Tyranids allmänt!

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
max_elmgren
Inlägg: 335
Blev medlem: 09 okt 2011, 15:29

Tyranids allmänt!

Inlägg av max_elmgren »

Jag går mest i tankar vilka saker man ska skaffa för att klara sig ett tag framöver utan att behöva köpa nytt, jag spelade aldrig Fexar under deras glory days så jag har inte en drös liggandes hemma, men nu verkar de göra sin väg tillbaka.

Vi går igenom HQ valen först.

Carnifex Brood 430p
+Carnifex 120p
+Carnifex 120p, spine banks 5p. 2 x Tw Devourers 30p
+Carnifex 120p, spine banks 5p. 2 x Tw Devourers 30p

En går och suger upp lite wounds så de andra får skjuta, det är ju bara 18'' range. och de får 3 D3 hammer of wrath S9, på charge, och slår före fistar och hammare på I2, inte så pjåkigt.

eller helt nakna

Carnifex Brood 360p
+Carnifex 120p
+Carnifex 120p
+Carnifex 120p

Ett stort hot som måste bort och som inte kostar så sjukt mycket ändå, (med catalyst och/eller venomthrope så dör de inte heller)

Sen har vi biovores, de är helt underbara på att snipa ut gubbar med plasma eller melta eller missiler, centrera på huvet på nåt elakt och få med så många wounds som möjligt från resten av enheten sen är det bara för plasmagubben att försöka ta sina fem sex saves. Spelar man mindre matcher och inte har mer poäng så lägg en biovore per brood, så får man två olika snipeförsök.

Biovore Brood 80p
+Biovore 40
+Biovore 40

Exocrine är nästa som jag tror är en riktig pärla, han går fram midtable till nånstans där det finns lagom med cover och fortfarande ha backup synapsen, sen väntar han på sitt byte och skjuter bort de när de kommer och chargear dem så har han I3, måste säga att det är det bästa med det nya codexet att inget har I1.

Exocrine 170
+Exocrine

Vill man ha mer resiliant och hållbar enhet så ta en tyrannofex med rupture cannon, och bli av med de där fordonen långt bak.

Tyrannofex 205
+Tyrannofex 175p, Rupture cannon 30p, Stinger salvo

För att inte prata om Mawlocen som folk verkar ha fastnat för nu. visst bara 140p, men den kommer antagligen bara ge en eller kanske två stora blast på en match, och är man nära motsåndaren så dör den ändå, och misslyckas man med att döda det under hålet, så är det 1/6 att den dör, 2/6 att den hamnar helt åt helvete framför 14 plasmaskott eller nåt sånt. Men jag säger inte att den är dålig men den funkar bara mot arméer som inte sitter i sina bilar och kuvar. Den scattrar ju fullt dessutom, nja, tar nog biovores före det här.

Trygon är nog inte ett val längre, ingen reroll, visserligen lite up front synapse med prime, men tar nog nåt annat istället.

ELITES

Här är det väldigt svårt att välja nu när synapse är så sjukt viktigt.

Hive Guards, Är dyrare BS3 men fortfarande bra, självklart med impaler cannon,

Hive Guard Brood 175
+Hive Guard 55
+Hive Guard 55
+Hive Guard 55

Nya enheten Haruspex, Den är det enda monstret i Elites, så man kan nu få med mer monster, men den är inte någe bra, den är en dyr sämre carnifex, utan vapenalternativ. bort.

Zoanthropes. De tror jag nästan är obligatoriska att köra som backup enhet och fånga in flyende eller retirerande enheter. De kan ju få bra magier, catalyst, onslught eller paroxysm samt dominion att fånga upp gubbar med. Så det är nästan autoinclude.

Zoanthrope Brood 50
+Zoanthrope 50

Venomthrope denna nya codex största hopp, jag tror att den dör först i varje runda när nånting som ignorerar cover saves skjuter på den, men om det inte finns i motståndarens armé alltså inget artilleri inga specialvapen eller heter tau eller Eldar eller har några flamers så lever dem. Hur som så är de skitbra, ställer sig bakom Fexar eller en stor enhet gaunts som springer genom en skog och har då 3+ cover save, inte fel nånstans. Kanske t.o.m att man ska ha två enheter av denna, men till att börja en. Enda anledningen till att ha med en Tyranid Prime i arméen är att gå med dessa och se till att de lever lite längre.

