jag har gjort ett par ändringar i min lista där jag dumpat extra armor och dozer blades på rhinos, camo cloaks på ena scout squad + inga flakk missiles. Samt några små justeringar överlag. Valet av omniscope berodde på att A) den är svincool :D B) har sett den användas mycket i andras listor jag spanat på, men det är ju 10points jag kan lägga annat på. Jag är inte så jätte förtjust i varken en till land speeder eller modellen till whirlwind :oops: :cry:

Vad tror du om att skita i podden till Dreadnaughten för att använda 122pts på en bike squad(har 3 modeller från DV boxen) med två stycken plasma/grav/flamers för runt 80-95pts eller en assault squad med en del poäng investerade i sig? Mest för att jag redan har dessa modeller, men om en Whirlwind verkligen skulle fylla ut den funktionen bättre - finns det någon annan liknande tank, predatorn & hunter/stalker ser svinballa ut :roll:

När det kommer till doctrine för Librarian är jag helt grön, har inte spelat med honom än. Kan inte riktigt reglerna kring de :oops:

Tack än en gång!

Gullberg

Inlägg av Gullberg »

Tja,
Jag håller med om listan ser stabil ut men hade nog själv gjort några ändringar. Eftersom du spelar Hammers of Dorn aka Imperial Fist chaper tacits så måste du nyttja mer dev! De är typ bästa du kan ha. Sedan på centurions bör du ha ominscope helst om du sätter en chaptermaster med dem och shield eternal vilket är en mycket trevlig karaktär som tål mycket stryk, kanske även ta upp dem till 4stycken. Fråga varför har du missile launcher på dem?
Vindicator är go som tusan att ha helst om du backar upp den med centurions och devastators. Scouts är bra scoring lite klena om folk börja skjuta på dem men kan funka. Hade gärna sett mer tacs minst 30 stycken i rhinos för att få alla bonusar av bolterdrill så kan du ju alltid köra Heavy bolter på dem.
3 bikes är ingen ide eftersom du måste ha 5 för scoring och enligt mig passar de inte in fluffigt i den lista du håller på att bygga.

Så skulle väl säga att
in med mer tacs,1 enhet dev med 4 laser, kansek en chaptermaster med termi och sheild eternal.

Cormega

Inlägg av Cormega »

Gullberg skrev:Tja,
Jag håller med om listan ser stabil ut men hade nog själv gjort några ändringar. Eftersom du spelar Hammers of Dorn aka Imperial Fist chaper tacits så måste du nyttja mer dev! De är typ bästa du kan ha. Sedan på centurions bör du ha ominscope helst om du sätter en chaptermaster med dem och shield eternal vilket är en mycket trevlig karaktär som tål mycket stryk, kanske även ta upp dem till 4stycken. Fråga varför har du missile launcher på dem?
Vindicator är go som tusan att ha helst om du backar upp den med centurions och devastators. Scouts är bra scoring lite klena om folk börja skjuta på dem men kan funka. Hade gärna sett mer tacs minst 30 stycken i rhinos för att få alla bonusar av bolterdrill så kan du ju alltid köra Heavy bolter på dem.
3 bikes är ingen ide eftersom du måste ha 5 för scoring och enligt mig passar de inte in fluffigt i den lista du håller på att bygga.

Så skulle väl säga att
in med mer tacs,1 enhet dev med 4 laser, kansek en chaptermaster med termi och sheild eternal.
Hej och tack för din input! Jag fick tipset med ML+Grav Can på ett annat forum samt att det låter vettigt, Cents kan skjuta med två vapen varje runda och en ML känns mer passande för de targets jag kommer att vara ute efter jämfört med en Storm Bolter, eller?

En devastator squad känns faktiskt kul, jag skulle kunna köra 4 las can + 1Heavy bolter Dev Squad + en Stalker/Hunter/Whirlwind istället för Drop pod(+homing beacon) och Land Spe Storm(+crew, meltabomb).

Eller lägga poängen från Stalk/Hunt/Whirl på att beefa upp min Librarian till en Chapter Master + Terminator armor och Shield Eternal.

Jag tycker dock om variationen en Librarian ger mig, jag får in en annan aspekt av spelet("magi", "support"?) jämfört med en till fet terminator som visserligen kanske är bättre? Känns som jag vill ha Chapter Mastern där framme och slåss(med termies) istället för att softa där bak(med Cents) vilket känns riskabelt utan någonting att få fram de med(fler droppods eller en land raider, men då måste jag göra om väldigt mycket i listan). Eller tänker jag katastrofalt? :oops:

10 till tacticals och en rhino blir för repetivt för min del, sorry :(

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Spelar du Imperial Fists så kan du lika gärna ta Lysander i stället för en Chapter Master. Han har visserligen bara tre attacker i bas, men S10 Master-Crafted går långt. Dessutom är det ju fluffigt!

Tanken med att ha en snubbe med EW, 3++ och 4 wounds med Centurions är att ha honom längst fram och ta alla AP2-wounds på honom, eftersom Centurions inte har någon invulnerable save. Alla wounds som inte är AP2 Look Out Sir!-ar man vidare till Centurions. Eftersom Grav Cannons bara har 24" range så kommer man rätt nära fienden ändå, så man har oftast inte en 200+ meleekaraktär längst bak på fältet.

Användarvisningsbild
bolterochkniv

Inlägg av bolterochkniv »

gillar absolut armén, listan känns kul och fluffig!

personligen hade jag nog skippat termosar och libben och slängt in lysander för extra fluffkänsla!
hade nog skippat missile launcher på scoutsen och istället kört heavybolter med poison ammo.
vet inte heller om jag kört multimelta på tacsen. personligen tycker jag tacs ska vara billiga som fan och sitta i en razorback tills de hoppar fram och scorar i slutet, dvs inga specialvapen eller så.
sen hade jag nog satsat på att ha med en TFC också, passar bra in med temat och är så himla himla bra, typ värdaste enheten i codexet.
om du ska köra storm tycker jag du ska köra combimelta på scoutsen och multimelta på stormen, är rätt nice att kunna scouta fram om man börjar och ha rätt goda chanser att poppa en bil.
hade helt klart skippat hurricane bolters på dreaden. dom är ändå twin linked så bolter drill ger dom inget plus. heavy flamer är mycket värdare.
sen är devastators koola och bra med fists, hade kanske bytt ut vindaren mot enenhet! med laserkanoner.

har inte kollat så nog på poängen så är inte säker på att alla mina förslag få plats dock.
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Skriv svar