2000poäng okompade Nids

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

2000poäng okompade Nids

Inlägg av egge »

Jag funderar på att vara med på fantasia i vår och undrar om det är någon mening att komma med följande lista:

Dakka tyrant, 2 livvakter, alla har adrenaline glands och regen på tyranten.
Samma som ovan fast utan adrenaline glands.

2+1 Venomthropes
2 Zoanthropes

Troop-tervigon
30 Termagaunts
3*20 hormagaunts

2* mawlocks
Tyrannofex med stor bössa.

Kanske dumpar Tyrannofexen för 3 hiveguards och lite devourers på termagaunts.

Jag tror inet på flygande tyranter när synapsen är så löjligt viktig.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: 2000poäng okompade Nids

Inlägg av Hylander »

Tror du inte att 2 Dakkaflygare samt minst 2 Fast flygare (inte harpyn) är vägen att vandra. Om du tar 2 tervigoner och lite Zoans så bör ju synapsen vara ok. Anledningen till fler flygare är väl att du tappat 2+ på de stora killarna. Med alla tau/eldar som har mkt dakka med hög styrka så känns savet viktigt. Flygare har förvisso inte bättre save men de har ju lättare att överleva då de träffas mindre samt har bättre mobilitet.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: 2000poäng okompade Nids

Inlägg av egge »

Alla gånger jag spelat med flera flygmammor har de dött senast runda 2. Och det är när jag fått första rundan. Nya flygarna är kanske bra i kombo men Fantasia har inte mycket LOS block. Har jag inte första rundan dör båda mammorna innan de har hunnit starta. Eller så börjar de inte på plan och då dör tervigonerna...

Alla på nätet tycks använda två flygande tyranter och sedan säger dem att nidsen suger. Små enheter skjuter ned mammorna så att de landar. En guardsman gör med ett skott 0,045wounds på en flygande tyrant och 0,0264 på en gående. Så folk skjuter med småenheter först, får mamma att trilla ned och sedan dödar dem henne. Jag förstår inte varför folk envisas med flygande mammor. Varje gång jag testat dem har de underpresterat. Fast jag är kass, det kan vara det.

Meningen med armén ovan är att ha 60 Hormagaunts som springer sina 10" rakt mot motståndaren och har sen 15" charge motståndaren måste oroa sig för nästa runda eller skjuta på dem. Tyranterna med livvakter klarar rätt mycket plugg och motståndaren måste skjuta först på Venomthropes ändå. Mot eldar och tau förlorar jag givetvis men det gör jag oavsett vad, tror jag. Venomthropes är till för att folk skall oroa sig åtminstone lite att de inte dödar hela armén runda 1.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: 2000poäng okompade Nids

Inlägg av Halvar »

egge skrev: Meningen med armén ovan är att ha 60 Hormagaunts som springer sina 10" rakt mot motståndaren och har sen 15" charge motståndaren måste oroa sig för nästa runda eller skjuta på dem.
låter som en riskabel plan med tanke på att du måste börja minst 24" ifrån och motståndaren får både backa cirka 10" och göra overwatch vilket förmodligen kommer göra kravet på din chargeturn längre än 15".
men! det ÄR en niddig taktik så jag gör tummen upp. när man dessutom får se en turneringslista som inte innehåller en flyrant ska man absolut inte klaga utan helt och hållet njuta av den unika upplevelsen. om det dessutom inte ens är en tyrant öht måste man nästan hoppa högt av glädje eller medlidande.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: 2000poäng okompade Nids

Inlägg av kombat »

Trixet är väl att köra många MC:s och skita i synapsen till stor del.

dvs

2 dakkaflygmammor

30 gaunt
1 tervigon

2 hive crones

2 mawloc
1tyrranofex med torrent flamer

resten är kan man trycka in vad man känner för helst mer synaps och/eller scoring

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: 2000poäng okompade Nids

Inlägg av egge »

Jag känner stor tillit från alla att jag är helt rätt ute.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: 2000poäng okompade Nids

Inlägg av Kaptenen »

98% av battlereportsen på nätet med Flygande Hive Tyrants flyger dem rakt fram Kamikaze-style i runda 1, får 2 ton eld på dem, ser dem dö och säger sen att de är dåliga.
Jag tror en bra spelare kan få ut mycket av dem, men bristen på LoS-blockers, bara 3+ save och 4 wounds är såklart ett problem.

Jag såg en som kittade sina för närstrid och såg till att stå i närstrid med dem i motståndarens runda. Troop hunting. De levde länge och det kändes som en spännande taktik!

Skriv svar