Venomthrope 90
+Venomthrope 45
+Venomthrope 45

Lictors är väl lite bättre för att de är billigare men med så många bättre alternativ i Elites så försvinner de bort.

Pyrovore, need say more, bort.

HQ

Flyranten är en självklar enhet, två magier, BS4. 35p billigare. inget snack. Kanske t.o.m två stycken.

Hive Tyrant 230
+Hive Tyrant 165, Wings 35, 2 x tw Devourers 30

Hive Tyrant 230
+Hive Tyrant 165, Wings 35, 2 x tw Devourers 30

Skoj här är att tre Tyrant Guards kan springa runt på bordet själva och inte vara så jättedåliga. 50p för W2 T6 S5 och A4 Sv 3+, det är inte så dumt, bättre än en warrior för samma poäng.

Tyrant Guard Brood 170
+Tyrant Guard 50, Lash Whip and Bone Sword 20
+Tyrant Guard 50
+Tyrant Guard 50

TROOPS

BULKA UPP MED GAUNTS MED DEVOURERS det är allt. massor med dem men inte fulla enheter hälften hälften i en enhet typ så motståndaren kan skjuta bort några först. Mycket bättre på att hålla objektiv om de kan skjuta det som ska skjuta bort dem.

Termagaunt Brood 180
+15 Gaunts 60, 15 devourers 60
+15 Gaunts 60

Sen har vi en naken för att ge andra enheter mer i cover.

Termagaunt Brood 120
+30 Gaunts 120

Tervigon som Troop Offcourse, den är sämre men inte dålig, tuff troop fortfarande och mer magi och ett bra substitut till Zoanthropen som goalkeeper.

Tervigon
+Tervigon 195 (kanske norn crown)

warriors är inge bra, hormagaunts är bra så kanske en sån istället för de nakna gauntsen, den där extra 3'' på springa är väldigt trevlig tillsammans med fleet så ska de komma relativt långa varje springfas.

Hormagaunt Brood 150
+30 Hormagaunts

FAST ATTACk

äntligen i den sörja av mediokert så har vi Crone, här är en riktig flygare D3+1 S8 Ap 3 på hans vector strike är det man vill ha, bara åka över de gubbar man vill bli av med eller bilen med ett eller två hull points kvar eller flygaren med front 10, pjoff sa det så var det historia. Hans vapen kan vi ju diskutera: Drool Cannon usch en heavy flamer, visst skoj torrent? nej. Tentaclidsen där emot, trevligt Haywire, det behövs för att ta en Landraider eller en Stormröv eller Chaos drake, vendetta.

Hive Crone 155
+Hive Crone

Gargoyles är lite sämre än innan men fortfarande ett hyfsat alternativ, inga autowounds, och dyrare uppgraderingar. nehepp de går bort.

Sky slashers, dyrt!

Raveners, och red terror, dyrt, fortfarande inte tillräckligt bra, men om man får till de tillsammans med cover och Venomthropes tillräckligt långt fram så kan de stöka till det ordentligt (nu har de ju ingen reroll längre men ändå) kan gå men Rending kostar 5p extra så nae, och red terror är också dålig.

Hoppas det här gav nåt och tycker ni raka motsatsen så skriv.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Tyranids allmänt!

Inlägg av egge »

Jag har börjat spana lite mer åt warriors... En extra attack än tidigare och viktig synaps. Horomagaunts är min nya favvo. Min armé kommer bli så här på 1850

Dakka tyrant, regen, 2 livvakter
Dakka tyrant regen och 2 livvakter Alla har adrenaline glands.

2 hive guards (kan tänkas försvinna med tiden)
Venomthrope
Venomthrope

30 termgaunts
Tervigon

20 Hormagaunts
20 Hormagaunts

Mawlocks *2
Exocrine (fast jag börjar luta åt tyrannofexen istället)

Kanske zoanthropes istället för hive guards...jag vet inte. Nu är de korrekt poängsatta
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Tyranids allmänt!

Inlägg av egge »

Och jag måste säga att det var väldigt intressant att läsa din lista, Max. Mycket roligare att kunna läsa hur du tänkt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

max_elmgren
Inlägg: 335
Blev medlem: 09 okt 2011, 15:29

Re: Tyranids allmänt!

Inlägg av max_elmgren »

Tack tack! Det finns ju vissa självklara val nu men jag ser inte att du har några biovores i din lista är inte det konstigt, men just det ja, du kan ju snipea med mawlocsen faktiskt, och ingen flygare, varför inte? men det kanske är bra sådär, man får väl testa gött att dra ett wound på mamma i varje runda och sen lägga en på en köttbulle och sen få tillbaka sitt wound med regen, trevligt, och fyra magier därifrån också ja just det. catalyst är ju helt galet bra nu,

max_elmgren
Inlägg: 335
Blev medlem: 09 okt 2011, 15:29

Re: Tyranids allmänt!

Inlägg av max_elmgren »

1849p, 7 mysiga monster

Hive Tyrant 230
+Hive Tyrant 165, Wings 35, 2 x tw Devourers 30

Tyrant Guard Brood 159
+Tyrant Gaurd, toxin sacs
+Tyrant Guard, toxin sacs
+Tyrant Guard, toxin sacs

Hive Tyrant 230
+Hive Tyrant 165, Wings 35, 2 x tw Devourers 30

Venomthrope Brood 90
+Venomthrope
+Venomthrope

Termagaunt Brood 160
30 Termagaunts, 10 Devourers 40

Termagaunt Brood 120
30 Termagaunts, 30 Spine Fists 0

Tervigon 195

Tervigon 195

Carnifex Brood 430p
+Carnifex 120p,
+Carnifex 120p, spine banks 5p. 2 x Tw Devourers 30p
+Carnifex 120p, spine banks 5p. 2 x Tw Devourers 30p

Biovore Brood 40
+Biovore 40

1849p

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Tyranids allmänt!

Inlägg av egge »

Jag har aldrig riktigt trott på flygande mammor. Nu är dem billigare men samtidigt är synapsen mer viktig. Varje gång jag spelat med dem dör de väldigt snabbt och många gånger finns det inte tillräckligt med LOS blockers för att dölja dem.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Tyranids allmänt!

Inlägg av Asplund »

Bra genomgång. Om än vi inte riktigt slutar upp med samma lista så är det rätt snarlikt. Har tänkt testa de lite snabbare valen för att se om de kan stressa bort lite skott från synaps.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Tyranids allmänt!

Inlägg av Flogger »

Spelade detta idag:

Dakka Flyrant

3 hive guard
3 hive guard
3 hive guard

30 termagaunts
10 termagaunts
10 termagaunts
1 Tervigon

30 gargoyles med Toxin sacs

1 mawloc

1500p.

Funkade bra. Tappade tervigon runda 2 pga. Fucking jävla Crimson Hunter. Däremot känns inte synapse lika viktigt nu i 6e. Om man inte spelar enheter med "feed" men det är ju bara bajs ändå.

Hive guards är fortfarande helt ok. Missar en hel del, pennar aldrig wave serpents typ. Men de är sega att döda ändå. Sugen på att ge dem fleet så de kan charga saker, de är helt ok i närstrid.

Gargoyles är också helt ok fortfarande. Blinding venom är inte lika nice dock, samt dyrare totalt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

max_elmgren
Inlägg: 335
Blev medlem: 09 okt 2011, 15:29

Re: Tyranids allmänt!

Inlägg av max_elmgren »

kompar 0 också enligt LBK också, gjorde flyranten något vettigt och mawlocen?

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Tyranids allmänt!

Inlägg av Flogger »

max_elmgren skrev:kompar 0 också enligt LBK också, gjorde flyranten något vettigt och mawlocen?

Mawlocen gör sällan något vettigt första rundorna, får gräva ner sig runda 2, hoppas fordon är trasiga runda 3 så han kan träffa något, men även då scattrar han ju också.
Ska nu testa listan och tagit ut mawlocen och istället slängt in en Tyranid Prime som kan vara min warlord och gå med antingen termagaunts eller hive guard.

Flyrants när alltid nice. Men som warlord är han risky business då han nästan alltid dör.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar